Őszig biztos nem döntenek a dugódíjról

Vágólapra másolva!
Tarlós szerint folyik a tervezés, de a zónákról és a díjtételekről szeptemberig nem várható döntés.
Vágólapra másolva!

Hosszú szakmai előkészítés folyik a Városházán a behajtási díjról, ezért sem a zónákról, sem a díjtételről szeptemberig döntés nem várható - közölte Tarlós István főpolgármester.

A két főpolgármester-helyettes két hete nyújtott be módosító javaslatot a parlamentnek az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló javaslathoz, hogy lehetővé tegyék a dugódíjat. A módosító javaslat szerint a személy- és teherforgalmi behajtási díjat egyes területi zónákra (behajtási övezetek), időszakokra és gépjármű-kategóriákra eltérő mértékben is meg lehet állapítani.

A díjak a behajtási övezetekbe történő behajtásra, valamint az egyes behajtási övezeteken belüli közlekedésre együttesen is megállapíthatók. A behajtási díj fizetésének elmulasztása esetén pótdíjat kell fizetni. A személy- és teherforgalmi behajtási díj, pótdíj a Fővárosi Önkormányzatot illeti meg.

A javaslat szerint a díjakat úgy kell kialakítani, hogy az figyelembe vegye az egyes zónák forgalmi adatait, környezeti terhelését, a közösségi közlekedési szolgáltatás mennyiségét, a járművel való várakozásra alkalmas területek kialakításának lehetőségét és a helyben lakók behajtáshoz és behajtási övezeten belüli közlekedéshez fűződő érdekeit. A javaslat szerint a Fővárosi Önkormányzat a behajtási díj beszedésére és felhasználására közlekedésszervezőt is kijelölhet.

A főpolgármester a korábban megerősítette, hogy behajtásonként 400-500 forintos dugódíjról van szó, amelyet Pesten vagy a Nagykörúton, vagy a Hungária körúton belül kellene fizetni. A főváros fontolgatja azt is, hogy a Duna-hidakon való átkelés után hídpénzt is szednének.

Az [origo] által megkérdezett szakértők szerint szűk határidőt szabott magának a kormány az évek óta tervezett budapesti dugódíj bevezetésére. Egy mindenre kiterjedő, a társadalomnak is hasznos rendszer kialakításához nem áll rendelkezésre kellő idő, és egyelőre az előtanulmányok sem ismertek. A díjra nagy szükség van, hogy ne omoljon össze a főváros költségvetése, de ha elkapkodja a kormány, egyszerű adóvá züllesztheti az egyébként társadalmilag is hasznos ügyet.

Az európai városok közül csak Londonban és Milánóban működik klasszikus dugódíj. Franciaországban lehetne ilyen, de sehol sem vezették még be.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!