"Nem merem mondani, hogy megoldódott a BKV problémája, de azt meg lehet kockáztatni, hogy meg fog oldódni" - jelentette ki csütörtöki sajtótájékoztatóján Tarlós István. A főpolgármester bejelentette, hogy a kormány megadja a szükséges állami bankgaranciát a BKV-nak a hitelek átütemezésére. A városvezető úgy fogalmazott: "sokak várakozása ellenére a BKV valószínűleg megmenekül".
Tarlós István azt mondta, hogy az elmúlt napokban tárgyalt a BKV-nak hitelező nyolc bank vezetőjével, és köszönetet mond nekik a "konstruktivitásért". A főpolgármester szerint a pénzintézetek vezetőivel abban állapodott meg, hogy a hitelek futamidejét három évvel meghosszabbítják, és a következő három évben a fővárosi közlekedési cég a kamatok mellett a tőketartozást is törleszteni fogja.
Április végéig összesen negyven milliárd forint hitelt kell visszafizetnie a társaságnak, ennek az adósságnak a rendezésére vállalt garanciát a kormány. Az első nagyobb tétel, egy négy és fél milliárdos kölcsön visszafizetési határideje információnk szerint éppen csütörtökön járt le. A főpolgármester szerint a mostani megállapodás bizonyítja, hogy "mégsem olyan rossz a Tarlós-kormány kapcsolat".
Tarlós István elárulta azt is, hogy kedd este másfél órán keresztül egyeztetett Orbán Viktorral. Az [origo] kérdésére, hogy hogyan bírta rá a kormányfőt az elmúlt napokban arra, hogy megadja a garanciát, Tarlós István azt válaszolta: "nem kérdeztem a miniszterelnök urat, államtitkár urakat, miért így döntöttek, örülök, hogy így döntöttek, az eredmény a lényeg".
Tarlós István február közepén, amikor a kormány delegációjával tárgyalt, már beszélt arról, hogy vagy a hitelszerződések átütemezésével, vagy államilag támogatott új hitellel kezelhetik a BKV adósságállományát. Varga Mihály, a kormány delegációját vezető miniszterelnökségi államtitkár is "a legsürgetőbb problémának" a BKV adósságának finanszírozását nevezte. A főpolgármester ezután folyamatosan tárgyalt a BKV-nak hitelező pénzintézetekkel az adósság kezeléséről.
A nyereséges fővárosi cégek segíthetnék ki a BKV-t
A BKV hosszú távú finanszírozásáról kedden egyeztet Varga Mihállyal, a Miniszterelnökséget vezető államtitkárral - mondta Tarlós István. Valószínűleg ekkor döntenek arról, hogy milyen forrásokból lehet működtetni a BKV-t. Tarlós István és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szakértői a Századvég Gazdaságkutatóval közösen állítottak össze egy koncepciót, amelyben az [origo] értesülése szerint szerepel a közműadó kivetésének terve is.
A főpolgármester az új adónemről azt mondta: "nem arról van szó, hogy akinek a telke alatt közmű húzódik, megadóztatjuk, arról van szó, hogy a főváros nyereséges cégei kisegítsék a veszteségesen működő céget, a BKV-t". A főpolgármester azonban hangsúlyozta, hogy "a közműdíj egy elméleti lehetőség", a koncepcióban emellett több tucat megoldási javaslat is szerepel. Ezeket azonban ezúttal sem kívánta részletezni.
A közlekedési cég finanszírozásáról november óta tart a vita a kormány és a főváros között. Tarlós István főpolgármester többször kijelentette: a BKV csődbe megy és a járatok leállnak, ha a kormány rövid időn belül nem ad segítséget a cégnek, és nem oldja fel a társaság 32 milliárd forintos normatív támogatásának zárolását. A kormány, illetve személyesen Orbán Viktor miniszterelnök azonban több alkalommal világossá tette, hogy csak akkor segít, ha a főváros életképes javaslatot tesz le arra vonatkozóan, hogy a folytonos állami segítségkérés helyett hogyan állhatna a saját lábára a BKV.
Erről a normatíváról most azt mondta Tarlós István: "ha a Századvég-anyagról megegyezünk az államtitkár urakkal, elhárul az utolsó akadály is, hogy megkapjuk a pénzt".