Parlagfűirtásért is pluszpénz járt a metróépítőknek

Vágólapra másolva!
Összesen 32 milliárd forintot kér a négyes metró alagútját és egyik állomását építő BAMCO konzorcium az előre nem látható többletmunkákért és az időközben szükségessé vált változásokért - derül ki a metrót építtető DBR [origo]-nak küldött összesítéséből. Eddig 5,4 milliárdot fizettek ki, de az összeg egy része a DBR szerint nem biztos, hogy járt volna. A BAMCO kapott pénzt egy állomás áttervezéséért, egy régi benzinkút megtalálásáért és parlagfűirtásért is.
Vágólapra másolva!

Több mint 20 millió euró (5,4 milliárd forint) többletkövetelést fizetett ki eddig a négyes metró alagútját és a Gellért téri állomást építő BAMCO konzorciumnak a DBR Metró Projekt Igazgatóság - derült ki abból az összesítésből, amit a DBR küldött az [origo]-nak. A BAMCO a DBR adatai alapján összesen 32 milliárd forint értékben követel többletforrást az építkezéshez, pedig az eredeti szerződés szerint az egész alagút és a Gellért téri állomás megépítéséért összesen körülbelül 44 milliárd forintot kapna a cég.

Miután a kifizetetlen többletkövetelések miatt a BAMCO szeptember végén leállt a munkával, a DBR kifizetett három nagyobb tételt (összesen több mint 5,4 milliárd forintot), de egy megkötéssel: fenntartja magának a jogot, hogy ezt az összeget bíróság előtt visszaperelje. A három tétel közül a legnagyobb az Etele téri pajzsindító áttervezése (a szomszéd telek tulajdonosa csak irreális áron adta volna bérbe a területét), ami a BAMCO szerint 7,2 millió euróba került, de az építkezést felügyelő mérnökcég, az Eurometro Kft. csak 1,2 milliót talált jogosnak.

Hasonló módon fizetett az építtető 5 millió eurót a "kihúzó műtárgy elhagyása, új keresztező műtárgy építése" címen, illetve 1 millió eurót az alagutak lejtésének 2,77 százalékról 3,45 százalékra növelése miatt. Utóbbi két változtatásért a felügyelő mérnök egyáltalán nem tartott jogosnak többletfinanszírozást.

A 13 millió euró mellett a DBR eddig 7,8 millió eurónyi változtatás jogosságát ismerte el. Az összesen 68 tételt tartalmazó követeléslistán azonban mindössze egy változtatási kérelem szerepel, amelyet teljes egészében jogosnak talált az Eurometro: a Fővám téri mérési alappont karbantartásáért kért 3152 eurót (kevesebb, mint egymillió forintot) teljes egészében megkapta a BAMCO.

Tizenhárom esetben azonban a BAMCO nem kapott egyetlen centet sem: a kivitelező konzorcium például 86 ezer eurót kért a "belső beépítés számára szükséges toldóvasak kivitelezése" címén, 45 ezret a Bocskai úti állomás résfalának elbontásáért, 64,5, illetve 65 ezret pedig azért, hogy megépítse a Bocskai úti, illetve a Tétényi úti állomásokon azokat a szerkezeteket, amelyek az alagútépítő pajzs átvontatásához szükségesek.

A felügyelő mérnök mintegy 20 esetben elismerte a követelések egy részének jogosságát: a BAMCO például "előre nem látható szénhidrogén" megjelenése, vagyis egy régi benzinkút maradványainak megtalálása miatt 78 ezer eurót kért, de csak 22 ezret kapott. 191 ezer euró helyett 77 ezret kapott a Gellért téri közműkiváltások többletköltségeire. "Parlagfű-mentesítés és egyéb munkálatok a járműtelep területén" címen kért 7147 euróból is csak 5747-et találtak jogosnak.

A legnagyobb értékű változtatást a "szellőző tervezése és építése a Móricz Zsigmond körtér és az alagút között" nevű tétel jelentette, amiért a BAMCO 536 ezer eurót kért, de csak 314 ezret kapott. A legkisebb tétel értéke 890 euró (kicsit több, mint 20 ezer forint), ennyit kért a kivitelező néhány többlet-csatornaakna építéséért az Etele úton, de az Eurometro ebből csak 822,5 eurót tartott jogosnak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!