Nem tartalmaz védendő személyes adatot a miniszterelnöki beszéd jegyzete, ezért közzététele nem jogsértő - tudatta az [origo] felkérésére készített állásfoglalásában az adatvédelmi biztos hivatala. Szerkesztőségünk azután fordult Jóri Andráshoz, hogy Kövér László házelnök utasítására az országgyűlés sajtóosztálya megtagadta a parlamenti belépési engedélyt fotós kollégánktól, aki a parlament szeptember 12-i nyitóülésén az ülésterem karzatáról lefényképezte a miniszterelnök beszédének kéziratát. Az [origo] fotósa mellett kitiltották a jegyzeteket ugyancsak megörökítő Index, illetve a képet később közlő Blikk fotósát is.
Jóri András szerkesztőségünkhöz eljutatott állásfoglalása szerint a miniszterelnök kézzel írott személyes jegyzeteinek lefényképezésével és a fotó közlésével az [origo] nem sértette meg a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok megismeréséről szóló törvényt.
Az ombudsman szerint az országgyűlés ülésén részt vevő miniszterelnök, illetve országgyűlési képviselő közfeladatot ellátó személy, akinek feladatkörével nemcsak a plenáris ülésen vagy a bizottsági munkában való részvétel függ össze, hanem szinte minden, amit az országgyűlésben tesz. Mivel az országgyűlés ülései - főszabályként - nyilvánosak, az adatvédelmi biztos szerint minden képviselőnek számolnia kell azzal, hogy bármi, ami az ülésén elhangzik vagy történik, a legszélesebb nyilvánosságot kaphatja.
Jóri András szerint esetről esetre dönthető csak el, hogy egy adat védendő személyes adatnak, közérdekből nyilvánosnak vagy közérdekűnek minősül-e, illetve, hogy nyilvánossága korlátozható-e. A kitiltást kiváltó fotókon látható miniszterelnöki beszédtervezet (illetve annak látható oldalai) azonban szerinte közérdekű adatot tartalmaz. Az ombudsman szerint már csak azért is, mert parlamenti felszólalásakor a miniszterelnök a kormány nevében fejtette ki álláspontját az ország előtt álló feladatokról, és a kormány nevében terjesztett elő javaslatokat.
Jóri András állásfoglalása arra is kitér, hogy a döntés megalapozását szolgáló adat nyilvánosságra hozataláról az adatot kezelő (jelen esetben a miniszterelnök) dönthet. Ezen dokumentumok nyilvánosságra kerülését a törvény azonban nem tekinti olyan súlyú sérelemnek, hogy ahhoz szankciót fűzne, és érvelése szerint a döntés megalapozását szolgáló adatot megismerő személlyel szemben sem áll fenn olyan jogi kötelezettség, amely szerint köteles lenne titokban tartani azt.
Az eset után az [origo] levélben ismerte el Kövér László házelnöknek, hogy hibáztak munkatársaink, amikor a parlamenti sajtószolgálat által megküldött "házirend" előírásaival szemben megörökítették a kéziratot. Az országgyűlés hivatala azonban jelezte, hogy nem pusztán erre alapozva tiltották ki fotósainkat a parlamentből, hanem mert sérelem érte a miniszterelnök személyiségi jogait. Bár Jóri állásfoglalása a kitiltással jogosságával nem foglalkozott, megállapításaiból az következik, hogy az országgyűlés hivatalának döntése nem indokolható meg a képviselők jogainak védelmével.
A házelnök munkatársaival folytatott megbeszélésen felvetettük, hogy minden érintett érdekeit az szolgálná legjobban, ha közösen elfogadott, új házirend születne. A hivatal egy későbbi egyeztetésen jelezte is, hogy az új házirend kialakítása folyamatban van, néhány nappal később pedig visszavonták kollégánk kitiltását.