A tárcavezető, aki a 2017-es nemzetközi diákolimpiákon eredményesen szereplő tanulóknak és felkészítő tanáraiknak adott át elismeréseket, kiemelte, hogy az erre fordított összeget 2009 óta a magyar költségvetésben a hatszorosára növelték,
tavalyig több mint 17 milliárd forintot biztosítottak több mint 10 ezer pályázat megvalósítására.
Beszédében kitért arra is, hogy a 2010-es évek elején mintegy 50 ezren ajánlották fel adójuk második egy százalékát tehetséggondozásra, mostanra ez a szám 300 ezer körül van. Hozzátette, hogy évente 350 ezer tehetséges fiatal vesz részt különböző tehetséggondozó programokban, és amióta ezek elindultak több mint két millióan kapcsolódtak be.
Balog Zoltán felhívta a figyelmet arra is, hogy
Budapesten van az európai tehetség központ és magyar javaslatra döntöttek az európai tehetségnap bevezetéséről.
Ennek az az üzenete, hogy szükség van a csúcsteljesítményekre, a példákra, hogy időről-időre érdemes megostromolni a világ tetejét.
A miniszter kitért arra, hogy tavaly 34-en képviselték a magyar színeket a nemzetközi diákolimpiákon, ahonnan
7 arany, 14 ezüst és 4 bronzéremmel tértek haza.
Meggyőző eredménysor, amely mindenkinek örömet szerzett - értékelt a tárcavezető.
Balog Zoltán kiemelta, hogy ezek a diákok a piros-fehér-zöld színeket is képviselték, és egyúttal azt is, amit ennek az országnak az életében a tudomány jelent. A magyar diákok évről évre elhelyezik Magyarországot a tudomány világtérképén - mondta Balog - jelezve egyúttal, hogy vannak a világ élvonalához tartozó oktatási intézményeink, ahonnan kőkemény munkával a legjobbak közé lehet érni.
Kitért arra is, hogy a felsőoktatási kerekasztallal közösen kimunkálták annak feltételeit, hogy
a díjazottak a nemzeti kiválóság programban alanyi jogon kutatói ösztöndíjat kapnak felsőoktatási tanulmányaik során.
A miniszter bejelentette:
2019-ben Magyarország rendezi a csillagászati, asztrofizikai és biológiai diákolimpiát.
Beszélt arról is, hogy nem lehet elmenni a kritikai hangok mellett az oktatás világában, mert önellentmondásnak tűnhet, hogy az oktatási rendszer egyszerre képez csúcstehetségeket, másrészről pedig nehezen viselik a tanulók a leterheltséget. Meg hallgatni újra és újra azokat, akik benne vannak ebben a világban.
A világ változik, másképp kell tanulni, ahogy eddig tették, és a megfelelő arányokat meg kell találni.
Az arányok megtalálását a tanárokra bízná, akik a legjobban értenek ehhez, a teher elosztását pedig az intézményvezetőkre - mondta a tárca vezetője.
Palkovics László oktatási államtitkár arról beszélt, hogy nem szabad az ellendrukkerekre hallgatni, akik a céloktól eltéríteni akarnak bennünket.
Győztes bárkiből lehet, és sokszor a kitartás, a tudás iránti vágy hozza ezt el, és nem a velünk született tehetség - vélte.
Azt kívánta, hogy olyan pályát fussanak be, ami méltó tehetségükhöz, szorgalmukhoz.