Az év eleje óta más rendszerben működik a kormányzati sajtófigyelés, mint eddig: a múlt év végéig minden minisztérium maga intézte ezeket feladatokat, saját munkatársaival vagy külsős cégek megbízásával. Mostantól 2014 végéig egyetlen cég végzi az egész kormány számára a médiafigyelést, a médiaelemzést és a médiahatás-vizsgálatokat. Ez a Nézőpont Intézet cége, a Médianéző Kft., amely 2011 végén - egyetlen pályázóként - nyerte el a megbízást. Ennek alapján 2012 elejétől 2014. december 31-éig évi 360 millió forintért, vagyis havi 30,3 millió forintért dolgozik a kormánynak a cég, így három év alatt több mint 1 milliárd forintot kap a munkáért. A szolgáltatás 16-féle anyag összeállításáról szól - a reggeli sajtószemléktől a lakossági médiafogyasztás kutatásáig.
Az [origo] arra volt kíváncsi, hogy az eddigi rendszerrel szemben valóban olcsóbb lesz-e az egységesített médiafigyelés, a kormány ugyanis többek között a költséghatékonysággal érvelt, amikor a változtatás szükségességét kommunikálta (például tavaly novemberben a Népszabadságnak). A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium így indokolt az [origo] kérdésére: "A kormányzat a gazdaságosabb működés és a közpénzek hatékonyabb felhasználása érdekében a médiafigyeléssel kapcsolatos tevékenységet az egyes tárcáktól elvonva, központosítottan kezeli. Az eddig széttöredezetten működő, esetleges szempontokat érvényesítő médiafigyelések helyett egységes rendszer jön létre, amely a kormányzati munka gördülékeny elvégzéséhez szükséges, költséghatékony szolgáltatást nyújt a döntés-előkészítés érdekében. A költségcsökkentés irányába mutat, hogy a kormányzati médiamonitoring rendszer szolgáltatásait nemcsak a Miniszterelnökség és a minisztériumok, hanem a kormánybiztosok, a kormányhivatalok és a külképviseletek is igénybe vehetik."
Az [origo] számításai alapján azonban egyértelműen kiderül, hogy 2012-től jóval több pénzt költ a kormányzat médiafigyelésre és elemzésre: az ár egy hónapra számítva nyolc és félszer annyi lesz, mint amennyit eddig költöttek a célra a minisztériumok. Korábban egy-egy tárca néhány százezer forintot költött havonta médiafigyelésre - így 2010 és 2011 folyamán az egész kormány havonta átlagosan mintegy 3,5 millió forintot fordított a célra, szemben a mostantól havi 30,3 millióba kerülő egységes médiafigyeléssel. A különbség akkor is óriási, ha a Médianéző által nyújtott új szolgáltatás az eddigieknél jóval szélesebb körű lesz, a sajtószemléken túl kiterjed például közvélemény-kutatások végzésére és online vizsgálatokra is.
Az összegek kiszámításához előkerestük a 2010 óta a minisztériumoknál született külsős megbízásokat, amelyek médiafigyelésre vonatkoztak, valamint betekintettünk a Médianéző által január óta nyújtott szolgáltatás részletes leírását tartalmazó, összesen 300 oldalas dokumentumba. (Ezt a lehetőséget a Médianéző Kft. biztosította, miután a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem reagált az erre vonatkozó kérésünkre.)
Eddig is a Médianézőt szerződtették
Az összesen kilenc minisztérium - az egyszerűség kedvéért közéjük számoltuk a Miniszterelnökséget is - közül csak egy volt, amelyik eddig saját munkatársaival oldotta meg a sajtófigyelést, az összes többi hosszabb-rövidebb időre külsős cégeket bízott meg. A kivétel a Honvédelmi Minisztérium (HM) volt, amelynél eddig a sajtóiroda két munkatársa készítette a sajtószemléket egyéb teendői mellett.
A külsős cégeket megbízó minisztériumoknál szembetűnő, hogy a Médianéző Kft. eddig is sokuktól kapott hosszabb-rövidebb idejű, különböző értékű megbízásokat. A kilenc tárcából hat kötött korábban is szerződést a Médianézővel sajtófigyelési feladatokra, a Miniszterelnökség (ME), a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM), a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), a Külügyminisztérium (KÜM), a Belügyminisztérium (BM) és a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM). A cég szolgáltatásait a már említett HM-en kívül csak a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) és a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NEFMI) nem vette igénybe korábban. Ez a két tárca ehelyett az Imédia Kft.-t bízta meg lapszemlék és más anyagok elkészítésével.
Minisztériumonként változott, hogy mennyibe került a médiafigyelés - változatos volt az is, hogy konkrétan milyen szolgáltatást nyújtottak a megbízottak. A Miniszterelnökség például 200 ezer forintot költött havonta napi hírösszefoglalókra, nemzetközi sajtókörképekre és vezetői összefoglalókra. A KIM-nek havi 420 ezer forintot is megért a heti egy médiafigyelés elkészítése csak a járási rendszerről.
Mráz Ágoston Sámuel, a Médianéző vezetője és a Nézőpont Intézet igazgatója egy korábbi sajtótájékoztatón
A legtöbb és legdrágább szerződés a KIM-é volt
Sajtófigyelésre a KIM kötötte a legtöbb és legdrágább külsős megbízást, miközben a többiek legfeljebb két céggel szerződtek, és azok között sem volt átfedés időben vagy az elvégzendő feladatban. A KIM többször is párhuzamosan foglalkoztatott cégeket hasonló feladatokra. 2010 végén voltak hónapok, amikor egyszerre három sajtófigyelésre vonatkozó szerződés élt.
A Médianéző Kft.-nek ekkor - a kormany.hu-ról letölthető lista szerint - két szerződése is volt a minisztériummal: az egyik novemberre és decemberre szólt, a feladat egy napi médiaelemzés és egy napi médiabox nevű hírösszefoglaló elkészítése volt. Ezért a két hónapra összesen 3,9 millió forint járt. A cég másik szerződése napi nemzetközi sajtófigyelésre vonatkozott, illetve Magyarország megjelenéseinek összegyűjtésére a szomszédos államok sajtójában. Ez szeptembertől december végéig szólt, és összesen 6,3 millió forintot ért. Előbbi tehát havonta 1,95, utóbbi 1,57 millió forintjába került a KIM-nek - ennyi pénzt az [origo]-hoz eljutott adatok alapján egyik tárca sem költött hasonló jellegű feladatokra.
Ugyanebben az időben, vagyis 2010 utolsó két és fél hónapjában egy harmadik sajtófigyelési megbízás is született: ezt az Imedia Kft.-vel kötötte a KIM, öszesen 3,6 millió forintos összegre. A feladat, amiért így havonta 1,44 millió járt, napi minisztériumi sajtófigyelők elkészítése volt, kilenc témában. Szerepelt közöttük az oktatáspolitika, a honvédelem, de a "NEFMI vezetése" témakör is. A KIM az [origo]-nak ezt azzal indokolta, hogy az Imedia Kft.-vel kötött szerződés célja a többi tárca munkájának segítése volt, igyanis ez a minisztérium koordinálta akkoriban a kormányzati kommunikációt is.
A közigazgatási tárca 2011-ben is több szerződést kötött sajtófigyelésre. Az első áprilistól június végéig tartott: az Inform-Data Bt. 1,26 millió forintot kapott arra, hogy készítsen heti egy médiafigyelést "a járási rendszer bevezetésével kapcsolatban" - derül ki a kormany.hu-n látható adatokból. Az ezt követő fél évre, vagyis 2011. december 31-éig is kapott megbízást a KIM-től az Inform-Data, amelynek ekkor már reggeli sajtószemlék, hírösszefoglalók, napi három hírműsor-tartalomjegyzék és egy napi esemény-előrejelzés volt a feladata. Ezért fél év alatt összesen 3,35 millió forintot kapott.
Tavaly júliustól szeptemberig Navracsics Tibor miniszternek külön is végeztek sajtófigyelést: a tárca két külsős embert bízott meg azzal, hogy hazai és külföldi sajtószemléket készítsen neki, ezért a két hónap alatt összesen 320 ezer forintot kaptak.
Zavaros, de olcsóbb rendszer
Az alábbi táblázatból részletesen kiderül, melyik minisztérium mennyit költött eddig összesen és havonta médiafigyelési feladatokra. Az adatok forrásai részben a minisztériumok által az [origo]-nak küldött információk, részben a kormany.hu-n közzétett szerződések. A táblázat 2010-re és 2011-re vonatkozik, a szerződések a minisztériumok szerint legkésőbb tavaly december 31-én megszűntek.
A minisztériumok által közölt adatok néhány esetben nem voltak elég részletesek: egyesek esetében nem derült ki, hogy a szerződések pontosan hány hónapra vonatkoztak, volt, aki bruttó adatokat közölt, más nettót, megint mások pedig nem írták oda az összeg mellé, hogy bruttó vagy nettó összegről van-e szó (ahol lehet, nettóval számoltunk). Ezek miatt lehet némi pontatlanság a havi átlagokban, amelyek egy részét az [origo] számította ki a rendelkezésre álló adatok alapján.
Minisztérium neve | Cégnév | Feladat | Szerződés időtartama | Összesen kifizetett pénz | Havi átlagos összeg |
Miniszterelnökség | Médianéző Kft. | rövid napi hírösszefoglalók, nemzetközi sajtókörképek, vezetői összefoglalók | 2011.03.07. - 2011.11.30. | 1 800 000 | 200 000 |
A ME dolgozói | sajtófigyelés, médiaelemzés | - | - | - | |
Vidékfejlesztési | Imédia Kft. | médiafigyelés, lapszemle, breaking news szolgáltatás | 2011.02.01. - 2011.12.31. | 3 960 000 | 360 000 |
Nemzeti Erőforrás Minisztérium | Imédia Kft. | tematikus lapszemle reggel minden ágazatnak, naponta több friss hírszemle | 2011 folyamán | 7 400 000 | 616 000 |
Honvédelmi Minisztérium | A HM Sajtóiroda két munkatársa más feladatai mellett | sajtófigyelés, médiaelemzés | - | - | - |
Nemzetgazdasági Minisztérium | Observer | médiafigyelés, napi válogatás, reggeli gyorstájékoztatók | 2010.01.01. - 2011. 06.01. | 12 155 900 (bruttó) | 715 000 (bruttó) |
Médianéző Kft. | sajtófigyelés | 2011.06.01. - 2011.12.31. | 6 062 500 (bruttó) | 866 000 (bruttó) | |
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium | Observer | különféle belföldi médiafigyelési feladatok | 2010.01.01. - 2011.12.31. (két hónap kivételével) | 7 448 600 | 338 500 |
Médianéző Kft. | különféle nemzetközi sajtófigyelési feladatok | 2010.09.01. - 2011.11.30. (két hónap kivételével) | 2 547 576 | 182 000 | |
Külügyminisztérium | Médianéző Kft. | reggeli hírösszefoglaló, nemzetközi sajtókörkép, reggeli tematikus médiafigyelés vezetői összefoglalóval | 2010 - 2011 | 8 229 100 | 342 000 |
Belügyminisztérium | Médianéző Kft. | napi sajtószemle | 2011.01.03. - 2011.12.31. | 3 600 000 | 300 000 |
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium | Médianéző Kft. | napi sajtófigyelés a nemzetközi sajtóban, Magyarország a szomszédos országok sajtójában | 2010.09.01. - 2010.12.31. | 6 300 000 | 1 575 000 |
Imédia Kft. | napi minisztériumi tematikus sajtófigyelő kilenc témában | 2010.10.15. - 2010.12.31. | 3 600 000 | 1 440 000 | |
Médianéző Kft. | napi médiabox, napi médiaelemzés | 2010.11.01. - 2010.12.31. | 3 900 000 | 1 950 000 | |
Inform-Data Bt. | heti egy médiafigyelés a járási rendszer bevezetésével kapcsolatban | 2011.04.01. - 2011.06.30. | 1 262 400 | 420 800 | |
Inform-Data Bt. | reggeli sajtószemle, hírösszefoglaló, hírműsor-tartalomjegyzékek, napi esemény-előrejelzés | 2011.07.01. - 2011.12.31. | 3 355 200 | 560 000 | |
2 külsős munkatárs | sajtófigyelés a miniszternek | 2011.07.15. - 2011.09.15. | 320 000 | 160 000 |
Az adatok alapján a teljes kormányzat havonta átlagosan 3,59 millió forintot költött médiafigyelésre - ennek 8,42-szerese az a pénz, amelyet ezentúl havonta kap a Médianéző Kft. A cég a korábbi kormányzati megbízásaiból összesen kapott 30,6 millió forintot húsz hónap alatt - vagyis nagyjából annyit, amennyit ezentúl havonta keres.
(A 3,59 millió forintos havi átlagot úgy számoltuk ki, hogy összeadtuk a minisztériumok által sajtófigyelésre összesen kifizetett pénzeket, majd ezt a csaknem 72 milliós számot elosztottuk a kormány hivatalba lépése óta eltelt hónapok számával, azaz hússzal. A Médianéző Kft. által kapott havi átlagos összeget pedig úgy kaptuk meg, hogy összeadtuk a cégnek összesen kifzetett összegeket, elosztottuk azt 58-cal, amennyi hónapról a megbízások összesen szóltak. Így kaptuk meg a havi átlagosan 114 ezer forintot.)
30 új munkahely, 16-féle szolgáltatás
A kormány (azaz annak nevében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium) és a Médianéző által kötött szerződés értelmében három fő feladata van a cégnek: az első a médiafigyelés, amely minden munkanap reggelére elkészített sajtószemléből, hírműsor-tartalomjegyzékből, reggeli belpolitikai hírösszefoglalóból, nemzetközi hírösszefoglalóból, valamint egy nemzetközi sajtószemléből áll - utóbbi kifejezetten a Magyarországra vonatkozó, külföldön megjelent híreket tartalmazza. Ide tartozik több reggeli és napközbeni tematikus médiafigyelés - ez egy hírgyűjtemény egy-egy témához tartozó tíz-húsz keresőszó alapján, mint például "Szijjártó Péter". Ebből összesen harmincféle készül. És készül egy részletes és egy rövid idegen nyelvű hírösszefoglaló is, előbbi a kormány igényei szerint egy konkrét téma - mondjuk a jegybanktörvény vagy a választási törvény - külföldi olvasók számára érthető angol, német és francia nyelvű összefoglalója.
A Médianéző második feladata a médiaelemzés, ebbe "heti egy kvalitatív és havi egy kvantitatív külföldi, valamint havi tíz kvalitatív belföldi és havi harminc belföldi téma kvantitatív médiaelemzései tartozik" - közölte Mráz Ágoston Sámuel, a cég ügyvezetője. A harmadik szolgáltatáscsoport a médiahatás-elemzés, ebben online médiahatás-vizsgálat és a kérdezőbiztosos módszerrel elvégzett közvélemény-kutatás szerepel, például a médiafogyasztási szokásokról. "Havi egy lakossági online médiafogyasztás-kutatás, havi két telefonos kutatás és negyedévente egy nagyobb szabású, reprezentatív médiafogyasztás-kutatás készül" - jelentette ki Mráz.
A Médianéző által az [origo] rendelkezésére bocsátott, háromszáz oldalas dokumentáció szerint a a szolgáltatások közül a különféle sajtószemlék elkészítése a legolcsóbb - áruk darabonként néhány tízezer forinttól néhány százezerig változik. A médiaelemzési feladatok elvégzése összesen havonta 8 millió forintba kerül, és a cég szerint ugyanennyi a médiahatás-vizsgálatok egy hónapra vetített költsége is.
A kormányzati megbízásnak köszönhetően a Médianéző 30 új állandó munkahelyet teremt, és további száz embernek - főként kérdezőbiztosoknak - biztosít rendszeres munkát - mondta az [origo]-nak Mráz Ágoston Sámuel. A cégnek az Opten céginformációs rendszer szerint jelenleg 14 munkatársa van, a tulajdonos Nézőpont Intézetnek 15, és a szintén a cégcsoporthoz tartozó Kutatópontnak 14.
Mennyit érnek a közvélemény-kutatások?
Mráz Ágoston Sámuel szerint félrevezető a Médianéző által nyújtott szolgáltatást a korábbi médiafigyelési kiadásokkal összehasonlítani, miután az ő ajánlatuk árának jelentős része közvélemény-kutatási költség, és nem a sajtófigyelés kerül ennyibe. Az [origo] számításai Mráz szerint csak a médiafigyelési feladatokra vonatkoznak, ez a Médianéző szolgáltatásai közül mindössze havi 5,3 millió forintos költséget jelent.
A Médianéző ügyvezetője szerint ráadásul az ő szolgáltatásaikat nemcsak a minisztériumok veszik majd igénybe, hanem az összes háttérszerv is. Ezenkívül a minisztériumok korábbi külsős szerződéseinek összegéből nem látszanak a személyi költségek, vagyis a "belső munkatársakra" vonatkozó költségek kimaradnak a számításból. "Könnyen belátható, hogy egymillió forint személyi költségből legfeljebb 2-3 fő foglalkoztatható a közigazgatásban, gondolom, ezt is szem előtt tartva kezdeményezte az ez irányú feladatok kiszervezését a kormányzat" - mondta Mráz. Azt sem szabad szerinte elfelejteni, hogy a Médianéző gyűjtése alapján 2006 és 2010 között csak a minisztériumok 1,5 milliárd forintot költöttek el médiafigyelésre és közvélemény-kutatásokra.
Az ügyvezető szerint a professzionális kommunikációhoz szükség van az általuk vállalt szolgáltatások elkészítésére. "Ezért mi büszkén adtunk ajánlatot a kormányzat nyílt tenderén. Sajnálom, hogy nem volt versenytársunk, de meggyőződésem, hogy a kormányzat által megrendelt munkát költséghatékonyan látjuk el, s ezáltal - ha valóban nem lesznek párhuzamosságok a rendszerben - összességében jelentős közpénzt takaríthat meg a kormányzat" - mondta. Hangsúlyozta, nem arról van szó, hogy "valaki nagyon sok pénzt kap a semmiért", hanem arról, hogy a Médianéző pályázaton nyert el egy feladatot, amellyel piaci áron részt vesz a teljes kormányzati médiamunka megújításában.
A kormany.hu-n elérhető minisztériumi szerződések között az [origo] a közvélemény-kutatásokra vonatkozó megbízást csupán néhányat talált: ötöt az előző kormány idejéből, négyet az Orbán-kormány hivatalba lépése óta eltelt időből. Ez utóbbiak közül kettőt a Médianéző tulajdonosával, a Nézőpont Intézettel kötöttek, egyet annak leánycégével, a Kutatóponttal.
A Nefmi 2010 decemberében 2,4 millió forintot fizetett ki a Kutatópontnak "reprezentatív telefonos kérdezés" címén, egy másik, hasonló megbízást pedig a Társadalomkutatási Intézet Zrt. kapott 900 ezer forintért a tárcától. A BM 1,2 milliót fizetett egy közelebbről meg nem határozott közvélemény-kutatásért a Nézőpont Intézetnek 2011-ben. A miniszterelnökség szintén 2011-ben, augusztusban a Nézőpont Intézetet bízta meg közvélemény-kutatás elkészítésével Magyarország soros uniós elnökségének lakossági megítéléséről.
A Médianézőt 2010-ben alapította a Nézőpont Intézet Zrt., amely több szálon is kötődik a jelenlegi kormányhoz azon túl, hogy 2006-os létrehozása óta számos megbízást kapott fideszes vezetésű városoktól és megyéktől. A Nézőpont Intézetnek - és elődjének, az Europtimus Zrt.-nek - éveken át vezető tisztségviselője volt Habony Árpád, Orbán Viktor kormányfő stratégiai főtanácsadója. A cég vezető tisztségviselője volt korábban Schütz Dániel, Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter unokaöccse is. Schütz egy időben a Médianéző cégvezetője is volt. Ma Mráz Ágoston Sámuel vezeti a Médianézőt, és a Nézőpont Intézetet is igazgatja - a politológus egyébként egykor Navracsics Tibor tanítványa volt az ELTE jogi karán. |