Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint idén 480 intézmény 499 vizsgahelyszínen tart központi írásbeli felvételi vizsgát. A 9. évfolyamra 458, 6 évfolyamos gimnáziumba 74, 8 évfolyamos gimnáziumba 54 helyen szerveznek írásbeliket. A 9. évfolyamos írásbelire történő jelentkezések száma közel 53 800, a 6 évfolyamos gimnáziumi írásbelin mintegy 6 700-an, a 8 évfolyamoson közel 5 300-an vesznek részt - írták. A központi írásbelihez külön-külön feladatlapok készülnek az egyes intézménytípusba jelentkezők számára.
Nagy riadalmat okozott korábban az Oktatási Hivatal levele, amelyben azt írták: egy január elsején életbe lépett törvénymódosítás alapján nem felvételizhetnek szombaton azok, akik túlkorosan, egy évet visszalépve jelentkeznének középiskolába, mert megszűnt a szülői kérésre való évismétlés lehetősége. A levél felhívta az iskolaigazgatók figyelmét, hogy feleslegesen ne küldjék felvételizni a túlkorosnak számító gyerekeket.
Szinte az utolsó pillanatban érkezett meg az intézményekhez az Emberi Erőforrások Minisztériumának állásfoglalása. Ebben felhívták az Oktatási Hivatal vezetőjének figyelmét, hogy az évismétlésre vonatkozó módosítás az új felvételiket érinti, akik már jelentkeztek, vagyis ma kell írniuk, nyugodtan vizsgázhatnak.
Azért törölték el a szülői kérésre való évismétlést, mert a minisztérium szerint túl nagy ár lett volna egyébként jó tanuló diákok esetén az évismétlés, ráadásul az oasztályközösségeknek sem tesz jót egy-egy idősebb diák megjelenése.
Ha egy középiskola nemzetiségi nevelés-oktatást folytat, akkor az írásbeli vizsgán a központi magyar nyelvi feladatlapok helyett helyben készített, nemzetiségi nyelvű szövegértési feladatsort használhat, de ebben az esetben felvételi eljárásában köteles a központi matematika írásbeli vizsga eredményét figyelembe venni.
A központi írásbeli vizsgához a feladatlapokat az évfolyamok szerint külön-külön megszervezett bizottságok készítik. Magyar nyelvből és matematikából a központi feladatsorok elsősorban nem tantárgyi, lexikális tudást mérnek, hanem azokat az eszköztudás körébe tartozó képességeket és készségeket, amelyek a középiskolában való eredményes továbbtanuláshoz szükségesek.