Törvénysértéssel vádolta a debreceni önkormányzatot a Demokratikus Koalíció (DK) helyi képviselője, pedig
a hivatali kocsikba nem is lézerblokkolót szereltek, hanem csak lézerdetektort,
ami csupán előrejelzi a rendőrségi traffipaxot, az pedig jogszerű - reagált az önkormányzat.
A DK debreceni önkormányzati képviselője, Varga Zoltán olyan, május végén készített fotókat hozott nyilvánosságra az önkormányzat hivatali kocsijairól, amelyeken az autók szériatartozékának nem tekinthető műszerek is látszanak.
Ezek a képviselő gyanúja szerint a korábban országos botrányt okozó Lázár-esethez hasonló lézerblokkolók lehetnek,
amelyek megzavarják a rendőrségi traffipaxokat.
Varga feltette a kérdést: amellett, hogy ma már törvény tiltja a lézerblokkolók használatát, vagyis a sebességmérők blokkolását, vajon
miként irányíthatják egy ország, egy város társadalmát azok, akik a törvény szándékolt átlépését napi gyakorlatként, a Fidesz politikai privilégiumaként kezelik?"
Az Origo megkereste az ügyben a fideszes Papp László polgármester vezette önkormányzatot, hogy tisztázzák, milyen eszközök ezek, ki adott engedélyt a felszerelésükre, miből fizették, és ha tényleg lézerblokkolókról van szó, morálisan vállalhatónak tartják-e, hogy törvénysértésre alkalmas eszköz található közpénzből működtetett, hivatali autókon?
"Varga Zoltán képviselő úr olyan, Magyarországon legálisan forgalomba hozható eszközt próbál illegálisnak beállítani, amelyet bárki használhat a saját autójában. Ezen eszköz használatának módját jogszabály határozza meg" - válaszolt az önkormányzat. Hozzátették: a városházán nincs személyhez kötött hivatali autóhasználat, így a kérdéses autókat sem csak a városvezetés használhatja.
Ahogy arra a DK-s politikus is utalt, Magyarországon egy KRESZ-módosítás alapján
2012 óta tilos a rendőrségi sebességmérők működését megzavaró lézerblokkolók használata, viszont a traffipaxokat előrejelző, hasonló lézeres elven működő detektorok használatát a törvény nem tiltja.
Az Origo is beszámolt róla, hogy a radardetektorok használata legális Magyarországon - igaz, külföldön sok helyen nem, Ausztriában például már büntetnek érte. A radar messziről már nem hatékony a lézerrel, nagy távolságból mérő traffipaxok ellen: nem marad idő a sebességcsökkentésre.
Ezért terjedt el a gyorshajtók között a lézerblokkoló használata. Ilyen működhetett Lázár János jelenlegi miniszter Audi S8-asában még 2011-ben. Részben éppen az akkori botrány hatására 2012. szeptember 1-jével változott meg a KRESZ-szabályozás.
A debreceni önkormányzat közleményéből az is kiderült, hiába volt a kocsijaikon lézerdetektor, ez sem mindig mentette meg őket a büntetéstől. Azt írták: "az, hogy a hivatali autókba szerelt eszközöket nem a Varga Zoltán által vélelmezett módon, hanem a jogszabályi kereteknek megfelelően használjuk, az is bizonyítja, hogy 2015-ben 2 db sebességtúllépés miatti bírságot is kaptunk."
Ezeket
a büntetéseket a városháza közlése szerint nem az önkormányzat, hanem a sebességtúllépéssel érintett gépjármű vezetője fizette meg.
A közlemény nem adott ugyanakkor választ az Origo azon kérdéseire, hogy például ki engedélyezte ezeknek az eszközöknek a felszerelését, mennyibe kerültek, és milyen forrásból fizették ki ezeket.