Orbán Viktor és Tarlós István pénteken délelőtt átadta a 4-es metró régóta várt elő szakaszát. Orbánék húszperces késéssel, metróval gördültek be a kelenföldi végállomásra. A szerelvényük tett egy kört az alagútban, majd beállt a peronhoz a már jó előre odakészített pódiumhoz (galéria a megnyitóról itt).
Nem Demszky találta ki a 4-es metrót, már a hetvenes években felvetődött – kezdte a beszédét Tarlós István főpolgármester. De szerinte Demszky a metró megszállottjává vált, és zűrzavaros szerződéseket hagyott hátra, amelyek miatt nagy munka volt az új városvezetésnek megmenteni a projektet. Szalagcímeket is felsorolt, hogy érzékeltesse, milyen borús jóslatok mellett jutottak el a metró átadásáig. A vendégek közben a metróban állva hallgatták, az egyik ajtóban Vitézy Dávid mosolygott, a másikban Horváth Csaba állt karba tett kézzel. "Az biztos, hogy nagyon szép lett, örüljünk neki" – zárta beszédét Tarlós.
Hihetetlen, de elkészült – mondta Orbán Viktor miniszterelnök, aki Tarlós után lépett a mikrofonhoz, Szerinte ez a 2010-ben kialakult egységnek köszönhető. Hozzátette, hogy neki csak egy kérése volt Tarlós Istvánhoz a 4-es metrót illetően, az, hogy legyen kész időben.
Kávéházi nemzet vagyunk, nagyobb a hajlam bennünk a beszédre, mint a cselekvésre – mondta a metró átadásán Orbán. Hozzátette azonban, hogy szerinte a fővárosi vezetés cselekedni is tud, és azt kéri Tarlós Istvántól, hogy a jövőben is cselekedjenek. Ezután Orbán és Tarlós felavattak egy emléktáblát, amelyet a peronba véstek, és többek között az ő nevük is rajta van.
Az új metró több meglepetést is tartogatott az újságíróknak. Az első az volt, hogy nem utazhattak együtt a politikusokkal, Orbánék ugyanis egy külön szerelvénnyel előrementek, és az újságírók csak egy másikkal követhették őket. A második meglepetés sokkal váratlanabb volt, kiderült ugyanis, hogy a metró egyes részein nincsen térerő, ott telefonálni csak a mozgólépcső tetejéről lehetett.
Ezután már csak kellemesebb meglepetések következtek, ilyen volt például az, amikor a II. János Pál pápa téri megállóban az Operaház igazgatója, Ókovács Szilveszter várta az újságírókat egy kisebb koncerttel, amelyet azonban csak menet közben tudtak hallgatni, a szerelvényük ugyanis nem állt meg, csupán lelassított. A Keleti pályaudvaron lévő végállomáson pedig pincérek, pogácsa és pezsgő várta a vendégeket. Az utóbbi fogadás hozzávallóit valószínűleg rekordidő alatt kell majd eltakarítani, délben ugyanis a nagyközönség előtt is megnyílik a metró.
A déli járatindításra alaposan felkészült a BKK, Somodi László a társaság vezérigazgató-helyettese az Origónak azt mondta, minden megállóban állni fog egy szerelvény, és délben mindegyik el fog indulni. Így lényegében már déltől fel lehet szállni az új metróra bármelyik állomáson.
A 4-es metrót, amely Kelenföld vasútállomást köti össze a Baross téri Keleti pályaudvarral, nyolc év építés után adják át. A 7,4 kilométeres, tíz állomást magában foglaló első szakasz építése 2006-ban kezdődött el. A munkálatokat nehezítette, hogy a konzorciumvezető cég többször leállt a munkával többletkövetelések miatt. Az alagútépítés 2010 nyarán fejeződött be, ezt követően kezdődhetett meg az állomások belső beépítése, a vágányok és a biztosítóberendezés, az áramellátási rendszerek telepítése.
A metrószerelvényeket a francia Alstom cég szállítja, és külsőre megegyeznek a 2-es vonalon közlekedő Metropolis kocsikkal, de a 4-es metró teljesen automata vezérlésű. Az első időszakban azonban korábbi közlések szerint még vonatkísérő személyzet lesz a szerelvények vezetőállásaiban.
A 4-es metró történetét itt olvashatja végig, a korábbi metróvonalak átadásáról pedig itt olvashat.