Vereczki András, az Uniqa Biztosító Zrt. lakossági és kárrendezési területért felelős vezetője az Origónak azt mondta: kedden egy, szerdán pedig három repülőgépet küldenek Törökországba, így legkésőbb holnapután estig minden kint rekedt magyar turistát hazahoznak.
A biztosítási szakembertől azt is megtudtuk, hogy a becsődölt Green Holidays utazási iroda utasai közül jelenleg még közel 800-an vannak Törökországban. Az előző hírekben még ezer főről volt szó, azonban egy napos késéssel ma délelőtt közülük 210-en hazaérkeztek. Eredetileg az egyhetes nyaralásuk után vasárnap kellet volna hazajönniük.
A Green Holidays utazási irodának egyébként az Uniqa Biztosító Zrt.-nél 500 millió forintos vagyoni biztosítása volt. A pórul járt utasok kártalanítása akar egy-másfél hónapba is beletelhet majd. A biztosítót kell keresniük a károsultaknak.
A Origónak sikerült elérnie egy Törökországban rekedt magyar turistát. Németh Andrea édesanyjával még június 24-én utazott két hétre nyaralni Törökországba a Green Holidays szervezésében. Ők az antalyai reptértől 120 kilométerre lévő Alanyában nyaraltak már egy hete, amikor tegnap este a szállodájuk recepcióján arról tájékoztatták őket, hogy azonnal jelentkezzenek ki, mert a Green Holidays Kft. idehaza csődöt jelentett.
Andrea az Origónak elmondta, hogy még januárban fizették be akciósan a mostani kéthetes nyaralásukat, azaz a tervek szerint július 8-ig maradtak volna.
A tegnap esti szállásukat saját zsebből kifizették. Reggel összepakoltak, és jelenleg is arra várnak, hogy valaki majd megkeresi őket, hogy mikor jöhetnek haza.
Mivel a szállodájukban csak ők ketten magyarok, délelőtt próbálták elérni az idegenvezetőjüket, de az már nem volt kapcsolható. Most jobb híján az interneten a hírekből próbálnak tájékozódni, hogyan tovább.
Beszéltünk olyan utassal is, aki tegnap helyett csak ma délelőtt érkezett haza törökországi nyaralásából. Ficsor Gábor, aki a Green Holidays utasaként párjával egy hetet töltött Alanyában, az Origónak elmondta, hogy vasárnap reggel kapott egy érdekes telefonhívást az irodától.
Közölték vele, hogy egy nappal tovább maradhatnak a szállodában, mivel ő a „kisorsolt szerencsések” egyike. Mindössze a másnapi transzfert, körülbelül 9000 forintot kell kifizetniük.
Az ajánlatot elfogadta. A plusz egy éjszákáért tényleg nem kértek tőlük pénzt, csak a mai reptérre szállításért. Persze tegnap este már a hírekből értesültek arról, hogy valójában mi áll a háttérben. A már említette 210 utassal ma délelőtt pedig szerencsésen hazaértek.
Kiss Gábor ankarai magyar nagykövet az Origónak megerősítette, hogy
a Green Holidays által tegnap kiutazott 180 turistán kívül még több mint 500 magyar társuk van a tengerparti szállodákban, mivel a csődbe ment utazási iroda körülbelül húsz török hotellel volt szerződésben.
Kiss Gábor továbbá elmondta, hogy jelenleg próbálják felmérni, hogy merre pontosan hány magyar turista lehet a török tengerpartokon, akik a Green Holidaysen keresztül utaztak nyaralni. Magyarország törökországi nagykövete is azt javasolta, hogy lehetőleg mindenki próbálja saját zsebből kifizetni a szállását, és arról feltétlenül kérjenek számlát, mert idehaza a biztosító csak annak alapján tud majd kártalanítást fizetni. Továbbra is várják a kint rekedt károsultak jelentkezését az ankarai nagykövetség 00 90 533 6993694-es ügyeleti telefonszámán, vagy a mission.ank@mfa.gov.hu internetes címen.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium közlése szerint négy törökországi munkatársuk a helyszíneken minden tőlük telhetőt megtesz azért, hogy a helyismeretükkel, nyelvtudásukkal segítsék a bajba jutott honfitársainkat. Több esetben az ő közbenjárásuknak volt köszönhető, hogy az érintettek enni-inni kaptak, vagy hogy nem kellett azonnal elhagyniuk a hotelt. Olyanra is volt példa, hogy a konzul jelentős kedvezményt tudott kiharcolni az érintetteknek azért, hogy legyen hol aludniuk, mivel az utazási iroda nem egyenlítette ki a szállás költségét.
Le kell szögezni azonban, hogy a konzuli segítségnyújtás és védelem jogi keretein belül nincs lehetőség a hazautazás és szállás költségeinek átvállalására, azok megszervezésére, mivel ez a biztosító felelőssége
- közölték. Ezzel kapcsolatban az illetékes Kormányhivatal a hatósági ellenőrzést lefolytatta, a határozatot meghozta: az UNIQA jogosult intézkedni a kártalanításban.
Ezért kérnek minden károsultat, illetve minden kint tartózkodót, hogy vegye fel a kapcsolatot a biztosítóval a 06 80 2999 99-as zöld számon vagy e-mailben a info@uniqa.hu címen.