Márciustól már a Városligetnél, a Puskás Ferenc Stadionnál és az Örs vezér tér zuglói oldalán is fizetni kell majd a parkolásért. Így akarja védeni a kerület vezetése a lakók helyeit azoktól, akik kvázi P+R parkolóként használják a környéket, elfoglalva napközben a várakozóhelyeket. Az övezetek kijelöléséről még a korábbi zuglói vezetés döntött, két évig azonban nem történt semmi ez ügyben.
A parkolócsata 2013-ban kezdődött a X. és a XIV. kerület között.
Kőbánya ugyanis két éve fizetős övezetet jelölt ki
a Kerepesi út – Fehér utca – Gyakorló utca – Hatház utca által határolt területen. Így az autósok átszoktak az Örs vezér tér zuglói oldalára.
Erre az akkor még Papcsák Ferenc vezette XIV. kerület is úgy döntött, hogy fizetős a zónát jelöl ki az Örs vezér tér zuglói oldalán.
Az új zónák kijelöléséhez a budapesti parkolási rendeletet kell módosítania a fővárosi közgyűlésnek. Ez 2013-ban meg is történt, tehát a fizetős parkolást már akkor bevezethette volna a XIV. kerület, de ezt mégsem tették meg.
Ősszel azonban a kerületi képviselők úgy döntöttek, hogy nekilátnak a rendszer kiépítésének, és elfogadták a zuglói parkolási rendeletet.
Eszerint az autósoknak ezeken a helyeken kell majd fizetniük a parkolásért:
A Városliget és a Puskás Ferenc Stadion környékén 265 forintba, az Örs vezér térnél pedig 175 forintba kerül majd egy óra parkolás.
A zuglóiak egy autóra 100 százalékos, a második járműre pedig 30 és 100 százalék közötti engedményt kapnak – az autó környezetvédelmi besorolásától függően. A zuglói cégeknek 50 százalékos kedvezményt ad a kerület.
Ahogy Hajdu Flóriántól, Zugló alpolgármesterétől megtudtuk,
közel kétszáz parkolóautomata beszerzésére írtak ki pályázatot,
ennek februárban lesz eredménye. A rendszert a Zuglói Közbiztonsági Non-profit Kft. fogja üzemeltetni.
A kerület vezetése évente nyolcszázmillió és egymilliárd forint közötti bevételre számít a parkolásból, Hajdu Flórián szerint
ezt az összeget szociális támogatásokra, illetve a kerületi intézmények és közterületek felújítására fogják fordítani.
A rendelet márciusban lép hatályba, tehát ekkortól kell majd fizetniük az autósoknak. Ez azonban elég szűkös határidőnek tűnik, tekintve, hogy csak februárra derül majd ki, hogy melyik cég szállítja le az automatákat a kerületnek.
Óbudán például eredetileg már szeptembertől fizetni kellett volna a parkolásért, de elhúzódott a kerületi lakosoknak nyújtott kedvezmények igényléséhez szükséges regisztráció, így a tesztidőszakot is kitolták szeptember végéig.
Az első napon azonban még így is akadtak gondok a rendszerrel.
A III. kerület mellett azonban idén Angyalföld és Józsefváros is nagyot gurított a közterületi parkolás terén. Májusban ugyanis a fővárosi közgyűlés rábólintott a két kerület módosító javaslatára, így
januártól a VIII. és a XIII. kerület szinte teljes területén fizetni kell majd a parkolásért.
Bár az elmúlt években láthatóan egyre kijjebb kerültek a fizetős övezetek, nem minden kerület ebben látja a parkolási gondok megoldásának egyetlen lehetőségét.
Kispesten, a KöKi Terminál közelében például sorompókat helyeztek ki négy panelház parkolójában, hogy napközben megvédjék az ott lakók parkolóhelyeit.
A fizetős övezetek terjedése mellett azonban az jó hír lehet az autósoknak, hogy januártól a zöld rendszámos autók ingyen parkolhatnak Budapest egész területén.