Kedden ismét felfüggesztette a 4-es metró alagútjának építését a francia tulajdonú Vinci Construction által vezetett, az osztrák Strabagot, illetve a magyar Hídépítőt magában foglaló Bamco konzorcium - közölte kedden a 4-es metró beruházását irányító DBR Metró Projekt Igazgatóság. Az ügy előzménye, hogy Bamco konzorcium - a DBR szerint "irreálisan magas" - közel 35 milliárd forintos többletkövetelést nyújtott be, miközben a teljes munkát a szerződés szerint hozzávetőleg 62 milliárd forintért kellene elvégeznie.
A DBR szerint a követelés jogtalan, ezért felszólította a konzorciumot a munka folytatására. Ha ennek 14 napon belül nem tesz eleget, akkor felbontja a szerződést. Korábban viszont a 35 milliárd forintot követelő Bamco adott 30 napot az összeg kifizetésére, és ugyancsak a szerződés felbontásával fenyegetett.
"A DBR hónapok óta folyamatosan vizsgálja az egyre szaporodó többletköveteléseket, melyekből eddig közel 190-et nyújtott be a konzorcium, ami több, mint az összes többi kivitelező által eddig benyújtott követelés összesen" - közölte a DBR, amely szerint a cég mostani lépése "már túlment minden határon".
A 4-es metró építését irányító igazgatóság ezért - amellett, hogy a többletkövetelések jogosságát nem ismeri el - indokolatlannak tartja a leállást, mert a vitás kérdésekben döntőbizottsághoz, illetve végső soron a bírósághoz kellene fordulni. Arra is figyelmeztetnek, hogy szerződésbontás esetén a kivitelezőnek kötbért és az ezt meghaladó kárt is ki kell fizetnie.
A DBR keddi közleményében azt állítja, megvan a forgatókönyv arra az esetre, ha a kivitelező nem változtat álláspontján. "Van más cég is, amely megépítheti az alagutat, sőt a BKV saját hatáskörében is megteheti ezt" - írják, részletesen felsorolva, hogy a vállalkozónak a szerződés szerint minden eszközét és a pajzsot is itt kell hagynia. Igaz, akkor várhatóan hosszú pereskedés kezdődik majd a Bamco és a BKV között - teszik hozzá. Szerintük "a Bamco esetleges levonulása mind jogi, mind technikai szempontból rendkívül bonyolult és komplikált helyzetet teremt, de egyáltalán nem lehetetleníti el a metróépítést, illetve nem veszélyezteti az EU-s támogatást sem".
Szerződésbontás esetén például új közbeszerzési eljárást írhatnának ki a hátralévő alagútszakasz befejezésére, ez azonban hozzávetőleg egyéves leállást jelentene. A másik alternatíva, hogy a BKV, illetve a DBR saját hatáskörben, "saját alkalmazottakkal fejezi be a beruházást", így néhány hónap múlva akár folytatódhat is az alagútépítés.