A régi orosz metrókocsik felújított prototípusa – egy, hat kocsiból álló szerelvény – nyáron érkezett meg Moszkvából Budapestre, és átment azokon a közlekedéshatósági vizsgákon, amelyek után a napokban elkezdődhet a tesztüzeme a 3-as metróvonalon. Az alagútban éjszaka, üzemidőn kívül jár majd – mondta Bolla Tibor. A BKV elnök-vezérigazgatója hozzátette, hogy ha sikerül hiba nélkül teljesítenie a prototípusnak az előírt 15 ezer kilométeres próbát, akkor már jövő év márciusától szállíthat utasokat az első felújított szerelvény a 3-as vonalon.
A 15 ezer kilométeres sikeres próbafutás után, legkorábban januárban kaphat típusengedélyt a felújított szerelvény
a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól, és az orosz Metrovagonmas ezután kezdheti el a sorozatgyártást. Havonta érkezik majd két új szerelvény Budapestre, így 2018 második felében állhat majd forgalomba az utolsó.
A BKV és az orosz cég szerződése összesen 37 darab, hatkocsis szerelvényről szól, és az összértéke 219 millió euró.
Bolla Tibor hangsúlyozta, hogy ezek a szerelvények nem teljesen újak, hanem felújítottak, bár hogy mekkora mértékben építették át őket, azt szerelvénye válogatja, hiszen a régi kocsik állapotától függ. A BKV azt írta elő, hogy melyik elemek azok, amelyeket mindenképpen cserélnie kell az orosz cégnek. A Metrovagonmas azonban dönthet úgy, hogy adott esetben számára gazdaságosabb több elemet is teljesen újra cserélni, mint felújítani, de ezért többletköltséget nem számolhat el – jelentette ki a BKV vezetője. Így reagált azokra a sajtótalálgatásokra, hogy tulajdonképpen teljesen új szerelvényeket szállít a Metrovagonmas, de a közbeszerzésnél a „felújítás” címszóval kedvező helyzetbe került az orosz gyártó.
A felújított szerelvény hajtásrendszere, fékei és vezérlése teljesen új, sőt nem is orosz gyártmány. A motorja például japán, de a közelebbi szemrevételezéssel még a laikus újságírók is német, svéd és francia gyártók jelzéseit fedezhették fel a különböző alkatrészeken. Belülről viszont bárki elsőre felismerné benne, hogy ez a régi orosz metrókocsi. Igaz, kicsit szebb és kényelmesebb lett.
A leginkább hiányzó extrafelszereltség a légkondicionáló berendezés. Ilyen csak a metróvezető fülkéjében van. Azt az Origo kérdésére
a BKV vezetése elismerte, hogy az utastér klimatizálása „sem gazdaságilag, sem technikailag nem volt kivitelezhető".
Magyarán, lényegesen magasabb lett volna a felújítás ára, mert a kocsik szerkezetét is át kellett volna alakítani a klíma beszereléséhez. Így az sem valószínű, hogy majd később egyszerűen pótolható ez a hiányosság. Márpedig az oroszok 30 évre vállaltak garanciát, hogy addig biztosan működnek a felújított kocsik.
A kocsik utastérének szellőzéséért az eredetinél nagyobb teljesítményű levegőkeringető ventillátorok felelősek. A BKV szerint az is könnyíti majd a 3-as vonalon utazók helyzetét a nyári kánikulában, hogy a felújított szerelvények hajtásrendszere energia-visszatáplálással működik, így kevesebb hulladékhő termelődik, és az alagút nem melegedik fel annyira üzemidőben, mint jelenleg.
A felújított szerelvények főbb módosításai:
– Technológiailag nem rosszabbak ezek a szerelvények az Alstomnál, amilyenek a 2-es és a 4-es vonalon közlekednek – válaszolta Bolla Tibor az Origo kérdésére, hogy a felújított szerelvények üzemeltetési költségei magasabbak-e, mint ha teljesen új szerelvényeket vásárolt volna Budapest a 3-as vonalra is.
„Retrókasztni 21. századi technikával"
– fogalmazott a BKV vezetője, hozzátéve, hogy a legmodernebb technológia miatt a felújított szerelvények áramfelvétele, így üzemeltetése is lényegesen alacsonyabb lett.
Ezek a szerelvények is képesek szinte automatikusan közlekedni, de nem vezető nélkül. Automata vezérléssel haladnak, és meg is állnak maguktól a megállókban, de az ajtónyitást csak a vezető tudja működtetni, és az ajtók bezárása után az elinduláshoz is az ő gombnyomása szükséges. Az orosz szerelvények új vezérlőrendszere viszont nem kompatibilis a 2-es és a 4-es vonal vonatbefolyásoló rendszereivel, így az nem képzelhető el, hogy esetleg ezek az orosz kocsik ott pótolják az Alstomokat – tudtuk meg Takács Pétertől, a BKV vasúti-üzemeltetési vezérigazgató-helyettesétől.