Július 31-én jelentette be Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter, hogy
a német autógyártó óriás, a BMW hazánkban, ezen belül is Debrecenben fogja megépíteni az új gyárát.
Szijjártó információi alapján a Debrecen melletti 400 hektáros területen a legmodernebb autóipari gyártási technológiákkal, egy gyártósoron állítanak majd elő hagyományos és elektromos meghajtású autókat.
A gyár kapacitása évente 150 ezer autó gyártására lesz elegendő.
A beruházás hozzájárul Magyarország versenyképességéhez, és tovább erősíti a már így is szoros magyar-német gazdasági kapcsolatokat.
Románia és Szlovákia is az esélyesek között volt, de a BMW végül hazánkat választotta,
elismerve a kormány eredményes munkáját a színvonalas német-magyar kétnyelvű szakképzés, az informatikai fejlesztések, az alacsony adók, a rugalmas munkaerő-szabályozás, a kiváló infrastruktúra, a politikai és a gazdasági stabilitás terén.
Figyelemre méltó, hogy a BMW legutóbb a szászországi Lipcsében nyitott új autógyárat, ezelőtt 18 évvel.
A debreceni beruházás értéke meghaladja az egymilliárd eurót, csak 2019 elején legalább 1000 munkahelyet fog létrehozni, később ezenkívül nagyjából még 10 ezret.
Minden egyes ilyen beruházásnak vannak továbbgyűrűző hatásai, azaz nem is egymilliárd euró,
hanem ennek legalább a kétszerese lehet a végösszeg, ami az egyéb beruházásokat illeti.
Az Origo információi alapján a BMW végül azért döntött hazánk mellett Románia és Szlovákia ellenében, mert Orbán Viktor magyar miniszterelnök július 5-i, Angela Merkel német kancellárral folytatott tárgyalása során vált világossá, hogy mind a berlini, mind a budapesti kormány támogatja a beruházást.
Tulajdonképpen
az Orbán-Merkel csúcstalálkozón állapodtak meg a befektetés véglegesítéséről.
Előtte nagyjából 14 hónapon át zajlottak a beruházásról a tárgyalások.
Berlinben a kancellár elismerte, hogy
kitűnő a német-magyar gazdasági együttműködés, és Magyarország vonzó befektetési helyszín,
azért erősíteni kívánja hazánkkal az alternatív gépjármű-meghajtási technológiák és a mesterséges intelligencia területén a további kooperációt.
A végén mindkét kormányfő külön kiemelte
az autóipari együttműködést is, amiről már tudjuk, hogy a BMW-re vonatkozott.
Orbán a berlini csúcs előtt a BMW székhelyén, Münchenben tárgyalt Markus Söder (CSU) bajor kormányfővel.
A Merkellel való találkozó előtt egy nappal a magyar kormányfő pedig a CSU elnökével, Horst Seehofer német belügyminiszterrel, volt bajor miniszterelnökkel folytatott megbeszélést.
Ekkor vált világossá, hogy Magyarország Németországtól vesz helikoptereket a Honvédelmi Minisztérium (HM) számára, de természetesen szóba került az autóipari beruházás is.
Nyilvánvalóan ez is hozzájárult ahhoz, hogy a BMW végül hazánk mellett döntött.