Tehéncsorda nézi mélázva, ahogy átpöfög a mezőn a régi-új vasút: két vérpirosra mázolt Zsuzsi mozdony vonja-húzza a Puskás Akadémia szerelvényét, amelyet a hivatalos megnyitó napján, május elsején ingyen használhatnak az utasok.
A hetvenes években felszámolt, majd tavaly nyáron újjáépített kisvasút 857 millió forintból, 600 milliós EU-támogatással készült el – vonala nyúlfarknyi, távlatai sem szédítőek, legalábbis egyelőre.
A keskeny nyomtávú vasút a felcsúti Pancho Arénát köti össze az Alcsúti Arborétummal, az 5,7 kilométeres távot pedig a kisvonat kocogós tempójában is félóra alatt bőven teljesíteni lehet.
A rövid táv miatt a turistákat és a vonatbarátokat nem számítva jelenleg
csak a helyieknek érné meg a vonatozás,
átugrani a település másik végébe – a teljes árú menettérti jegy viszont ezer forint, ennyiért senki sem szomszédol szívesen. A reggeli, tízórás hivatalos megnyitón egyébként egy felcsúti sem ült a kisvasúton, Budapestről, Bicskéről, Siófokról érkező családok foglalták el a vagonokat.
"Pénteken vagy mikor került ki az akadémia honlapjára, hogy a vonat vasárnap indul.
Nekünk erről a faluban nem is szóltak,
mármint a népnek, a fejesek, ugye, már szombaton kipróbálták" – méltatlankodik egy helyi férfi, akivel az állomás környékén futunk össze. Más baja is van a fejlesztéssel – szerinte
kisebb baj lett volna, ha a vonatra szánt 800 milliót meggyújtják a réten,
mint most, amikor jár, és hónapról hónapra rendszeres veszteséget fog termelni – ráadásul nincs igazi közlekedési funkciója, semmit nem köt össze semmivel.
Más lesz a helyzet, ha kisvasutat összekapcsolják Bicskével – ahonnan a fővárosba is gyorsan el lehet jutni –, illetve Etyekkel.
Az Origo birtokába került tanulmány szerint a kormány közel 9 milliárdot költhet a három települést összekapcsoló hálózatra, ami terveik szerint az ország negyedik leglátogatottabb kisvasúti vonala lenne, és nagyot lendítene a térségi turizmuson is.
A megnyitóra érkező turisták mindenesetre a mostani etapnak is örülnek, a 60-70 vendég lelkesen fotózza az olajzöld kocsikat, a fapados belteret és a középső vagonban felállított öntöttvas kályhát is – minden újszerű, legalábbis annak tűnik, csak a vécék maradtak félkészek. "Legalább épült valami, annak is örülni kell, nem?" – mondta bizonytalanul mosolyogva egy kisgyerekes anya.
A derűs összképet aztán a DK aktivistái rontják el, akik
váratlanul a sínekre fekszenek,
a testükkel akadályozzák, hogy a menetrend szerint, 10 órakor elinduljon az első vonat. Az utazóközönség nem vevő a kritikára – nem sokat érnek az egészségügy válságáról, az értelmetlen pénzkidobásról, főúri Patyomkin-falvak felhúzásáról szóló érvek, amikor a gyerek nyafogni, majd hisztizni kezd, hogy miért nem indulunk már.
Ahogy telnek a percek, egyre többen javasolják, hogy
a vonatnak át kellene törnie a DK-s blokádon,
az erőszak azonban elmarad – félóra múlva megjelennek a bicskei rendőrök, akik talpra állítják, és igazoltatják a tiltakozókat.
A vonat pedig félórás késéssel elindul, és alig egy óra alatt lenyomja az oda-vissza távot, a középső felcsúti állomástól eljut az arborétumba, majd a Pancho Arénához. Az turisták mindenütt leszállnak, gondosan dokumentálják az utazás minden részletét – van aki, kétszer is végigjárja az útvonalat, ha már ingyen van.
Orbán Viktor szombaton tesztelte a Puskás Akadémia kisvasútját, a Nol.hu-nak pedig azt is elárulta, hogy a vonat közel áll a szívéhez, mert elmegy gyermekkori otthona mellett. "Megértem, hogy ez támadásoknak tesz ki engem és az egész falut, de ha csinálni akarunk valamit, akkor nem úszhatjuk meg a támadásokat. Cinizmusból még nem épült semmi" – mondta a miniszterelnök a vonal "családias körű" átadóján.