Közleményük szerint egy Boeing 737 típusú utasszállító repülőgép - amely repülési terve szerint Törökországból Hollandiába tartott - nem vette fel a polgári légi irányítással a kapcsolatot. Ezért a Magyar Honvédség légi hadműveleti központja riasztotta a készültségi szolgálatban lévő magyar Gripeneket.
A Gripen pilótája a feladat sikeres végrehajtása érdekében
engedélyt kapott a hangsebesség átlépésére,
és arra, hogy mihamarabb igazoltassa a török repülőgépet. Mint írták, a hangsebesség átlépése során hangrobbanást lehetett hallani Székesfehérváron és körzetében.
A feladat végrehajtása közben a török repülőgép felvette a rádiókapcsolatot, a magyar harci gép pedig visszatért a bázisrepülőtérre - olvasható a HM közleményében.
Nem veszélytelen a hangrobbanás
A hang a magasságtól és a hőmérséklettől függően hozzávetőleg 1100-1200 km/óra körüli sebességgel terjed. Tengerszinten 15 Celsius fokos hőmérsékletnél a hangsebesség határa 1225 km/óra. Ugyanez az érték az utasszállító gépek repülési magasságában,11 000 méteren és - 57 Celsius fokos környezeti hőmérsékletnél 1062 km/óra. A szuperszonikus repülési sebesség kifejezésére a Mach számot használják. A Mach szám a repülő és a hang terjedési sebességének viszonyszáma. Ha a sebesség 1 Mach feletti akkor szupreszonikus, ez alatt pedig szubszonikus repülésről beszélünk. A szuperszonikus repülőgépeknek a hangsebesség átlépéséhez külön engedélyt kell kérniük, a fellépő hangrobbanás ugyanis a földfelszínen nagyon kellemetlen hanghatásként fut végig. Lakott területek felett bekövetkezett hangrobbanás miatt ablakok törhetnek be, és épületek falai repedhetnek meg. Lakatlan területeken sziklák elmozdulását is regisztrálták hangrobbanások után. A hanghatár átlépésétől több kilométeres távolságra is hallható a jelenség.A hangrobbanás látványos jelenség: a keletkező lökéshullám a gép után kúpszerűen rajzolódik ki. A levegő páratartalmától függően szabályos tölcsér is látszódhat a repülő farkánál.