Befejeződött a taxisok demonstrációja csütörtök délután Budapest belvárosában. Az Uber ellen tiltakozó személyszállítók elhagyták a Bajcsy-Zsilinszky út, a József Attila utca és az Andrássy út kereszteződését, így megszűnt a forgalmi sávok blokádja.
A demonstráción részt vevő taxisok konvojban végighajtanak az Andrássy úton a Hősök teréig, ahol tesznek egy kört, ezzel véget ér a közös akció.
A tüntetés befejezéséről azután döntöttek a taxisok, hogy a demonstráció szervezői megállapodtak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselőivel a tárgyalások jövő heti folytatásáról.
Gelencsér Zsolt a taxistüntetés egyik szervezője
megköszönte a lakosság türelmét, illetve a rendőrség tevékenységét.
Arról is beszélt, hogy jövő héten csütörtökön tárgyalásokat kezdenek a taxistörvényről, illetve az Uber működéséről. A tüntetők vezetője azt mondta, hogy az Uber fuvarszervező szolgáltatás korlátozásáról lesz szó, vagy pedig arról, hogy az Uberrel pénzt keresők kötelezettségei miként egyenlíthetőek ki a taxisok kötelezettségeivel. Gelencsér Zsolt szerint a taxisok ezzel elérték a demonstráció célját.
A taxisok képviselőivel Czepek Gábor, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közigazgatási államtitkára, és Tasó László, a közlekedéspolitikáért felelős államtitkár tárgyalt csütörtökön.
Az államtitkárok azt mondták a taxisok küldötteinek, hogy a kabinet a
szabályosan működő, adófizető taxisok oldalán áll".
Azt is közölték velük, hogy taxis szolgáltatás kizárólag a kormányrendeletben meghatározott, azonos feltételek mellett nyújtható - olvasható a közleményben.
A minisztérium megvizsgálja, hogy lehet-e valahogy büntetni az Ubert - ez is kiderül a sajtóanyagból. Szó szerint ezt írják: "az előírások betartását kikényszerítő komolyabb szankciók és hatékonyabb ellenőrzés lehetőségeit" vizsgálja a kormány.
A taxistüntetés hétfőn kezdődött. Aznap hajnalban az Origo tudósítójának jelentéseszerint nagyjából 100-120 taxis elállta a Deák térnél lévő kereszteződést. Egy-egy sávot szabadon hagytak.
Addig tüntetünk, amíg letölthető marad az Uber alkalmazás
- mondta az egyik tüntető taxis. "Negyven százalékkal kevesebb a bevételem, mióta az Uber elindult" - mondta egy másik sofőr.
Az Uber egy olyan mobiltelefonra telepíthető program, amivel alapesetben saját autóval rendelkező, de nem hivatásos sofőröket lehet felkérni egy-egy fuvarra. A fuvarokért fizetni kell. A pénz egy része az Uber szolgáltatást üzemeltető cég kapja meg, másik része a sofőrnél marad.
A taxisok szerint a szolgáltatásban utasokat szállító sofőrök valójában taxiznak, de engedély nélkül teszik ezt.
A tüntetők nap közben több helyszínen is megjelentek. Elmentek a főpolgármesteri hivatal elé, hogy Tarlós Istvánnal beszéljenek. A főpolgármester fogadta a tüntetőket, és kijelentette, hogy egyetért a demonstrálók céljaival, de szerinte nem kompetens az ügyben.
A taxisok küldöttsége ezután a Nemzetgazdasági minisztériumhoz ment, majd a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot keresték fel. Sehol sem ígérték meg nekik, hogy betiltják az Ubert, ezért a tüntetők estére úgy döntöttek, hogy
teljesen lezárják a Deák teret.
Ezt meg is tették este egy rövid időre. A rendőrök nem avatkoztak közbe, de felszólították a tüntetőket az útzár feloldására. A taxisok végül engedtek, a teljes lezárást megszüntették. A taxisok közülez nem mindenkinek tetszett, volt aki saját testével akarta megakadályozni a 9-es busz utasait abban, hogy folytathassák útjukat.
A hétfői tüntetésnek aznap este hat órakor kellett volna véget érnie, de a szervezők hosszabbítást kértek a rendőrségtől. Az engedélyt meg is kapták. A hétfő éjjel kisebb veszekedésekkel telt, a taxisok a közelben felbukkanó Uber-sofőröket fenyegették, de nagyobb csetepaté nem tört ki.
Kedd reggel csak kevés taxi volt a Deák téren, de később megjött a sofőrök kedve a tüntetéshez: este már mintegy hatvan autóval demonstráltak a belvárosban a taxisok a Bajcsy-Zsilinszky út és az Andrássy út kereszteződésénél. Aznap azt mondták, hogy szerda éjfélig maradnak a helyükön. Azt is bejelentették, hogy ha nem lesz megegyezés addig,
ismét teljesen lezárják a Deák teret.
Több szervezet is kiállt a taxisok mellett. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (Fuvosz) és az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) egy közös közleményben azt írták, hogy a szakmai szervezetek és az utcán fagyoskodó taxisok célja közös: a kormány az ígéreteihez híven tegye világossá, hogy
a magyar törvények mindenkire egyformán vonatkoznak.
Szerdán folytatódott a tüntetés, de aznap már a kormány is a demonstrálók mellé állt. A kormány álláspontja szerint igazuk van a Budapesten demonstráló taxisoknak – ezt mondta Tuzson Bence kormányzati kommunikációért felelős államtitkár. A politikus az Origo kérdésre válaszolva arról is beszélt, hogy a kabinet nem akarja betiltani az Ubert, de a személyszállítás területén mindenkire azonos szabályok kellenek, hogy vonatkozzanak.
Tuzson Bence szerdán azt is bejelentette, hogy a kormány tárgyalásokat kezdeményez a demonstráló taxisokkal, mivel úgy véli, hogy az Uber ügyében nekik van igazuk. A Miniszterelnöki Kabinetiroda államtiktára arra kérte a tiltakozókat, hogy
a tárgyalások idejére függeszék föl a demonstrációt.
A taxisok korábban azt mondták, hogy ha legkésőbb tíz napon belül nem születik megállapodás, országos taxissztrájkot szerveznek.
A taxisok még csütörtök reggel is a téren voltak, akadályozták a forgalmat. A kormány képviselői leültek velük tárgyalni, az útzárat ezért délután kettőkor feloldották, a tüntetést befejezték.
Időközben az is kiderült, hogy Magyarországon a szabályozás miatt tarol az Uber. Az Origo kiszámolta, hogy profi sofőrként is jobban lehet keresni az uberezéssel, mint taxizással. A taxisokat kötő szabályok miatt ugyanis a hivatásos személyszállítóknak nagyobbak a költségeik, és az áraikat sem tudják a kereslethez igazítani. Emiatt kevesebb fuvart kapnak, és kevesebb pénzt vihetnek haza hó végén.
A fix tarifát egyébként korábban a taxisok kérték.
A tüntetést menet közben többször meghosszabbították a fuvarozók, ráadásul az előre meghirdetettnél korábban is kezdték el. A demonstráció így bejelentés nélküli tüntetésnek számított. Korábban a be nem jelentett tüntetéseket a rendőrség megakadályozta. Az egészségügy jövőjéért tüntető ápolónőket például tavaly szeptemberben le is terelték az Erzsébet hídról. A szervező, Sándor Mária ellen szabálysértési eljárást kezdeményezett a rendőrség. Őt meg is büntették, jelenleg közmunkával rója le a pénzbüntetést.
A korábban útzárat szervező, és a Lánchidat egy órára lezáró Büki Zoltán azt mondta az Origónak, hogy ő is alkalmazni fogja ezentúl a taxisok módszerét. Szerinte, ha a taxisok „menet közben” is meghosszabbíthatták a saját tüntetésüket, akkor neki is joga van ehhez.
A Társaság a Szabadságjogokért jogásza azt mondta az Origónak, hogy a rendőrök nem "engedékenyek voltak" a taxisokkal, hanem pontról pontra betartották a gyülekezési törvény rendelkezéseit. „Mintaszerűen végezték a feladatukat. Kérdés, hogy korábban miért nem így viselkedtek” – mondta a TASZ jogásza.
A demonstráció alatt egyébként egyre többen lettek kíváncsiak az Uber szolgáltatására Magyarországon. A programot sokkal többen töltötték le a tüntetés idején, mint egy átlagos hétköznapon - így elképzelhető, hogy a tüntetés fordítva sült el.
A magyarok inkább az Uberrel szimpatizálnak,
és nem a Deák téren demonstráló taxisokkal – ez derül ki az Origo szavazásából, amelyre több mint 32 ezer voks érkezett egyetlen nap alatt. A konkurencia ellen tüntető taxisokon sokan nevettek is, és mémeket gyártottak.