Beérett a birsalma a Székesfehérvár-Komárom közötti vasútvonalig nyúló kertekben, telt sárga színe legalábbis erre utal. A kertek között, majd szántóföldek, tavak és facsoportok mentén futó 82 kilométer hosszú 5-ös egyike annak a 33 vasútvonalnak, amely nem szerepel a 2010-es menetrendi javaslatban, azaz a MÁV tervei szerint itt beszünteti a személyszállítást. (A tervezett vasútvonal-bezárásokról itt olvashat bővebben.)
Nyolcvan kilométeres sebességgel robogunk Komárom felé, másfél óra alatt ér oda Székesfehérvárról a vonat, a két nagyváros között tizenhét megálló van. Az utasok és az [origo]-nak névtelenül nyilatkozó vasutasok szerint vannak olyan állomások - mint Kisbér vagy Bakonysárkány - ahol sok a felszálló, Csépnél alig lézeng egy-két utas, a bodajkiak inkább buszoznak, oda csak a nyári táborok idején érkeznek nagyobb csoportok.
"Hallottam a vonalbezárásokról, szerintem itt, nálunk a legfőbb baj az, hogy lehetetlen időpontokban közlekednek a vonatok. Ha jó lenne a menetrend, többen utaznának" - mondja a vonaton dolgozó jegykezelő. Az egyik állomáson kollégája azt mondja, a vonal azért is "fekete listás, mert annak idején nem lett villamosítva".
Ha zsúfoltság nincs is, a dél körüli időpont ellenére félházas a két kocsiból álló BZ-motorvonat: a négyfős üléseken általában két-két ember ül, fiatalok, idősebbek és középkorúak vegyesen. A Veszprém és Székesfehérvár között félúton fekvő Bakonysárkányon kisebb csoport száll be.
A közel ezerfős Bakonysárkány lakóinak nagyjából a fele utazik rendszeresen vonattal orvoshoz, munkába, ügyeket intézni Komáromba, Tatabányára vagy Székesfehérvárra - állítja egy helyi asszony, aki éppen a komáromi kórházba igyekszik. Mint mondja, nem jó ugyan a menetrend, de Komáromból még este nyolckor, az utolsó vonattal is haza tud jutni, az utolsó busz viszont nem sokkal 3 után elmegy.
Szerinte a kistérség biztosan összefog a tervezett vonalbezárás ellen, Kisbért és Bakonysárkányt nagyon rosszul érinti a terv. "Nem jó tönkretenni egy ilyen szárnyvonalat. Nem igaz, hogy nem lenne kihasznált, mindig vannak rajta utasok" - állítja.
Két évtizede tartó kirándulások
"Révkomáromba utazunk: átsétálunk a hídon, megiszunk egy sört, megeszünk egy juhtúrós sztrapacskát, megnézzük a kirakatokat, sétálgatunk, aztán a délutáni vonattal hazamegyünk Fehérvárra" - mondja egy idős asszony, aki testvérével utazik. Most, hogy korán sötétedik, csupán két órájuk lesz minderre, 4-kor már mennek is vissza Komáromból, nyáron az esti vonatig tart a kirándulás.
Körülbelül húsz éve teszik meg havi-kéthavi rendszerességgel a túrát, az utóbbi években nyugdíjas bérlettel. Kísérleteztek már busszal is: "Maradtunk a vonatnál, mert lényegesen kényelmesebb így az utazás: nem vagyunk beszorítva, az unokákat el lehet engedni, van toalett" - sorolja egyikük a kényelmi szempontokat. A menetrend megváltozása miatt lehet, hogy utoljára kirándulnak ezen a szakaszon, aminek nem örülnek, de nincsenek meglepve: "Már a pécs-győri diákjárat megszüntetése óta mondogatják, hogy ezt a vonalat is megszűntetik".
Két évtizede kirándul át vonattal Székesfehérvárról Szlovákiába a testvérpár (További képek a fotó mögött)
A vasutasok szerint hiába a Volán járatainak tervezett sűrítése, a vasutat kiváltó 81-es úton "siralmas a helyzet", az 5-ös vonalat pedig már csak azért is meg kellene tartani, mert ha valami történik a Budapest-Győr vonalon, mentesítőként használhatnák. 2007. szeptemberében például a Keleti pályaudvarnál kisiklott egy személyvonat: a Budapest-Győr-Bécs közötti nemzetközi IC és EC vonatok akkor az 5-ös vonal felé kerültek, volt olyan állomás, ahol több szerelvény is feltorlódott. "Most mit fognak csinálni, ha jön egy hasonló baleset?" - tárja szét a karjait az egyik állomás forgalomirányítója.
Körülbelül 100-110 ember dolgozik a két megyeszékhely közti vonalon. Az [origo]-nak nyilatkozó vasutasok szerint egy részüknek megmaradna a munkája, másoknak nem: "Mondani nem mondott eddig senki semmit, hogy mi lesz velünk" - mondja Komárom előtt a jegyvizsgáló. Egy kollégája szerint ígértek ugyan nekik munkát, de bizonyos munkakörökben nem mindenhol van hely.
Az Alba Volán fel van készülve
A közlekedési minisztérium szerint a megszűnő vasúti közlekedést a már most is sokszor párhuzamosan futó buszokkal pótolnák. Fel vannak készülve a Székesfehérvár-Komárom szakaszon a vonatokról átvándorló utasforgalom átvételére - mondta az [origo]-nak Nagy Zoltán, az Alba Volán Zrt. személyforgalmi igazgatója. A tervek szerint a megyében három vasútvonalat zárnának be, ezek mindegyike mentén indítana buszt a társaság. Adtak be útvonaltervezetet a minisztériumnak, most a döntést várják.
A Székesfehérvár-Komárom vonalra egy "lájtosabb és egy keményebb" menetrend tervezetet is kidolgoztak. A buszok Nagy szerint a vonatoktól csak kicsit eltérő útvonalon közlekednek, előnyük pedig az, hogy a települések több pontján is megállnak, míg az állomások sokszor kieső helyeken vannak.
Több mint száz vasutas dolgozik Székesfehérvár és Komárom között (További kép a fotó mögött)
Leszalámizás a Bakonyban
Győrt és Veszprémet köti össze a 11-es vonal. Ebből a terv szerint a Veszprém előtti utolsó 21 kilométeres szakaszt csippentenék le. A Bakony erdeiben futó szakasz az ország egyik legszebb vasútvonala: képeslapszerű őszi tájon át fut a sín, egy alagúton, és - bár az ablakból kinézve ez nem látszik -, két viadukton is átmegy a vonat. A pályaszakasznak inkább turisztikai jelentőssége van: a Bakonyba hordja a kirándulókat. Hétvégenként sokszor előfordul, hogy annyi a turista, hogy le sem tudnak ülni, míg hétközben ürességtől konganak a kocsik.
"Tavasztól kora őszig nem tudok úgy felszállni, hogy ne énekelnének körülöttem, mindig jönnek kirándulók, nyugdíjasok és ovisok is" - mondja egy győri építészhallgató lány, aki szerda délután hazafelé tart Veszprémbe. Egyedül ül a kocsiban, előtte eggyel egy 5-6 fős diákcsoport, két kocsival arrébb egy szolgálaton kívüli vasutas ül, de van olyan kocsi is, amely teljesen üres. Zircen rajtunk kívül nem száll fel senki, amikor a forgalomirányítót a vonalbezárásról kérdezzük vállat von.
Ingadozó a Zirc és Veszprém közti utasforgalom (További kép a fotó mögött)
Az lány szinte mindig a két végállomás között utazik, ha megszűntetnék a vonal utolsó kilométereit, nem szívesen ugyan, de áttérne a 10-15 perccel rövidebb ideig tartó buszozásra, mert "cuccokkal kényelmetlen lenne Zircen átszállni". "Nem tudok ésszerű indokot, hogy miért szakítanak meg egy vonalat az utolsó kilométereken" - mondja. Szerinte ha a szakasz megszűnne, Veszprémből Győrbe csak Budapesten vagy Celldömölkön keresztül lehetne vasúton eljutni, de erre szerinte csak az igazán elszántak vállalkoznának, mint például vasutas édesapja.
"Leszalámizós technikát alkalmaz a szaktárca, tisztában vannak azzal, hogy ha a Veszprém-Győr közötti vonalon bármelyik rövid szakaszt kiveszik, előbb-utóbb megszűnik a vonal, mert az csak a két megyeszékhely között életképes" - mondja az [origo]-nak Bödecs Barnabás, a Cuha-völgyi Bakony Vasúti Szövetség elnöke. A Zirc-Veszprém közti 21 kilométeres szakasz a teljes vonal egynegyede, a döntéssel Bödecs szerint a jelenlegi utasforgalom harmada veszne oda. "Nagyon változó, mennyien vannak a vonaton: a Zirc-Veszprém közti szakaszon 10-től 300 utasig bármi előfordulhat. A mi statisztikáink szerint az átlagos igénybevétel minimum 30 fő" - mondja.
A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal által védett szakasz
A Zirc-Veszprém közti pálya annak a 35 kilométeres szakasznak a része, amelyen 2007 júniusában a vasút ideiglenes védelmét rendelte el a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal. A határozatot azóta kétszer meghosszabbították, most is érvényben van, ennek ellenére 2004 óta harmadszor akarják megszűntetni a szakaszt. Korábban a Cuha-völgyi Bakony Vasúti Szövetség, a civilek és az önkormányzatok összefogásának köszönhetően maradt meg a vonal.
Ottó Péter, Zirc polgármestere az [origo]-nak azt mondta, hogy az önkormányzat elküldte a szövetség állásfoglalását a minisztériumba, a szakminiszternek és a miniszterelnökhöz, arra kérve őket, hogy tárgyaljanak a megszűntetésről.
A Bakony erdeiben halad a Veszprém-Zirc közötti vonat (További kép a fotó mögött)
A vonal megszűntetése melletti legfőbb érv, hogy fölösleges, mivel van párhuzamos autóbusz közlekedés. Bödecs szerint a vasúti mellékvonalak többségére jellemző, hogy versenyhelyzetbe kerülnek a Volán társaságokkal, és rendszerint alul maradnak. A másik gond szerinte, hogy az itt utazók fele nem úgynevezett hivatásforgalmú utazó, hanem turista, a szaktárca pedig a turisztikai forgalmat nem kívánja finanszírozni.
A vonaton szolgálatban lévő kalauz szerint a Bakonyban az időjárási körülmények sem mellékesek: "Amíg jó az idő, addig minden rendben van, de télen, amint jönnek a hófúvások, még ha késéssel is, de a vonat csak el tud menni, a busz viszont nem biztos". Szerinte a megoldás az lenne, ha kora ősztől késő őszig legalább szezonálisan üzemelne a szakasz. "Bár ez sem igazi megoldás, mert továbbra is kizárná a falusi lakosságot a közlekedésből, mivel ezek a vonatok sok munkást is szállítanak. És a Volán sem hadakozik a falusi utasokért, szegények egyre inkább ki vannak rekesztve".