"Orbán Viktor kulcsfontosságúnak tartja Budapest bevételét, ezért Tarlós erősebb, mint valaha" - mondta az [origo]-nak a miniszterelnök és a Fidesz főpolgármester-jelöltjének viszonyáról egy neve elhallgatását kérő fideszes fővárosi képviselő. Ennek ellenére Tarlós mozgástere korlátozottabb, mint 2006-ban - állította. Erről árulkodik szerinte, hogy akkor még a sajtón keresztül üzente meg a feltételeit Orbánnak, most azonban nem csak a nehéz költségvetési helyzet köti meg a kezét, de a győzelemre esélyes főpolgármester-jelöltet a pártban és a kormányban is többen visszafognák.
Az egykori III. kerületi polgármester 2006 júniusában több tárgyalási forduló után fogadta el Orbán Viktor felkérését a főpolgármester-jelöltségre, 2007-ben pedig több feltételt támasztott, mielőtt elvállalta a vizit- és tandíjas népszavazásra készülő párt kampányának irányítását. Idén nyáron már elmaradt a nyilvánosság előtt zajló alkudozás, a Népszava csütörtöki számában azt írta, nem tartják meg a Tarlós és Orbán között szeptember közepére tervezett tárgyalást sem, igaz, a lap értesülését nem kívánták kommentálni Tarlós munkatársai.
A főpolgármester-jelölt július 31-én, a Magyar Nemzetnek adott interjújában jelentette be, hogy egy, "a főváros jövőjét érintő törvénymódosító-csomagot" készít el elő, melyet heteken belül a parlament elé terjeszt, és bízik benne, hogy a tervezet beépül majd a 2011-es költségvetésbe is.
Az [origo] által megkeresett budapesti fideszes politikusok szerint okkal csúszik a javaslat benyújtása. A párt fővárosi ügyeire rálátó fideszes források szerint a Fidesz budapesti választmánya által június 26-án főpolgármester-jelöltnek megválasztott, de továbbra is pártonkívüli Tarlós arra törekszik, hogy még a kampány alatt - lehetőleg a költségvetési tervezés időszakában - győzze meg elképzeléseiről a miniszterelnököt.
"Mi van a fiókokban"?
"Van köztünk egy egyetértés, egy politikai szövetség nagyon sok kérdésben. Eddig is szabad kezet kaptam, ezután is szabad kezet kapok. Az majd eldől, hogy mennyi segítséget kapunk a kormánytól" - beszélt a múlt hét szerdán Tarlós István a kormány és a főváros viszonyáról a Duna Tv Közbeszéd című műsorában. Pár nappal később viszont elismerte, a végleges számokról még nem állapodtak meg Orbán Viktorral, csak az "alaptervekről", mert nem tudják még, hogy "mi van a fiókokban".
Tarlós az elmúlt hetekben többször jelezte, hogy megválasztása esetén folytatná a 4-es metró építését, viszont az első szakasz költségvetéséből számításai szerint hiányzik közel 100 milliárd forint, melynek pótlását a főpolgármester-jelölt a kormánytól várja. A Magyar Nemzetnek július végén azt mondta, fontosnak tartja az előzetes költségtervek szerint 167 milliárdba kerülő második szakasz megépítését is, még ha a tervezett nyomvonallal nem is ért egyet. Nemcsak az építkezés befejezése, de a júliusban megakadt metrókocsi-beszerzés ügyének megoldása is Tarlósra marad, ami további pénzügyi terheket róhat a következő városvezetésre.
Semjén Zsolt, Orbán Viktor, Tarlós István
A Fidesz támogatásával induló főpolgármester-jelölt korábban többször megígérte, hogy nem fogja emelni a BKV-tarifák árát, ehhez viszont módosítani kell a főváros és Bajnai-kormány között tavasszal született megállapodást, amely az állami támogatás feltételéül szabta a jegyárak emelését. A főpolgármester-jelölt július végén a Magyar Nemzetnek azt mondta, a parlament elé terjesztendő csomagba bekerül majd egy új forrásmegosztási jogszabály, illetve az államháztartási és a helyi adókról szóló törvény módosítása is, ami szerinte kedvezőbb lesz a főváros számára.
Nehezíti ugyanakkor Tarlós helyzetét, hogy az [origo]-nek nyilatkozó, a főpolgármester-jelölt és a kormányfő közötti egyeztetésekre rálátó fideszes parlamenti képviselő szerint "a miniszterelnök az utóbbi időben nemcsak Tarlóssal, mindenkivel szemben távolságtartó lett. Ahogy a kötcsei előadásában és a kormány száznapos tevékenységét értékelő beszédében is utalt rá, elejét akarja venni a kampányígérgetésnek és a költségvetés fellazításának" - mondta. Szerinte még mindig nem dőlt el, hogy a főpolgármester-jelölt javaslatai közül mit fogad be a kormány, ezért a miniszterelnök nem akar beállni Tarlós kampányígéretei mögé.
"Pista tragédiája"
"Kizártnak tartom, hogy a választásokig a BKV vagy a 4-es metró ügyében döntés születne, utána viszont kőkemény kompromisszumok várnak az új főpolgármesterre. Pista nagy tragédiája, hogy a választások után nem a saját kampányígéreteivel fog szembekerülni, hanem a Demszky-éra beruházásainak csúszása miatt kell majd magyarázkodnia" - mondta az [origo]-nak Budapest egyik, neve elhallgatását kérő fideszes polgármestere.
A politikus szerint az Orbán-kabinet nem akarja leállítani a 4-es metró építését, adni fog pénzt legalább az első szakasz befejezésére, de cserében nagyobb beleszólást kér majd a jelenleg önkormányzati cégként működő BKV-ügyeibe. "Ha megvalósul a Tarlós által is szorgalmazott budapesti közlekedési szövetség, akkor biztos, hogy a MÁV, a Volán és a BKV működésének összehangolását nem a fővárosból, hanem a fejlesztési és a gazdasági minisztériumból fogják irányítani" - mondta egy közlekedési kérdésekkel is foglalkozó fővárosi fideszes képviselő.
Egy másik, neve elhallgatását kérő képviselő szerint az új főpolgármesternek nemcsak a nagyberuházásokkal lesznek gondjai, rövid időn belül rendbe kell tennie azokat a közüzemi cégeket, amelyeknél jelenleg is nyomoz a rendőrség - több esetben hűtlen kezelés gyanújával. Tarlós még tavaly bemutatott programjában az szerepel, hogy a közüzemi vállalatokat az átvilágításuk után egy holdingba szervezik, egy interjújában pedig támogatásáról biztosította Horváth Csaba MSZP-s főpolgármester-jelölt javaslatát is a fővárosi egészségügyi intézmények összevonásáról. "Az összevonások rövidtávon mindig pluszforrásokat igényelnek, de a racionalizálást nem lehet tovább halogatni" - mondta egy, a fővárosi közgyűlés városfejlesztési bizottságában dolgozó fideszes politikus.
Egy neve elhallgatását kérő fővárosi fideszes polgármester szerint Tarlósnak legfeljebb a ciklus második felében lesz arra lehetősége, hogy megvalósítsa a tavaly ősszel nyilvánosságra hozott programjában szereplő - a Nyugati pályaudvar környékére tervezett - Múzeum-negyedet, a Petőfi híd és a Lágymányosi híd közé tervezett gyalogoshidat, vagy a korábban általa vezetett Óbudára tervezett Duna-gátat.
Hatásköri viták
Több fővárosi fideszes forrás is megerősítette az [origo]-nak, hogy Tarlós elnapolta a kerületek és a fővárosi önkormányzat viszonyának átrendezéséről szóló tervét. "Nem rendszerezetten és nem nyíltan, de zajlik erről egy vita a polgármesterek között. Pista nyitottabb, mint a kerületek önállóságát rendszeresen bíráló Demszky Gábor, de azért vele is volt konfliktusunk" - mondta az egyik budapesti kerület fideszes polgármestere.
Tarlós és a debreceni polgármester, Kósa Lajos tavaly jelentetett meg egy dokumentumot, amelyben négy lehetséges megoldást vázoltak fel a budapesti közigazgatás átszervezésére, de azt nem jelezték, melyiket tartják a legjobbnak. Az első változat szerint megmaradna a 23 kerület, de elvonnák egyes hatásköreiket a főváros javára, például nem lennének kerületi szabályozási tervek. A második változat, hogy Budán három, Pesten négy-öt kerületet hoznak létre, amelyek megőriznék jogaikat. A harmadik, úgynevezett City-koncepció szerint Budapest belső kerületei olvadnának össze, a külsőket pedig négy-öt kerületbe tömörítenék. A negyedik lehetőség, hogy a 23 kerület önállósága megszűnne, a városrészeket csak elöljárók képviselnék.
"Akárhogy is lesz, egyik verziót sem lehet érdeksérelmek nélkül keresztülverni. Nemcsak a független vagy ellenzéki, de a fideszes polgármesterek sem mondanak le szívesen a jogaikról, vagy összevonás esetén akár székükről" - mondta egy másik fideszes polgármester. Tarlós István júniusban azt mondta a Népszavának, hogy az új rendszer 2014-nél előbb nem fog érvénybe lépni, győzelme esetén viszont már októberben bevonná a főpolgármesteri kabinetbe a kerületi polgármesterek egy részét, hogy javítsa a kerületek és a főváros közti együttműködést.
Egy ciklus, négy helyettes
Az [origo] által megkérdezett fővárosi fideszes képviselők szerint a pártonkívüli - és ezért a Fideszben hátországgal nem rendelkező - Tarlósra nehéz négy év vár, ha megnyeri a választást. "Baráti beszélgetéseken azt szokta mondani, hogy túl a hatvanon már öreg ahhoz, hogy még egy ciklust vállaljon, de elég ambiciózus ahhoz, hogy idővel meggondolja magát" - mondta az egyik képviselő, aki szerint, ha mégis indul, négy év múlva biztos lesz vetélytársa a Fideszen belül, hiszen szűk körben már többen jelezték a kerületi polgármesterek közül, hogy 2014-ben jelöltetnék magukat a főpolgármesteri posztra.
Horváth Csaba (MSZP) és Tarlós István
Az [origo]-nak nyilatkozó fővárosi fideszes képviselők szerint Tarlós főnökként nyitott a kompromisszumokra, de csak a közvetlen munkatársaiban bízik meg, és szerintük ebből is sok konfliktusa adódik majd a hivatalban és a Fidesz-frakcióban. Fideszes források szerint a frakció 25 tagja közül Tarlós legfeljebb 3-4 emberrel tartott szorosabb kapcsolatot. Közéjük tartozik György István, Kőbánya korábbi fideszes polgármestere, akit győzelme esetén Tarlós a városüzemeltetésért felelős, első számú helyettesévé kíván kinevezni, illetve Csomós Miklós és Németh Szilárd fővárosi képviselők, akik szintén főpolgármester-helyettesek lehetnek. Tarlós több interjújában jelezte, ha őt megválasztják, viszont a Fidesz nem szerzi meg az abszolút többséget a fővárosi közgyűlésben, akkor elképzelhetőnek tartja, hogy a tervezett négy helyettesi posztból egyet átenged az egyik ellenzéki pártnak.
"Annyit tudunk a parlament elé terjesztendő csomagról, ami a sajtóban megjelent. Csak a bizalmasait vonta be a munkába" - mondta az egyik képviselő. Szerinte ezeket, az ilyen típusú feszültségeket ki fogják használni azok az ellenzéki és fideszes politikusok, akik érdekeltek lesznek abban, hogy "Tarlós 2014-ig elkopjon".