Az eredeti, októberi építési határidőt ugyan lekéste a felcsúti kisvasút, de azért tavaly év végére megépült az 5,7 kilométeres, hivatalosan
Vál-völgyi Kisvasútnak
nevezett létesítmény.
Bruttó 857 millió forintos költségéből 600 millió volt uniós támogatás.
Az építtető Puskás Ferenc Labdarúgó-akadémiánál (PFLA) azt ígérték, tavasszal indul a forgalom. Ha az időjárás nem is, de a naptár már tavaszt mutat, így megkerestük Takács Bencét. A PFLA kommunikációs igazgatója azt mondta, hogy most
április végére, május elejére
tervezik a nyitást.
A környéken terveznek egy másik kisvasutat is Etyekről a Budapest-Bécs vasúti fővonalhoz.
Ez azonban már állami beruházásban készülne. Valószínűleg Bicskéig kívánják megépíteni. Ha így lesz, össze lehet kötni a felcsútival, ugyanis azt is
Bicskére akarják bevinni,
szintén már állami fejlesztésként.
Ez meredek lesz
Avatásra készülnek az ország egy másik pontján is. A Börzsönyben, Márianosztra és Nagyirtás között szintén 2015 utolsó hónapjaiban, szintén EU-s támogatás segítségével készült el a 7 kilométeres keskeny nyomközű vasútvonal. Az ország legmeredekebb kisvasútja szó szerint hiánypótló: az új szakasz mindkét végpontjához – az egykori hatalmas hálózatból – már évekkel, évtizedekkel ezelőtt visszaépített kisvasutak csatlakoznak.A Szob–Márianosztra és a Nagybörzsöny–Nagyirtás szakasszal együtt 22 kilométeres erdei vasúton a tervek szerint május végén lesz az átadás, ekkor lehet először végigutazni itt – tudta meg az Origo Lengyel Lászlótól, az Ipoly Erdő Zrt. közönségkapcsolati vezetőjétől.
Egy ideig nem lehet majd egy járművel eljutni Szobtól Nagybörzsönyig, ehhez kétszer át kell majd szállni. Persze egy kisvasútnál (illetve háromnál) ez nem akkora probléma, jól is esik majd egy (két) kis pihenő a mintegy háromórás úton. A lényeg, hogy a három kezelő összehangolja a menetrendeket, és árulni is fogják egymás jegyeit. Új motorkocsi is készül a középső szakaszra.