Mintha egy groteszk osztálykirándulás helyszínén játunk volna, peformansszal kezdődött és biciklis túrával folytatódott Óbudán az első "közlekedési kultúra napja": biciklis rendőrök fekete lufikat engedtek a szélbe, a szívmintás léggömbök tűnődve bukdácsoltak a Flórián téri paneltömbök felé.
Tavaly 98 halálos áldozata volt a közúti biciklis baleseteknek - rájuk emlékezett így az ünnepséget szervező ORFK.
A szónokok ugyanakkor hangsúlyozták, nem a gyász, hanem a közlekedési kultúra fejlesztése a lényeg, a biciklisek és autósok partneri viszonyának erősítése.
Ehhez képest talán két-három civil biciklis jöhetett el a Közúti balesetek áldozatainak emlékművéhez.
Mindenütt a Készenléti Rendőrség egyenruháit lehetett látni, a hófehér szolgálati pólókhoz csak a polgárőrök láthatósági mellénye adott kontrasztot.
Adott a partneri viszonynak a programot moderáló Hajós András is, aki az Origónak egyenesen azt mondta:
a városba autó nem való
mert élhetetlenné teszi a települést, és gazdasági károkat okoz, árt turizmusnak és a kiskereskedelemnek.
Az ünnepség hivatalos részén pedig arról beszélt, hogy a főváros bizonyos részeiről, például a Duna-parttól kitiltaná az autóval közlekedőket.
A zenész tíz éve bringázik Budapesten, és idáig nem volt komoly balesete: "Párszor próbáltak leszorítani, egyszer belerohantam egy ostobán elhelyezett Demszky-karóba, nagyjából ennyi" - mesélte Hajós András, aki a biztonságos közlekedés titkát az empátiában látja: főként a biciklis szempontjából élet-halál kérdése, hogy ismerjük az autós helyzetét, reakcióidejét, és főleg, hogy
3 kocsival előre-hátra radarozzunk
úgy nem érhetnek meglepetések.
A figyelem fontosságát emelte ki László János, a Magyar Kerékpáros Klub elnöke is. Mint mondta, rendszerszintű problémák nehezítik az autósok és kerékpárosok együttélését.
Szerinte sok helyen úgy építik ki az infrastruktúrát, hogy a két félnek esélye sincs figyelemmel követni a másikat, és túl nagy a járművek közötti sebességkülönbség is.
A baleseti statisztikák szerint
évente 3500 biciklis baleset történik
Rossz hír, hogy ebben hosszú ideje nincs is változás: míg az autós karambolok száma évek óta fokozatosan csökken, addig bicikliseké 10 éve nagyjából változatlan.
A legtöbb biciklis baleset egyébként Békés, Csongrád és Pest megyében történik évről évre, az ütközések feléről pedig a kerékpárosok tehetnek.
A felelősségtől függetlenül általában ők húzzák a rövidebbet is, épp ezért nekik kell a legtöbbet tenniük a biztonságukért, muszáj láthatónak maradniuk az utakon - mondta Óberling József, az Országos Balesetmegelőzési Bizottság ügyvezető elnöke.
A rendőr ezredes arra is emlékeztetett, hogy az úton senki sincs egyedül, a közlekedés olyan társasjáték, amiben mindenkire figyelni kell.
Hajós András igazi showmanként moderálta az ünnepséget, a kellő pillanatban ki is vonult a képből, hogy "az eseményről készülő összeállítást minden szerkesztőség le tudja adni".
Mintha csak a jövőbe látott volna: a közlekedés kultúra napjáról beszámolt az MTI is, cikkükben viszont egy szó sem esett arról, hogy Hajós volt a program házigazdája.
A lufik felengedése után a készenléti rendőrök elkarikáztak a Teve utcáig, majd vissza a Flórián térre, ezzel lezárva az ünnepi programot.