Szombattól ismét a Margit hídig jár a H5-ös HÉV. A Batthyány térig azonban még a jövő héten is pótlóbusszal kell utazni, az alagút tetejének megerősítésével ugyanis csak augusztus 9-re készülnek el.
A szentendrei vonal utasai ezzel egy nehéz időszakot tudhatnak maguk mögött.
Az eleve rossz állapotban lévő HÉV-alagútban a budai fonódó villamos építése miatt jelentkeztek a problémák, hiszen fölötte a beruházás részeként új villamosvonalat építenek. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tavaly november 9-én végzett próbaterheléseket az alagúton, az utasoknak már ezen a napon pótlóbusszal kellett utazni a Batthyány tér és a Margit híd között.
A mérések szerint a Bem tér alatti alagútszakasz és a Batthyány téri végállomás tetejét kellett megerősíteni.
Ezt a munkát nyárra tervezték.
Áprilisban azonban az alagút teteje repedezni kezdett, és tetejéről kisebb darabok potyogtak a sínre. A BKK előbb sebességcsökkentést rendelt el az alagútban, majd
április 16-án kora délután leállították a forgalmat.
A hiba javítása után csak április 27-én nyitották meg újra az alagutat, addig pótlóbuszok jártak a Batthyány tér és a Margit híd között. A BKV-Figyelő azonban azt írta egy, az építésen dolgozó mérnökhallgató levele alapján, hogy
a kivitelezők már napokkal korábban tudtak a problémáról, de nem foglalkoztak vele.
Május 22-én újabb probléma adódott: az alagút beázott, így kora délutánig megint pótlóbuszra kellett szállniuk az utasoknak, amíg az ideiglenes szigetelést megoldották.
Június 6-án aztán elkezdődött az alagút tetejének megerősítése. Július 18-ig a Batthyány tér és a Margit híd között nem közlekedett a HÉV, július 19-e óta viszont már a Batthyány és a Szentlélek tér között is pótlóbuszra kellett szállni, mert a tavalyi árvízben megsérült vágányokat is helyreállították.
Az alapvető probléma, hogy amikor a 70-es évek elején rohamtempóban építették az alagutat, több kivitelező egyszerre dolgozott rajta eltérő technológiával, így az illesztések nem sikerültek
– mondta az Origónak Dorner Lajos. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint ilyen problémás terület a Batthyány téri állomás és az alagút elejének illesztése, illetve a Bem tér alatti rész. Ezeket kellett megerősíteni.
Dorner szerint azonban az alagúttal még évtizedekig nem lett volna probléma, ha nem terveznek fölé egy villamosvonalat, amely jelentős pluszterhelést jelent. A hosszabb távú megoldást a teljes felújítás jelentené, erre azonban sem pénz, sem idő nincs, hiszen
a fonódóvillamos-projektet év végéig be kell fejezni, hogy ne bukja el a főváros az uniós forrásokat.
Az alagutat így most megerősítik, hogy kibírják a CAF, illetve a Combino villamosokat is. Ezzel a munkával augusztus 8-án végeznek, így
augusztus 9-től járhat újra teljes vonalon a H5-ös HÉV.
Ezzel a BKK betartotta korábbi ígéretét, hogy a munkával végeznek a Sziget Fesztivál kezdete előtt.
Azonban a hétvégi beköltöző jeggyel már péntektől lehetőség van arra, hogy a fesztiválozók felverjék a sátrukat. Tavaly például körülbelül ötezren költöztek be szombaton. Idén azoknak a feltehetően többségükben nem budapesti fesztiválozóknak, akik szombaton a Batthyány térről próbálnak majd eljutni a Hajógyári-szigetre, egy megállót pótlóbuszozni kell.