Ha új autót veszünk, elég vele kigurulni a szalon kapuján, és máris százezrekkel kevesebbet ér - a mondást sokan ismerik, de 200 ezren azt is jól tudják, milyen az, ha mindezek felett még hitelre is vettük az új kocsit. Magyarországon ugyanis jelenleg ennyien törlesztenek körülbelül 300 milliárd forintnyi hitelt gépjárművekre, a legtöbben autójuk értékének többszörösét.
Az autóhiteles problémákról jóval kevesebb szó esik, mint a lakáshiteles ügyekről, holott a rossz adósok aránya itt még durvábban alakul. A 2013-as adatok szerint
az érintetteknek csak a 65 százaléka fizet rendesen,
a többieknek nagy gondot okoz a fizetés, ráadásul általában hosszú évekig nyögik a terheket.
Népszerűsége növelésére tehát tökéletes alkalom lesz a kormánynak, ha - ígéretéhez híven - valóban hozzányúl az autóhitelekhez. Erre pedig minden esély megvan, hiszen Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter az InfoRádiónak hétfőn arról beszélt, hogy augusztus végén a kormány elé kerülhet az előterjesztés.
Bejelentése azért is meglepő, mert a kormány sokáig mereven elzárkózott az autóhitelesek megsegítésétől. Varga Mihály 2013 végén még azt mondta, ennek az adósi körnek nem tud segítséget ígérni, mert „autó nélkül még el tud lenni az ember”.
Jó tanácsot szeretnék adni, de nem tudok, a magyar lakosság ebből a szempontból túlvállalta magát”
– mondta akkor miniszter.
Orbán Viktor miniszterelnök a jelzálogalapú devizahitelek forintosítása után idén januárban még arról beszélt, hogy a fogyasztási hitelekről – így az autóhitelekről is – a bankoknak és a hiteleseknek kell tárgyalniuk, és ebben a kormány szerinte legfeljebb mediátor lehet, ügydöntő semmiképp.
Kicsivel több, mint egy év elteltével úgy tűnik, gyökeresen megváltozott a kormány véleménye, és már augusztus végén dönthetnek a gépjármű-devizahitelek forintosításáról.
„A gazdasági tárca az előterjesztést elkészítette, két változatban javasoljuk a kormánynak majd megfontolni a forinthitelesítést ezen a területen is. Nagyon bízom benne, hogy ez augusztus végéig meg fog történni" - fogalmazott Varga, aki várhatóan két javaslatot terjeszt a kabinet elé.
A miniszter szerint azért kellett foglalkozniuk a problémával, mert
több mint 30 ezer olyan hiteles van, akinek van mellette jelzáloghitele, azért akár a lakhatásuk is veszélyben foroghat.
Az, hogy az autóhitelek milyen nagy problémát jelentenek, jól illusztrálja annak a nőnek az esete, aki egy vadonatúj Suzukit vásárolt. Ügyvédje, Kiss-Gál Éva az Origónak korábban elmondta: az asszony hiába törlesztett körülbelül kétmillió forintot, majd hiába vette vissza a bank az autót, és adta el nyomott áron, még így is 1,2 milliós tartozást követelt.
Ha az ember ilyenkor nem tud ennyi pénzt előteremteni, a dolgok beindulnak: a behajtó kiállít egy fizetési meghagyást, az jogerőre emelkedik, elindul a végrehajtás, és az adós mindent elveszíthet.
Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára a július 23-án tartott sajtótájékoztatóján arról beszélt, a megoldás keresése során szem előtt tartja a kormány, hogy az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD) kötött megállapodást ne szegjék meg, valamint hogy egy olyan, írásban rögzített megállapodás szülessen, amelyet a Magyar Bankszövetség is elfogad. A készülő jogszabály a lízingszerződésekre is kiterjed majd. A gépjármű-devizahitelek forintosítása nem lesz kötelező,
önkéntes alapon választhatják az ügyfelek.
Bár Varga Mihály most 200 ezer érintettről beszélt, tavaly augusztusban még azt mondta, 150 ezer devizaalapú autóhitel van; az euró-, illetve svájcifrank-alapú, még élő autós devizahitelek összértéke 162 milliárd forint. Szűk egy évvel később, július végén Tállai András, az NGM parlamenti államtitkára az M1 aktuális csatornán már arról beszélt, hogy több mint 200 ezer deviza autó- és fogyasztási hitelszerződés van, ez 300 milliárd forintnál nagyobb összeget érint a jelenlegi árfolyam szerint. Elmondta azt is, hogy
az érintettek közül 30 ezer ügyfélnek jelzáloghitele is van, és több tízezer ügyfélnek fogyasztási és autóhitele is van.
Az MNB honlapján Fábián Gergely cikkében azt írja, hogy a fogyasztói devizahitel állománya mintegy 300 milliárd forint, amelyből 280 milliárd forint svájcifrank-alapú. Ezek túlnyomórészt autóhitelek, átlagos futamidejük pedig 2,6 év.
Az Origo korábban egy ügyvéd segítségével több cikket is készített a témában, ezeket itt érheti el, míg a jegybank tanácsait ezen a linken találja.