A szakiskolai kerettanterv-tervezet nem tartalmaz a tanulói teljesítmény értékelésére olyan javaslatot, amely elveti a feleltetést és a dolgozatírást - közölte az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) csütörtökön. Az OFI szerint a minden a sajtóban megjelent erre vonatkozó állítás súlyos tévedésen alapul.
Szerdán a Magyar Nemzet írt arról, hogy a nyilvánosságra hozott szakiskolai kerettanterv szerint a szakmunkásképzők diákjainak a jövőben nem kellene felelniük és dolgozatot írniuk, hanem az órai munka alapján kapnának jegyeket. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete aznapi közleményében ártónak és dilettánsnak nevezte a javaslatot.
Az intézet szerint az erről beszámoló médiumok egy, a munkatársaik által 2012 júniusában szervezett szakmai előadássorozatának prezentációs- és vitaanyagát használták forrásként. Ebben szerepel az a javaslat, hogy a hagyományos értékelés során megszerezhető jegyek mellett - az egyéni fejlődést is figyelemmel kísérő és díjazó - fejlesztő értékelés alapján határozzák meg a szakiskolákban a tanulók eredményeit.
Az OFI arra biztatja a szakiskolák pedagógusait, hogy a diákokat a tanórák során számtalan helyzetben (és módszerrel) próbálják meg értékelni, mert a folyamatos értékelés és a sokrétű módszertani megoldások révén a tanulók rejtett(ebb) képességei is felszínre kerülhetnek, például kommunikációs és szociális kompetenciáik, csapatmunkában való részvételük.
Az OFI sajnálatosnak tartja, hogy a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke nem értette meg a szakiskolai közismereti program fejlesztése mögött meghúzódó pedagógiai filozófiát, amely szerint a képzés legfőbb célja a szakiskolai tanulók tanulási képességeinek fejlesztése pozitív tanári megerősítések által. Ezzel nem segítette elő és nem támogatta a szakiskolai tanulók és pedagógusok támogatására irányuló szakmai fejlesztési szándékokat - olvasható a közleményben.