A felújított szerelvényekkel kapcsolatos helyzet azonnali javítása érdekében a múlt héten a BKV azonnali hatállyal Magyarországra kérte a gyártó Metrowagonmash Nyrt.-t tulajdonló Transmash Holding vezetését, valamint a tervezésben résztvevő vezető szakembereket. Az orosz mérnökök a hétvégén megtalálták és elhárították a felújított szerelvény rendszeres meghibásodásának kiváltó okát - írta közleményében a BKV.
Pénteken nem nyílt ki az ajtó
Mint arról korábban beszámoltunk, múlt pénteken megint elromlott a felújított metrókocsi a hármas vonalán a Nyugati-pályaudvarnál. Az ajtók nem nyíltak ki, majd egy utas elfordította a vésznyitót, de ekkor se nyílt, végül két férfi kifeszítette az ajtókat, és csak így lehetett elhagyni a szerelvényt. A biztonsági vezérlő viszont elvileg nem engedné, hogy kifeszítsék az ajtót. Egy ideig metrópótló járt, nagy volt a káosz.A múlt hét végén a BKV a szerintük utasbiztonságot nem veszélyeztető, ám sorozatosan jelentkező hibák, valamint a szerelvények szállításában tapasztalt késedelem miatt
a legsúlyosabb szankciókat helyezte kilátásba
a Metrowagonmash-sal szemben és követelte a helyzet azonnali megoldását.
A közlemény szerint a hétvégén Budapestre érkezett a főkonstruktor, illetve a jármű főmérnöke; velük együtt a több mint 20 mérnökből és szakemberekből álló szakértői csoport azonnal megkezdte a felújított szerelvények átvizsgálását. A vizsgálat eredményeképpen megtalálták a kiváltó okot –
a szerelvények egyik alkatrészének, az optikai csatoló elemnek hibáját
–, amelyet azonnal ki is javítottak. Az eset kapcsán a teljes flotta átvizsgálását is végrehajtják - olvasható a közlekedési társaság nyilatkozatában. Ha minden az elvártaknak megfelelően alakul, akkor
jövő héten megkezdődhet a szerelvények fokozatos, újbóli üzembe állítása
- tették hozzá.
A BKV-nak az orosz Metrovagonmash-sal kötött szerződésében különböző kárátalányokat és kötbérklauzulákat rögzítettek, ezeket a BKV „természetesen” érvényesíteni fogja - mondta Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója a köztévé kedd reggeli műsorában. A vezérigazgató elmondta:
a szerződésben kikötötték, hogy a szerelvények hány százaléka lehet rossz egyszerre, és ezt a számot az orosz fél elérte.
Ilyenkor, vagy ha késnek a szerelvények leszállításával - és sok más esetben - automatikusan „kötbérklauzula van”, és
ennek az összege most ért el egy olyan nagyságrendet, hogy értesítették az orosz felet.
Az orosz cég a mai nappal is kötbérkötelembe esik, hiszen nem tudnak közlekedni a szerelvények - jegyezte meg.
Úgy folytatta: bár jelenleg úgy tűnik, hogy négy-hat hetet csúszik a felújított szerelvények érkezése,
az összes, 227 kocsit jövő nyárra kell leszállítania a cégnek.
A gyártókapacitásáról azt mondta: az orosz metró többet rendel a Metrovagonmashtól egy évben, mint a BKV az elmúlt tíz évben, tehát jövő nyárig az oroszok a mostani lemaradást be fogják tudni hozni.