A Széll Kálmán tér (1951 és 2011 között: Moszkva tér) Budapest és a budai oldal egyik legforgalmasabb közlekedési csomópontja. A teret 1929-ben nevezték el Széll Kálmánról, Magyarország egykori miniszterelnökéről, majd 1951. november 9-én lett (politikai indíttatásból) Moszkva tér a neve. 2011. május 12-én ismét visszakapta korábbi nevét a Fővárosi Közgyűlés 2011. április 27-i döntésével.
A tér átépítésének igénye 1964 óta napirenden van, de leszámítva azt, hogy a 90-es évek elején leaszfaltoztak néhány villamospályát, szinte semmilyen korszerűsítés nem történt, mondván, majd lesz egy teljeskörű felújítás. Az évek alatt a tér állapota annyira leromlott, hogy már nem lehet tovább halogatni a projektet.
A Moszkva tér jelentős átalakítása 2006-ig nem várható – mondta még 2005. február 22-én Schneller István, Budapest főépítésze. Horváth Csaba, a II. kerület akkori szocialista polgármestere kifejtette: a Moszkva tér átalakítása mintegy 30-35 milliárd forintba kerülne. Mint mondta, a beruházás európai uniós, kormányzati és fővárosi pénzből 2008-ban kezdődhetne el és két évig tartana.
„A Moszkva téren megállt az idő. Megatervek helyett inkább kisebb lépésekkel kell elkezdeni a felújításokat” – hangsúlyozta akkor Mitnyán György, a XII. kerület fideszes polgármestere. A politikus arról is beszélt, hogy szükség van jelentős számú parkolóhelyre, és meg kell oldani hajléktalanok problémáit.
Gyors lépéseket sürgetett a tér megújítására Nagy Gábor Tamás, az I. kerület fideszes polgármestere is „Szégyen, hogy Budapest nem tud elmozdulást mutatni. Ez az ügy nem halogatható
tovább.”
Demszky Gábor 2005 szeptember 7-én félnapos látogatást tett a főváros II. kerületében, ahol a városrész vezetőivel több helyszínt is körbejárt, majd Moszkva téri sajtótájékoztatóján nemzetközi támogatást ígért „a város szégyenfoltjának” nevezett köztér felújításához. Az akkori szabad demokrata főpolgármester néhány éven belüli átalakítást ígért.
2006. március 2-án Kóka János, Demszky Gábor és Horváth Csaba arról beszélt, hogy csendesebb környezet, csökkentett járműforgalom, parkosítás lesz a jellemző 2009-től a Moszkva térre, amelynek neve nem változik meg a 2008-ban kezdődő nagyarányú átépítés során. Demszky akkor azt ígérte, hogy még 2006-ban elkészül a tér rendezésének nulladik változata.
A következő években nem sokat lehet hallani a Moszkva tér felújításáról, majd a 2010-es budapesti politikai változások révén a tér visszakapta a Széll Kálmán tér elnevezést. A felújítás 2011-ben került újra napirendre, amikor a január 31-i Fővárosi Közgyűlésen megszavazták, hogy készüljön koncepció a Széll Kálmán tér átrendezéséről, azt végül a Főmterv készítette el. Augusztus 31-én a városháza elfogadta a közterület átépítésével kapcsolatos koncepciót.
Hutiray Gyula főpolgármester-helyettes akkor azt hangsúlyozta, a korábbi több tízmilliárdos tervekkel ellentétben pár milliárd forintból megvalósítható programmal szeretnék megoldani a Széll Kálmán tér területrendezési problémáját. Bihary Gábor (MSZP) úgy vélte, szerény javaslatról van szó, „az
előterjesztő mert kicsit álmodni”.
A Főmtervvel a szerződést 2012 augusztusában írták alá. Az elnyert megbízás értelmében a cég feladata volt a budai fonódó villamoshálózat, valamint az ahhoz szorosan kapcsolódó Széll Kálmán téri rekonstrukció megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, az engedélyezési eljárás lefolytatása, illetve a Széll Kálmán tér átépítéséről szóló városépítészeti és építészeti tervpályázat kiírása, amely 2012 novemberében zárult.
A Finta Sándor fővárosi főépítész által vezetett, az érintett kerületek, az építészkamarák, a főváros és a BKK szakértőinek részvételével működő bírálóbizottság 2012. december 11-én hirdette ki a pályázat eredményét. A pályázaton nyertes tervet az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. csapata készítette. A tér felújítására mintegy nettó 5,3 milliárd forintos – kormányzati, uniós és fővárosi – forrás áll rendelkezésre.
Hétfőn hosszú évtizedek után, a közúti és a gyalogosforgalmat érintő korlátozásokkal elkezdődnek a Széll Kálmán tér felújításának munkálatai, a teljes rekonstrukció 2016 februárjában fejeződhet be. A felújítás eredményeképpen „a mai, elhanyagolt csomópont helyén egy új, modern arculatú, magas szolgáltatási színvonalú, a mainál sokkal rendezettebb, akadálymentes és zöld közösségi tér jön létre, Buda közlekedése pedig – a budai fonódó villamoshálózat kiépítésével összehangolt munkáknak köszönhetően – megújul.”
Hétfőtől a Margit körút irányából a Krisztina körút felé csak két sávon lehet majd balra kanyarodni, a jobb szélső kanyarodósávot az építkezés miatt lezárják. Emiatt a Margit körúton a Széll Kálmán tér felé torlódások várhatóak, ezért kérik, hogy aki teheti, ne ebből az irányból közelítse meg a teret.
A Krisztina körutat keresztező gyalogos-átkelőhelyen ideiglenes középszigetet – azaz a zebra közepére forgalomtechnikai okokból járdaszigetet – építenek, ezért a Krisztina körút felé balra kanyarodóknak sávelhúzásra kell számítaniuk. Január 11-én, vasárnap napközben a kivitelező már a másnaptól érvényes forgalmi rend előkészületeit végzi a helyszínen.
A Széll Kálmán tér belső, gyalogos területén is megkezdődnek a felújítás látható előkészületei: elbontják a régi, nem használt hurokvágányon – azaz az egykori 56-os villamos fordulóján – belül álló szökőkutat, valamint az 59-es és a 61-es villamos peronja melletti gombákat. Ezért a téren belüli gyalogosfelületekből nagyobb területeket is elkorlátoznak, a legfontosabb gyalogos útvonalakat ugyanakkor továbbra is biztosítják.
A főként a villamosforgalmat érintő korlátozások a január 17-18-ai hétvégén kezdődnek, és több ütemben várhatóan nyárig tartanak. A rekonstrukció befejezéséig a teret érintő vagy keresztező busz- és villamosjáratok közlekedése is több alkalommal változik majd. A Széll Kálmán téri metróállomást ebben az időszakban várhatóan egy alkalommal lezárják, ekkor néhány napig a szerelvények megállás nélkül haladnak majd át az állomáson.