A zéró tolerancia május 1-i bevezetése óta több mint 15 ezer elsőfokú közigazgatási határozatot hozott a rendőrség, a bírságok összege meghaladja az 580 millió forintot, több mint 2800 vezetői engedélyt vettek el a rendőrök - derül ki Bencze József országos rendőrfőkapitány tanulmányából, amelyet az MTI-hez is eljuttattak.
Bencze írásában kiemelte, hogy mindenkinek szerepe van abban, mennyire biztonságosak az útjaink. Magyarország 2003 és 2015 közötti közlekedéspolitikai programjában azt vállalta, hogy a személyi sérüléses balesetek és a halálos áldozatok számát 2010-ig 30 százalékkal, 2015-re 50 százalékkal csökkenti.
A rendőrség 2008-ban a közúti tragédiák létrejöttében meghatározó szerepet játszó szabályszegések - gyorshajtás, ittas járművezetés - visszaszorítására összpontosít és arra, hogy minél többen alkalmazzák a passzív biztonsági eszközöket. Fontos feladatának tartja a gyermekbalesetek megelőzését, a helyes közlekedésre való nevelést, továbbá a gyalogos, a kerékpáros és a láthatósággal kapcsolatos balesetek csökkentését.
A főkapitány kiemelte, hogy január 1-től számos olyan jogszabályi változás történt, amely hozzásegíthet ahhoz, hogy a közlekedés biztonságosabbá váljon. A rendőrség ez évi feladatai közül az egyik legjelentősebb az új szabályozás megismertetése és következetes alkalmazása - tette hozzá.
Mint írta, az egyik legjelentősebb változás a közúti közlekedésről szóló törvényben rögzített objektív felelősség. A hét kiemelt szabálysértés elkövetése esetén május 1-je óta 30 ezer és 300 ezer forint közötti közigazgatási bírságot kell kiszabni. A bevezetés óta több mint 15 ezer elsőfokú közigazgatási határozatot hozott a rendőrség, a bírságok összege meghaladja az 580 millió forintot. Emelkedett a helyszíni bírságok összege: az összeg alsó határa 3 ezer, a felső határa pedig 20 ezer forint lett.
A változások nyomán a helyszínen elveszik a vezetői engedélyét annak, aki azzal gyanúsítható, hogy ittasan vezet. Szigorították a közúti közlekedési előéleti pontrendszer szabályait is. Emelkedett az egyes cselekményekhez rendelt büntetőpontok száma és kettőről három évre nőtt a pontok elévülési ideje, így kevesebb szabálytalanság is elég ahhoz, hogy a vezetői engedélyt a hatóság bevonja.
A jogszabályi változások a statisztikai adatok szerint kedvező hatással vannak a közlekedési morálra - összegezte a főkapitány. A főkapitány azt írta, az év első négy hónapjában 5425 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt az országban, 8,55 százalékkal kevesebb, mint tavaly ugyanebben az időszakban. A halálos balesetek száma 35,25 százalékkal, a balesetben elhunytak száma 37,81 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban, vagyis 152-vel kevesebb ember halt meg az ország közútjain, mint az elmúlt év ugyanezen időszakában.
Mérséklődött az ittasan okozott balesetek száma is: 31,1 százalékkal, 562-re csökkent. A zéró tolerancia bevezetése óta több mint 2800 vezetői engedélyt vettek el a rendőrök. Az ittas vezetés elleni határozott rendőri fellépés, a média fokozott figyelme, valamint a jogszabályi változások kedvező irányban befolyásolták a baleseti statisztikákat - írta Bencze József.