Tarlós: Az agglomerációs településeknek az állammal kell tárgyalniuk

Orbán Viktor, Tarlós István
Budapest, 2014. március 28. Orbán Viktor miniszterelnök (k), Győri Gyula, a Nemzeti Közlekedési Hatóság elnöke (b) és Tarlós István főpolgármester (j) a 4-es metró avatásán Budapesten, a metróvonal kelenföldi végállomásán 2014. március 28-án. MTI Fotó: Beliczay László
Vágólapra másolva!
Budapest a jövőben nem foglalkozik az agglomerációs közlekedés finanszírozásával – jelentette be Tarlós István főpolgármester egy nappal az után, hogy a miniszterelnökkel tárgyalt.
Vágólapra másolva!

Tarlós István sajtónyilatkozatot olvasott fel, kérdezni nem lehetett a keddi sajtótájékoztatón. A főpolgármester közölte, hogy Budapest a jövőben nem foglalkozik az agglomerációs közlekedés finanszírozásával.

A politikus hangsúlyozta, hogy a kérdésről

az agglomerációs településeknek az állammal kell tárgyalniuk.

Kitért arra is, hogy főpolgármesterként nem fogadhatja el azokat az előző héten megszavazott törvénymódosításokat, amelyek – közlése szerint – Budapest költségvetésében 20,7 milliárd forintos működési hiányt okoznak.

Tarlós István bejelentette, hogy a főváros nem foglalkozik tovább az agglomerációs közlekedéssel Forrás: MTI/Kovács Tamás

Tarlós nem ezt kezdeményezte

Az „egyes törvényeknek a gazdasági növekedéssel összefüggésben történő módosításáról” című, 2015. december 15-én a parlamentben elfogadott, úgynevezett salátatörvény rendelkezik a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény, illetve a forrásmegosztásról szóló 2006. évi CXXXIII. törvény módosításáról is. Az említett változtatások elvileg a fővárosi tömegközlekedés működési finanszírozását hivatottak biztosítani.

A főpolgármester szerint ugyanakkor a módosítások nem azt tartalmazzák, amit ő kezdeményezett. A fővárosi tömegközlekedés 25 éves finanszírozási problémáját csak azon az áron oldja meg az új törvény, hogy a Fővárosi Önkormányzat többi kötelező feladatát teszi forráshiányossá. Az állam

a módosítással semmit sem tett hozzá az általa adott feladat ellátásához,

hanem az eddigieknél is kevesebbel járul hozzá a kötelező önkormányzati feladatok ellátásához – mondta Tarlós.

A BKV hosszú távú finanszírozásáról nem született megállapodás Orbán és Tarlós hétfői tárgyalásán Forrás: MTI/Beliczay László

Aránytalanul kevés

A főpolgármester felhívta a figyelmet arra, hogy a helyi iparűzési adó fővárosi részesedésének kismértékű, 1,5 százalékos emelése jóval kevesebb a jövő évi elvonásnál. Ráadásul ezt a másfél százalékot nem az állam adja többletként, hanem a kerületi költségvetésekből veszik el.

Tarlós István Ismeretei szerint nem történt meg a feladatok és források mértékének összehasonlítása.

Az összes többi kivetett adóval pedig nem a főváros rendelkezik,

a Budapesten befizetett személyi jövedelemadóból pedig aránytalanul keveset kap vissza – mondta Tarlós István.

Nem sikerült korrigálni

Tarlós István szerint ezzel az intézkedéssel a főváros költségvetésében 20,7 milliárd forint működési hiány keletkezik. Ezenkívül

a módosított törvény figyelmen kívül hagyja a főváros nagyon indokolt, előkészített fejlesztési igényeit, illetve EU-s pályázatai önrészeit.

A 2014–2020 között Magyarországra érkező uniós pénzeknek amúgy is mindössze mintegy 3 százaléka (körülbelül 340 milliárd forint) kerül a jelen tervek szerint Budapestre.

A törvénymódosításban foglaltakkal Tarlós nem ért egyet. A főpolgármester úgy gondolja, hogy a fővárosra háruló kötelező feladatok állami finanszírozásának problémája továbbra is megoldatlan.

Az agglomerációs települések csak 600 millió forinttal járultak hozzá a Budapest környéki közlekedéshez Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az állammal kell egyeztetni

Megegyeztünk a miniszterelnökkel abban, hogy az agglomerációs közlekedés finanszírozásával a jövőben nem foglalkozik a főváros – tette hozzá a főpolgármester.

Szerinte a törvény alapján ez nem is feladata Budapestnek. A BKK és a szakminisztérium közötti korábbi megállapodásban foglaltak szerinti, a „Budapest 21" szerződés alapján megfogalmazott finanszírozás nem realizálódott, az agglomerációs önkormányzatok csak 600 millió forinttal járultak hozzá a költségekhez, így a fővárosnak a nem rá tartozó szolgáltatásból

évi nettó 11 milliárd forint vesztesége képződött.

Így erről a kérdésről az agglomerációs településeknek az állammal kell a jövőben egyeztetniük és tárgyalniuk – hangsúlyozta a politikus.

Tarlós István közölte, hogy Orbán Viktor kormányfő ígérete alapján januárban folytatódik a kormány és a városvezetés közötti egyeztetés.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!