A Franciaországban betiltott Uber a taxisok számára is meg akarja nyitni az elektronikus foglalás lehetőségét – közölte szerdán Thibaud Simphal, az amerikai cég francia leányvállalatának igazgatója.
Frissítés: Az Uber tájlékoztatása szerint Franciaországban nincsen betiltva az Uber; az UberPOP nevű szolgáltatást függesztették fel. A többi Uber-szolgáltatás működik továbbra is.
A bejelentés előzménye, hogy a francia alkotmánytanács kimondta:
egy taxisofőr vezethet telefonon vagy interneten előre megrendelhető személyszállító járműveket (VTC) is.
Ez utóbbiból az elmúlt évtizedben, még az Uber megjelenése előtt több mint 10 ezer állt forgalomba Franciaországban, és a taxiknál alacsonyabb áron kínálják a szolgáltatásaikat.
Tekintettel erre a helyzetre, mi azt szeretnénk, ha az Uber megnyílna a taxisok számára, ők is használhatnák a platformot
– mondta egy párizsi sajtótájékoztatón az Uber vezetője, aki azt is hozzátette, hogy a taxikat az Ubernél egy VTC-k számára fenntartott platformon lehetne csak foglalni VTC-ként, és nem taxiként.
Az Uber vezetőjének bejelentése néhány nappal az előtt történt, hogy a taxisok országos megmozdulást rendeznek a teljes VTC-ágazat ellen.
A taxisok egyik legfőbb szakszervezete szerint
az Uber ismételten megpróbálja megkerülni a szabályozást
azzal, hogy azt sugallja: bárkiből lehet VTC-sofőr hivatalos engedély nélkül.
Az Uber tavaly júliusban felfüggesztette a mobiltelefonos alkalmazásának működését Franciaországban, miután a taxisok, sokszor
erőszakba forduló megmozdulásokat szerveztek
sofőrjeik ellen országszerte.
Az amerikai központú Uber ellen 2014 novemberében indult előzetes vizsgálat megtévesztő kereskedelmi gyakorlat gyanújával, miután a rendszeréhez csatlakozó autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik. A felhasználók azonban nem fizetik be a kötelező járulékokat és adókat.
Az alkotmánytanács szeptemberben végleg betiltotta az alkalmazást,
a párizsi büntetőbíróság pedig februárban hoz ítéletet a szolgáltatás és két vezetője ügyében, akiket a taxis hivatás törvénytelen űzésében való bűnrészesség és törvénytelen adatkezelés gyanúja miatt is felelősségre vonnak. Az Uber eközben az Európai Bizottságnál tett panaszt Franciaország ellen.
Franciaországban jelenleg alig 55 ezer taxi van, ebből csak 20 ezer Párizsban. Ennek oka, hogy az állam
törvényben szabályozza a kiadható, illetve megvásárolható taxiengedélyek számát,
amely a második világháború óta nem növekedett.
Az engedély költsége nagyon magas: városonként 140 ezer és 250 ezer euró, vagyis 41 millió és 75 millió forint között mozog.
Budapest belvárosában hétfő hajnal óta sávlezárással tiltakoznak az Uber ellen. A taxisok azt akarják, hogy vagy tiltsák be a szolgáltatást, vagy ugyanazok a szabályok vonatkozzanak az Uber-sofőrökre is, mint a taxikra.
A kormány szerdán azt mondta, hogy szerinte igazuk van a tiltakozóknak. és tárgyalásokat kezdeményeznek velük. Azt kérték azonban, hogy addig függesszék fel a demonstrációt.