A Magyar Nemzeti Bank tavasszal vetette fel az autóhitelek kérdését, amely nem annyira a volumene, hanem inkább a szerződések magas száma miatt jelent kockázatot a pénzügyi stabilitásra nézve - emlékeztetett Nagy Márton, a jegybank ügyvezető igazgatója az M1 aktuális csatorna hétfő reggeli műsorában. A fixálás következtében az ügyfelek nem éreznek már semmit abból, hogy hétfő reggel például a svájci frank 292 forint fölött is forgott a devizapiacon.
A devizában felvett autóhitelek összege kilencede a jelzálog lakáshitelekhez képest (1 milliárd euró a 9 milliárd euróhoz képest), de több mint 200 ezer szerződésről van szó, ráadásul az adósok jelentős részének jelzáloghitele is volt.
December közepén pedig az ügyfelek megkapják azt a 31 milliárd forint kedvezményt, amit a kormány és a bankok nyújtanak, és
256,6 forintos svájci frank árfolyamon történik meg a hitelek forintosítása.
A bankszövetség és a kormány közötti megállapodásban a bankok magukra vállalták a támogatási összeg, lényegében a 256,6 és a 287,2 forintos árfolyamkülönbözet felét - mondta az ügyvezető igazgató.
A bankszektorra jutó 15,5 milliárd forint nem jelentős összeg, főként figyelembe véve, hogy ez nem is egy, hanem két év alatt terheli a pénzintézeteket - tette hozzá.
Nagy Márton a jegybank további felügyeleti tevékenységéről szólva kiemelte, hogy a törvény normaszövege felhatalmazást ad majd az MNB-nek, hogy ellenőrizze az adósok megfelelő tájékoztatását.
A bankok december 15-én ugyanolyan levelet fognak kiküldeni, mint a jelzáloghiteleseknek, amelyben leírják, mi az adósság devizaneme, összege, mi az új kamatláb, mekkora az új törlesztő részlet.
Az MNB azt fogja ellenőrizni, hogy a fogyasztók megkapják-e a megfelelő tájékoztatást.
Az önkéntességről szólva kiemelte, hogy az ügyfél dönt, ha forintosítani akarja az autóhitelét, akkor az forintosítva lesz. Nagy Márton úgy becsülte, hogy a devizahitelben maradók aránya 5 százaléknál alacsonyabb lesz és emlékeztetett arra, hogy a lakáshiteleknél ez az arány 1 százaléknál is kisebb volt.