Nettó 8,963 milliárd forintra tervezi az Etyek–Bicske–Felcsút-kisvasút beruházási költségét az a megvalósíthatósági tanulmány, amelynek összefoglalója az Origo birtokába jutott.
A fejlődő gasztroturizmus, elsősorban a bor
Etyekre „ma is éves szinten 100 000-es nagyságrendű turistát vonz, a növekedés gátja a közösségi közlekedés szolgáltatási és kapacitáskorlátja” – írja az előtanulmánynak is nevezett anyag.
Ha a többféle változat közül kiválasztott verzió valósul meg, 2019 őszén gördülhet ki az első kisvonat a bicskei állomásnak az utasfelvételi épülettől távolabbi, déli végén kialakított keskenynyomközű telephelyről nyugati irányba.
Minthogy Etyek délkeletre van, először délről megkerüli majd a várost (itt lenne egy megálló), azután, ahogy
a tanulmányból származó térképen látható,
délkeletre fordulva közelíti meg az etyeki pincéket, miután megállt Botpusztánál.
Az SpeciálTerv Kft. tervezői a hazai kisvasutaknál általános mozdonyos-kocsis szerelvények helyett motorvonatokat álmodtak a keskenynyomtávú vágányokra. A 14,2 kilométeres pályán 22 (a köztes megállók kihagyásával 19) perc alatt haladnak majd végig.
A legnagyobb pályasebességet 50 km/h-ban határozták meg a SpeciálTerv Kft. munkatársai. A cég 24,85 millió forintos díjért, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) közbeszerzésen nyerte a tanulmány elkészítésének feladatát. A NIF a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) elrendelésére írta ki a tendert.
Az Etyek és Bicske közötti kisvasút az előtanulmány szerint
nettó 7,948 milliárd forintba kerülne.
Megbecsülték a működtetés költségeit is. Az jött ki, hogy a jegyárbevételek és az állami árkiegészítés után még évi 28,6 millió forintos hiányt termelne a választott verzió, ennyit kellene folyamatosan pótolni.
Az anyag többféle nyomvonalat vizsgált. A legmarkánsabban az különbözik a többitől, amelyet (ahol nem tévesztették el) G-nek neveznek. Ez a hegyeshalmi vasúti fővonallal nem Bicskén, hanem a közelebbi Herceghalmon teremtené meg a kapcsolatot.
A tanulmány maga is elismeri, hogy
a G változat sokkal olcsóbb lenne,
mindössze 5,548 milliárdba kerülne, és ezen nem körülbelül 20, hanem csak 9 perc alatt lehetne eljutni a nagyvasútig, így ez az egyetlen változat, amely a jelenlegi autóbuszos elérésnél gyorsabb megközelítést tenne lehetővé Budapestről. Herceghalmon viszont csak a személyvonatok állnak meg.
A SpeciálTerv mérnökei az egyeztetések és háttérszámítások után az egyik bicskei (B jelű) nyomvonalat hozták ki győztesnek, mondván, hogy a járásszékhellyel kell közvetlenül összekötni Etyeket. A község valóban Fejér megyéhez és így a bicskei járáshoz tartozik, a fővároshoz azonban sokkal erősebb kapcsolat köti, az etyekiek autóval és busszal is elsősorban Budapestre utaznak.
Bicskén intermodális csomópontot alakítanának ki, érvel a tanulmány. 348 P+R és 200 B+R parkoló épülne. A tanulmány szerint az etyeki az
országosan a negyedik leglátogatottabb kisvasúttá válhatna
a gyermekvasút, a lillafüredi, valamint a szilvásváradi kisvasutak után
De nemcsak a mindennapi közlekedést szolgálná jobban a herceghalmi változat,
a turisták zöme is a főváros irányából érkezik.
Igaz azonban az is, a borokat, ételeket kóstolni érkező vendéget nem zavarja, hogy tovább tart az út, vagy akár egyenesen élvezi a kisvonatozást, hiszen már az is az attrakció része.
A tanulmány javaslatot tesz arra is, hogy a még rendszeres forgalomba nem vett Vál-völgyi kisvasúttal is kössék össze az etyekit. Az alcsúti arborétumtól a felcsúti stadionig tartó kisvasút bicskei meghosszabbítása nettó 1,015 milliárd forintba kerülne.
Arénától arborétumig
Az eredeti, októberi határidőt lekéste, de 2015 végére kész lett az 5,7 km-es Vál-völgyi kisvasút, amelyet a Puskás Ferenc Labdarúgó-akadémia és a hozzá kapcsolódó intézményi kör hozott létre. A bruttó 857 millió forintos költségből 600 millió uniós támogatás volt. A középső, felcsúti állomáson áll az egykor itt működő Bicske-Székesfehérvár nagyvasút felújított állomásépülete, jelenleg északra a Pancho Arénáig, délen az alcsútdobozi arborétumig vezetnek a sínek.Mivel fenn akarják tartani az itt lévő honvédségi raktárbázis elérhetőségét a normál nyomtávú vágányon, különleges, háromsínes megoldást kell alkalmazni. Így a pályán a kisvasút és a nagyvasút szerelvényei is közlekedhetnének.
A tanulmány javaslata szerint Bicskéről a Vál-völgyi és az etyeki kisvasút vágányai párhuzamosan futnának ki, persze
annak sem lenne akadálya, hogy a szerelvények átmenjenek az egyikről a másikra.
Így az etyeki borkóstolóról érkezők egészen az arborétumig utazhatnának.
Minél több helyi attrakciót fel kellene fűzni a kisvasútra, véli Rókusfalvy Pál borász, fogadótulajdonos, rádiós. Etyeken az idegenforgalmi kínálat jelentősen fejlődött,
de ezzel nem tartott lépést az infrastruktúra,
eltérően a térség más településeitől, ezért örülne a kisvasútnak, mondta az Origónak.
Ebből a szempontból a herceghalmi bekötésnél jobbak a bicskei változatok, ám a tanulmány által preferált B-nél vannak még jobbak, amelyek a Korda Filmstúdiók látogatóközpontjához és a göböljárási tavakhoz is megteremtenék a kapcsolatot. Igaz, ezek valamivel még hosszabbak és drágábbak.