Sztrájkba lépnek a BKV dolgozói kedden - derült ki a közlekedési társaság és a szakszervezetek késő este 11-ig folyó tárgyalásai után. A sztrájk éjfélkor lép életbe, azonban nem fogja érinteni a tömegközlekedést egészen a nappali járatok 4.30-as üzemkezdetéig. Korábban azt közölte a szakszervezet, hogyha a BKV este 10 óráig elfogadható ajánlatot tesz, akkor a sztrájk elmarad.
"Nincs megállapodás - mondta az [origo]-nak Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője a 35 perces megbeszélés után. A tárgyalásokon az elégséges szolgáltatásokról már szó sem esett - tette hozzá. A BKV közleménye szerint a két fél egyelőre nem tisztázott időpontban folytatja majd a tárgyalásokat.
Nemes szerint a tárgyalásokat beárnyékolta, hogy a BKV sztrájktörésre készül a szakszervezet szerint. Több vonalon tapasztalták ugyanis, hogy "a járművezetőket leszállítják" a BKV emberei, és a buszokat "ismeretlen helyre viszik". A Független Hírügynökség szerint egy Kőér utcai telephelyre viszik a buszokat. Ilyen eseteket jeleztek Kőbányáról, a Liget térről és az Örs Vezér teréről is.
Nemes szerint idegen és tapasztalatlan buszsofőrökkel akarják a sztrájkolókat helyettesíteni, és ez veszélyezteti az utasok biztonságát, mert nem elég alaposan átvizsgált buszok közlekednek majd. Kérdésünkre elmondta, hogy a szerelők is ugyanúgy sztrájkba lépnek majd, így őket is pótolnia kell a BKV-nak kedden. Ha erre bizonyítékot szereznek, akkor kedden feljelentést tesznek közúti közlekedés szándékos veszélyeztetése miatt - közölte Nemes.
Bolla Tibor, a BKV gazdasági vezérigazgató helyettese nem cáfolta az elmondottakat. Mint mondta, "a BKV készül a sztrájkhelyzetre, a járművek tárolásával kapcsolatban pedig a menedzsment bármikor hozhat döntéseket". Bolla Tibor azt azonban tagadta, hogy az utcán vették volna el a buszokat a sofőröktől. Elmondta, hogy ezeket a reggel induló járműveket BKV-alkalmazottak fogják vezetni. Hozzátette, hogy a buszokat át fogják vizsgálni.
A villamosvezetők csatlakoznak, az alvállalkozók nem
A BKV azt tervezi, hogy az alvállalkozói buszokat igyekszik majd elosztani a főváros területén, hogy a belváros mindenhonnan elérhető legyen - közölték. A BKV az alábbi buszvonalakon állít be alvállalkozói buszokat: 8, 11, 20E, 25, 31, 66A, 85, 98, 114, 122, 123A, 136E, 152, 153, 159, 161, 173, 180, 194, 196A, 240, 256, 272, 950A, 990A. A legtöbb busz az eredeti útvonalán jár majd, de akad majd olyan, amelyik módosított útvonalon közlekedik kedden.
Emellett együttműködést kötöttek a Volánnal és a - szintén sztrájk nyomása alatt lévő - MÁV-val. A két szolgáltató a BKV környéki bérleteit elfogadja majd a városon kívül. Az éjjeli és szolgálati járatok rendesen közlekednek majd - utóbbiak utasokat is fel fognak venni igény esetén.
"A villamosvezetők nagy része a sztrájkolók csapatával van" - mondta a Magyar Televízió Este című műsorának Nemes Gábor, így valószínűleg az autóbusz-közlekedés mellett a villamosvonalakon is komoly fennakadás várható. A villamosok közül csak a nagykörúti 4-6-os villamosok közlekedése lesz kiszámítható és biztosított a BKV-közlemény szerint. A metróforgalom "mindhárom vonalon zavartalan lesz", a HÉV-ek viszont csak Budapest határain belül fognak közlekedni, a trolik pedig csökkentett sűrűséggel fognak járni kedden.
A Volán környéki járatai minden budapesti megállóban megállnak majd. A MÁV gyorsvonatai pedig megállnak majd Ferencváros és Kőbánya-felső vasútállomásokon is. A MÁV indítani fog különvonatokat is a városon belül. Az egyik az Óbuda vasútállomás - Aquincum-felső - Újpest - Angyalföld - Rákosrendező - Nyugati pályaudvar útvonalon, a másik pedig a Kelenföldi pályaudvar - Ferencváros - Keleti pályaudvar között közlekedik majd. Ezeket viszont csak a Budapest-bérlettel vagy MÁV-Start jeggyel vagy bérlettel rendelkezők vehetik majd igénybe.
Arról, hogy hogyan fog a főváros működni a sztrájk idején, ebben a cikkünkben olvashat.
Szollár megfeddte a sztrájkolókat
Az előzetes értékelések alapján kijelenthető, hogy a közszolgáltatások folyamatosan működni fognak - hangsúlyozta Szollár Domokos. Hozzátette: az egészségügyben és a rendvédelmi szerveknél ez azt jelenti, hogy szükség esetén a műszakban dolgozók a váltás megérkeztéig túlóráznak.
A kormányszóvivő emlékeztetett arra: decemberben a kormány megállapodott a fővárossal a budapesti közösségi közlekedés jövőbeni finanszírozásáról. A kormány nem azért segít a BKV finanszírozásában, hogy a közlekedési vállalat a megállóban hagyja az utasokat - közölte. Az esetleges sztrájk fennakadásokat, károkat okozhat - mondta Szollár. A gazdasági válság idején különösen fontos, hogy "a részérdekek felelőtlen képviselete ne bénítsa meg a közösség egészének mindennapjait".
Ezért lesz sztrájk
A BKV szakszervezetei azért hirdettek sztrájkot, mert nem sikerült megállapodniuk az új kollektív szerződésről. Földényi György, a sztrájkbizottság elnöke szerint a hétfő reggeli megbeszélésen sem közeledtek az álláspontok, emiatt a keddre meghirdetett sztrájk egyre elkerülhetetlenebbnek látszik - közölte az első hétfői tágyalások után.
A reggeli tárgyalásokon a szakszervezetek megerősítették azt a vasárnapi ajánlatukat, hogy a kollektív szerződésben szeretnék rögzíteni azt a 3 százalékos egészség- és nyugdíjpénztári hozzájárulást, amelyet a BKV - a cég ajánlata szerint - a bér jellegű kiadások között adott volna meg a dolgozóknak. A délutáni egyeztetésen pedig a cég vezetése visszatért az eredeti ajánlatához, amit az érdekképviseletek nem tudtak elfogadni. Ezzel ugyanis egy olyan unós jogszabályt is figyelmen kívül hagynak, ami a pihenőidőket szabályozza - mondta Nemes Gábor.
Telefonáló utas a 7E buszon - Kedden ritka látvány lesz az ilyen
Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója a reggeli egyeztetést követően azt mondta: továbbra sem tudják elfogadni az érdekképviseletek ajánlatát. A 3 százalékos hozzájárulást a bér jellegű kiadások között szerepeltetnék és arról évenként, a bértárgyalásokon egyeztetnének, az év végi 45 ezer forintos ajándékutalványra pedig a BKV-nak nincs fedezete. A kedd délelőtti és délutáni tárgyalásokról bővebben ebben a korábbi cikkünkben olvashat.
A BKV és a szakszervezetek tavaly december 22-én jelentették be: nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-jétől a közlekedési társaság a munka törvénykönyve alapján működik. Emiatt a szakszervezeti vezetők szerint olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak. Január 4-óta pedig sok vonalon bizonytalanná vált az autóbuszok menetrend szerinti közlekedése. Arról, hogy miért ment el a buszsofőrök kedve a viszontagságoktól, ebben a cikkünkben talál bővebb információt.
A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége december 29-én megállapodott ugyan a BKV-val egy ideiglenes kollektív szerződésről, azt viszont a szakszervezetek 65 százaléka nem írta alá, emiatt nem lépett életbe. Azok a szakszervezetek, amelyek nem írták alá a kollektív szerződés tervezetét, január 12-ére határozatlan idejű sztrájkot hirdettek, amelyhez eddig 14 szakszervezet csatlakozott.
Sztrájk vasúton és Ferihegyen
Az esetleges BKV-sztrájkkal egy időben sztrájkba lép a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) is - közölte a vasúti szakszervezet. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke hétfőn jelentette be, hogy határozatlan idejű, országos szolidaritási sztrájkot hirdetnek, azt ugyanakkor még nem lehet tudni, hogy mikortól.
Gaskó elkézelhetőnek tartja, hogy már keddtől beszüntetik a munkát, de mindenképpen a BKV dolgozóinak tervzett sztrájkja alatt szervezik saját munkabeszüntetésüket. A főként a Budapest környéki vasúti közlekedést érinti majd, de a munkabeszüntetés hatással lesz az ország egész vasúti közlekedésére.
Ferihegyen a BKV- és MÁV-sztrájktól függetlenül szintén sztrájkba kezdett hétfő este a földi ellátó személyzet. A kollektív szerződéssel elégedetlen dolgozók egyelőre nem okoztak fennakadást a légiközlekedésben. A ferihegyi munkabeszüntetésről szóló cikkünket itt olvashatja.