Teljesen megtelt a Városháza díszterme kedd délután, amikor a fővárosi közgyűlés a rendkívüli ülésén a taxisrendeletről szavazott. A fővárosi politikusok és munkatársaik mellett álldogáló, zakót magukra kapó taxisok izgatottan várták, vajon a sok taxis számára kedvezőbb, fix tarifa mellett dönt-e a közgyűlés.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke az ülés előtt csak annyit mondott: "Fix tarifa kell, vagy gáz lesz". A közgyűlés ugyanis két javaslat közül választhatott: az egyik verzió szerint a taxisok kizárólag az előre meghatározott összegért, fix tarifáért szállthatják majd az utasokat. A másik verzió viszont lehetővé tette volna, hogy a telefonon rendelt taxiknál a fuvarszervezők olcsóbb árat is meghatározhassanak.
Taxisok a közgyűlésen
A közgyűlés végül a rögzített árat fogadta el, ez 450 forintos alapdíjat, 280 forintos kilométerdíjat és 70 forintos percdíjat állapít meg. Ez azt jelenti, hogy idén szeptembertől drágul a taxizás Budapesten. Eddig ugyanis nem volt fix tarifa, csupán maximált árakat határoztak meg: eddig 300 forint volt az alapdíj, 240 forint a kilométerdíj és 60 forint a percdíj, és ezektől lefelé eltérhettek a taxisok. A teremben lévő taxisok hangos tapssal jutalmazták a döntést, nem tüntettek hétfőn hiába.
Kötelező a légkondi és a téli gumi
A rendelet részletesen rendelkezik a taxik paramétereiről. E szerint egységesen sárgák lesznek az autók, az ablakok alatt fekete-sárga pepita csík fut majd végig, a viteldíj pedig nagy betűkkel és számokkal lesz olvasható a hátsó ajtón. A tetőn lévő taxilámpa is ugyanolyan lesz majd minden autón. Reklámot csak a hátsó lökhárítón lehet elhelyezni.
Ilyen lesz az új budapesti taxi
A taxik legfeljebb tízévesek lehetnek (ezt a szabályt 2014. szeptember elsejétől vezetik be), október közepétől március 15-ig kötelező lesz a téli gumi, március 15-től október közepéig pedig a működő légkondicionáló. Minden autóban lehetőséget kell biztosítani a kártyás fizetésre. A tervezet mellett készült az autókat felsoroló táblázat is, eszerint kompakt autókkal (VW Golf, Ford Focus, Opel Astra) nem lehet taxizni, csak azok kombi- vagy szedánverziójával, de még a Ford Mondeo is csak kombiverzióban szerepel a felsorolásban.
A rendelet idén szeptemberben lép hatályba, ekkor már érvényesek lesznek az új tarifák, az új arculat bevezetése pedig az engedélyek lejárata szerint fokozatosan 2014. augusztus 31-ig történik. Egyes műszaki feltételek alól (tengelytáv, csomagtér, teljesítmény) 2015. július 1-ig kapnak felmentést a taxisok.
Tarlós István főpolgármester az MSZP-sek között
A baloldal tovább rágta volna
Tarlós István főpolgármester a közgyűlési vitában azt mondta, hogy az új rendeletre azért van szükség, mert túltelített a piac, ráadásul sokan "maffiamódszerekkel" taxiztak. A főpoolgármester hangsúlyozta, hogy 2011 óta legalább negyvenszer egyeztetett a taxis érdekképviseletekkel, és a tőlük érkezett javaslatokat is beépítették a rendeletbe.
Az MSZP tartózkodott a szavazáson. Horváth Csaba szocialista frakcióvezető a közgyűlés előtt azt mondta, a javaslat inkább városvezetői és fuvarszervezői érdeket véd, és szerinte nem az utasok és a taxisok érdekeivel foglalkozik. Szerinte új piackutatásokat, felméréseket kellett volna végezni, és később, májusban kellett volna dönteni.
A Párbeszéd Magyarországért szerint a rendelet rossz az utasnak, rossz a taxisnak, és csak pár utazásszervező jár jól. Somfai Ágnes PM-es képviselő szerint nagy mértékű áremelkedés lesz Budapesten a taxiknál, emiatt kevesebben választják majd ezt a közlekedési módot, és csak pár tőkeerős társaság marad a piacon. A Jobbik viszont támogatta a fix tarifa bevezetésété. Szabó György képviselő szerint felmérhetetlen károkat okozott volna a szavazás elhalasztása.