A súlyos szexuális zaklatási botrányba keveredett Gothár Péter darabjaitól a Katona József Színház nem hajlandó megválni. Bár a közösségi oldalukon azt tették közzé, hogy a Gothár rendezte Hóhérokat leveszik a műsorról, ez valójában egy meglehetősen képmutató dolog: a mostani ugyanis már a negyedik évad, amikor a Hóhérok menne, sokszor már nem is volt telt ház az előadásokon, vagyis
amúgy is le kellett volna venni.
A színház honlapja alapján a másik három, Gothár által rendezett előadása (Szürke galamb; Minden kombi cirkó, de nem minden cirkó bojler; Részegek) viszont marad: vagyis valójában egyetlen előadást sem töröltek, amire nem kényszerültek rá.
A Szürke galambot 5, a Minden kombi cirkó, de nem minden cirkó bojlert 4, a Részegeket pedig szintén 4 alkalommal tervezik bemutatni a közeljövőben.
Közben kiderült, hogy a szintén balliberális, magát a megszűnés veszélyével, illetve a kormány pocskondiázásával reklámozó Átrium Színházban 2020. január 29-én tervezik bemutatni a Gothár Péter rendezte Vaknyugat című darabot.
Az Origo természetesen megkereste mindkét színházat a Gothár-ügy kapcsán.
A Katonától azt szerettük volna megtudni, hogy Gothár Péter a rendezésért mennyi jogdíjat kap a 3 darabra előadásonként?
Ahogy eddigi kérdéseinkre sem válaszoltak, erre sem érkezett válasz eddig.
Az Origo úgy tudja,
több mint 300 ezer forintot kaphat így Gothár jogdíjként havonta.
Magyarán arról van szó tehát, hogy a Katona továbbra is el akarja tartani Gothárt.
Az Átriumnak pedig azt a kérdést tettük fel, hogy tekintettel a szexuális zaklatási botrányra, tervezik-e elhalasztani a bemutatót (egészen pontosan a 15 évvel ezelőtti rendezés felújításáról van szó) vagy levenni a műsorról Gothár Péter rendezését?
A darab főszereplője egyébként Alföldi Róbert.
Választ eddig tőlük sem kaptunk. A Hír TV-nek az Átrium azt írta: nem veszik le a darabot, mert a szexuális zaklatás nem a színházban történt - vagyis ezek szerint úgy tekintik, mintha meg sem történt volna.
Az Átrium Színházat az újonnan megválasztott ellenzéki II. kerületi önkormányzat támogatni akarja, ezért megkérdeztük Őrsi Gergely polgármestert - aki korábban hisztérikusan állt ki a színház mellett -, hogy visszavonják-e a támogatást addig, amíg Gothár ott rendez. Ha válaszol, frissítjük a cikket.
Frissítés: Nem sokkal este kilenc óra előtt Őrsi Gergely válaszolt e-mailünkre, de a kérdést megkerülte, így nem derült ki, támogatják-e az Átriumot akkor is, ha Gothár rendezése marad műsoron. A választ itt olvashatják.
Az Átrium Színház egyébként Alföldi Róbert köré épül, aki korábban is Gothár Péter egyik finanszírozója volt. Úgy tudjuk, hogy 2013-ban, Alföldi utolsó Nemzeti Színházbeli hónapjaiban, amikor nyilvánvaló volt, hogy alig lesz már idő játszani, a színház bemutatott egy Gothár rendezte Kleist-darabot, az Amphitryont, és
elképesztően magas összeget fizetett Alföldi Gothárnak a rendezésért. Annak ellenére, hogy csak a kamaraszínházban játszották, kétszer annyit kapott érte hat évvel ezelőtt, mint amennyibe ma egy nagyszabású, nagyszínpadi zenés darab kerül.
Az Amphitryon főszereplője egyébként maga Alföldi volt.
A Máté Gábor vezette balliberális fellegvár, a Katona olyannyira rosszul kezelte a MeToo-botrányt, hogy ez felkeltette egy balliberális újságírónő figyelmét is, aki – az írása alapján– nagyon nem kedveli Gothár Pétert.
A Borkai-botrányra több jobboldali politikus reagált elítélően, mint ahány színházi ember elítélte Gothárt, és ez nagyon kínos – jegyzi meg a balliberális újságírónő a blogján (Nemgogol), akinek a megnyilvánulása alapján
már neki is sok, ahogy Máté Gábor és Ascher Tamás mindent bevet annak érdekében, hogy mentegesse Gothárt és eltussolja a Katonát (is) érintő súlyos szexuális zaklatási botrányt.
A baloldali újságírónő megjegyzi, hogy Magyarországon - ahogy más országokban is - bűncselekmény volt a lelki terror.
Azonban a Bárándy ügyvédklán harmadik generációs, akkor MSZP-s tagja, a korábbi igazságügyi miniszter fia, Bárándy Gergely és képviselőtársai beterjesztése után
kivették a testi és szexuális abúzusok előszobájaként számon tartott pszichikai terrort a magyar büntetőparagrafusok közül.
Bárándyék törvénymódosítása miatt a munkahelyi terror ellen nem sikerül ma hatékonyan fellépni Magyarországon, ez pedig a balliberális színházi világban hatványozottan igaz - írja.
Az újságírónő szerint
a képesség alapú vezetői kiválasztási folyamatot azért blokkolják a Katonában, mert valójában a versenyszerű megmérettetéstől tartanak, ehelyett pedig erőszak alapú rezsimet építenek fel a társulatban.
A baloldali szerző azt írja, megbízható forrásból tudja, hogy „a Gothárnak felrótt agresszív, a dolgozókat megalázó és terrorizáló viselkedése miatt – feltehetően ott szexuális visszaélésig nem mert elmenni, de a panaszok pontos részletei nem ismertek –
egy másik fővárosi színházban már testületi ülésen kérték az igazgatót, ne hívja többet oda Gothárt rendezni, és ezt az igazgató közölte is Gothárral".
Szerinte Gothár többek között ezért nem rendezhet más színházban, csak a Katonában, ahol tolerálják az ilyesfajta viselkedést.
Máté Gábor döbbenetes interjúja pedig bizonyítja, a továbbiakban is meg akarja védeni Gothárt.
Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár, ahogy azt megírtuk, levelet írt Máté Gábornak, és a Színművészeti Egyetem rektorhelyettesének, Upor Lászlónak, amiben tájékoztatást kért arról, hogyan kezelik a szexuális zaklatási ügyet. Upor válaszából kiderült, hogy az egyetem nem rúgta ki Gothár Pétert, de azt sem merte megtenni, hogy továbbra is hagyja, hogy minden ugyanúgy menjen, mint a botrány előtt. A Színművészetit ugyanaz a balliberális kör (Máté Gábor, Ascher Tamás, Gothár Péter) uralja, mint a Katona József Színházat.
Fekete Péter levele hatására azonban a vizsgálathoz kénytelenek beengedni minisztériumi szakembereket is. Eddig ők maguk akarták barátjukat és félig-meddig főnöküket vizsgálni - egy átlátszó álvizsgálattal. Ez most már nem fog menni.