Utálja, hogy a negyedik PIN-kódot kell megjegyeznie ahhoz, hogy használhassa a telefonját vagy a bankkártyáját? Nos, készüljön fel arra, hogy hamarosan még egy lesz a listán, ez ráadásul fontosabb lesz az összes többinél.
A kormány májusban nyújtotta be a parlamentnek az új e-kártya bevezetéséhez szükséges törvényjavaslatot. A Kormány.hu honlapra most felkerült annak a belügyminisztériumi rendeletnek a tervezete is, amely szabályozza az új személyigazolvány kiadásának szabályait.
Az tény, hogy a jövő év január elsejétől érvénybe lépő új személyi jelentősen megkönnyíti majd az elektronikus ügyintézést. Ezzel ugyanis egy okmányba kerül az összes fontos dokumentum:
a személyi igazolvány, a lakcímkártya, az adókártya, a TAJ-kártya
és schengeni utazás esetén még az útlevél is. Ez persze azt is jelenti, hogy ha valaki ezt az egy kártyát elveszíti, akkor minden adata elveszik, tehát jobb lesz vigyázni rá.
Az új személyi igazolványt ugyanúgy az okmányirodákban, a járási hivatalokban vagy a központi okmányirodában lehet majd igényelni, mint eddig, az ügyintézés pedig körülbelül húsz napot vesz igénybe.
Fontos változás viszont, hogy
a fénykép mellett ujjlenyomatot is vesznek
a kérelmezőtől, méghozzá mindkét mutatóujjáról. Ha valaki erre nem hajlandó, akkor kérelemben kell róla nyilatkoznia.
Mivel a kártya most már elektronikus adatokat is fog tartalmazni,
PIN-kód is jár majd hozzá,
amit először aktiválni kell. Ha tehát valaki személyit igényel, akkor kapni fog egy lezárt borítékot, benne egy, a PIN-kód aktiválásához szükséges PIN-kóddal, valamint egy PUK-kóddal.
Ha valaki elveszíti, minden ugyanúgy működik majd, mint egy bankkártyánál. Először a PUK-kóddal kell próbálkozni, de ha azt is elfelejtjük, akkor be kell menni az okmányirodába, és kérni kell egy újat. A rendeletből az nem derül ki, hogy ez pénzbe kerül-e.
Fontos változás, hogy ha akarjuk, akkor
elektronikus aláírásról is köthetünk szerződést.
Ezt egy „fizikailag védett és biztonságos” környezetben rögzítik majd, és persze újabb PIN-kódot kapunk hozzá.
Ha elkészülnek az új e-kártyák, az biztos, hogy sokkal könnyebb lesz elektronikusan ügyeket intézni. A rendelet ugyanakkor külön kiemeli, hogy nem célja a tajkártya és az adóigazolvány megszüntetése, az új személyazonosító igazolvány ugyanis felmenő rendszerben kerül az állampolgárokhoz.