Döntött a két országos kereskedelmi rádiófrekvencia pályázatának kiírásáról a médiahatóság - értesült a csütörtöki ülés egyik résztvevőjétől az MTI. A Sláger és a Danubius Rádió műsorszolgáltatási jogosultsága november közepén jár le.
Berényi Diána, az ORTT sajtóirodájának vezetője megerősítette az MTI információját, amely szerint a 7 évre szóló pályázat tervezete ötvözi a fixdíjas és az árbevételhez igazodó rendszert: az első évre 350 és 700 millió forint közötti összeggel licitálhatnak az indulók, a későbbiekre pedig - egy fix 200 milliós összeg mellett - nettó árbevételük 10-15 százalékát kell ajánlaniuk. A döntésnél 45 százalékos súllyal számít, hogy ki milyen árat ajánl.
A pályázaton az összpontszám egyötödét lehet megszerezni a magyar zene arányára tett vállalással, ennek azonban a teljes műsoridőben és a nappali időszakban is el kell érnie legalább a 25 százalékot. Ugyanekkora súllyal számít az értékelésnél a kulturális, civil és környezetvédelmi tartalmak szerepeltetése. A műsorszolgáltatási tapasztalat tíz százalékot számít. Az MTI információja szerint ezt a szempontrendszert a médiahatóság - a szükséges egyszerű többség helyett - kétharmados arányban fogadta el.
Mindkét rádió indul
Heal Edina, a Sláger Rádió vezérigazgatója szerint "eszméletlenül magas az ár", hiszen a jelenlegi, 200 millió forint körüli koncessziós díjat is csak nagy nehézségek árán tudják kigazdálkodni az országos kereskedelmi adók, amelyeknek az idén várhatóan mintegy 30 százalékos bevételcsökkenéssel kell majd szembesülniük. A magyar zene elvárt arányára szintén azt mondta: így "csak olyan rádiót lehet csinálni, amelyről máshová fognak kapcsolni a magyar hallgatók". Ennek ellenére a Sláger versenybe száll a frekvenciáért.
A Danubius Rádió vezérigazgatója, Földes Ádám szintén azt mondta, pályáznak, és örülnek annak, hogy "végre megszületett egy relatíve kompromisszumos javaslat". Szerinte ez az utolsó pillanat arra, hogy a két koncesszió november 18-i lejárta előtt szerződést köthessen a pályázat nyerteseivel a médiahatóság. Hozzátette, nem értik az elsőéves díj rendszerét, mert az épp a válsághoz közeli időpontban "nyomja meg jobban" az összeget.
Több mint fél éve ment a huzavona
A médiatörvény alapján 14 hónappal a műsorszolgáltatási jogosultság lejárta előtt jeleznie kell a működtető társaságnak, ha szeretné megújítani a jogosultságot. Ha ez nem történik meg, vagy nincs helye újrázásnak, a lejárat előtt 12 hónappal meg kell pályáztatni a sávtartományt - csakhogy a döntést több körülmény is hátráltatta. Nem volt egyértelmű, hogy a kilencvenes években nyert hétéves - majd öt évvel meghosszabbított - koncesszió lejárta után mi a teendő: meghosszabbítható-e a Sláger és a Danubius jogosultsága vagy ki kell írni a pályázatot.
Egy törvénymódosítás lehetőséget adott volna arra, hogy a két rádió pályázat nélkül meghosszabbítsa lejáró műsorszolgáltatási jogosultságát (erről és a frekvenciákért zajló lobbiról szóló cikkünket itt olvashatja). A köztársasági elnök azonban előzetes normakontrollra az Alkotmánybírósághoz (Ab) küldte a jogszabály-módosítást, az ORTT pedig sokáig azért nem döntött a kérdésben, mert be akarták várni az Ab határozatát.