Upor László, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektorhelyettese mentegeti Gothár Pétert, és a Katona József Színház vezetőségét, azt próbálva meg elmagyarázni, hogy történt ugyan valami, de neki ehhez nincs semmi köze - mondta Apáti Bence az Origónak az interjúról.
Apáti véleménye szerint a színművészetis meghallgatásnak nincs értelme, mert
Gothár úgy sem fog semmiről beszámolni, ráadásul a meghallgatói és közte kollegiális, sőt baráti viszony áll fenn.
A balettigazgató értelmezése szerint
a katonás szexuális zaklatási botrány akár a bűncselekmény gyanúját is felveti.
Apáti Bence kiemelte:
egy olyan ember, mint Gothár nem taníthat fiatal felnőtteket, mert aki megfogta egy női kollégája nemi szervét, az nem egyetemre való.
Upor László szerda este az ATV Egyenes Beszéd című műsorában – többek között – arról beszélt, hogy – szerinte – egy lányos apának nem kell aggódnia abban az esetben, ha gyereke a Színművészetire jelentkezik, de a balettigazgató, Budapest egyik legnagyobb színházának egyik vezetője ezt másképp látja:
Ez egy nagyon furcsa és helytelen hozzáállás Upor részéről, ennél sokkal drasztikusabb intézkedéseket kellene hozni, hogy a felvett fiatal nők is biztonságban tudhassák magukat.
Ha MeToo van, akkor a bűnös egyáltalán ne tanítson oktatási intézményekben, se a Színművészetin, se máshol
– tette hozzá Apáti Bence.
Ilyen esetekben nem szoktak esélyt adni arra, hogy valaki a szakmában maradhasson, de Gothárral kivételeznek, mert a balliberális elit egyik tagjáról van szó.
A balettművész-balettigazgató szerint "politikai okok miatt nem csinál Upor ebből problémát, ha jobboldali lenne a vádlott, akkor óriási botrány lenne, nemcsak a hazai művészvilágban, hanem a balliberális pártok és a külföldi, szintén balliberális sajtó körében is."
Uporékat azonban nem érdekli a zaklatás, illetve a bántalmazott nők, ehelyett ideológiai és politikai motivációk vezérlik őket
- tette hozzá Apáti Bence.
Az Operettszínház balettigazgatója szerint, ha
a nem balliberális sajtó - amely végzi a dolgát - nem érdeklődne ennyire, akkor megpróbálnák eltitkolni a szexuális zaklatási botrányt, de így már nem lehet.
A 444, az Index, a Mérce feltűnően keveset ír a Gothár-ügyről, ez pedig Uporék érdekeit szolgálja – hangsúlyozta.
Apáti Bence a Katonát irányító Máté Gábor-Ascher Tamás párosról azt mondta: álomvilágba ringatják magukat.
Nem hiszi el azt a hazugságot, hogy nem próbálták meg eltussolni az ügyet.
Mátét a zaklatásról valaki nyilván értesítette, de ő ahelyett, hogy a saját színházi chartája szerint járt volna el, elfogadta Gothár bocsánatkérését, és visszalökte a zaklatott színésznőt Gothár markába
- mondta.
„Amikor Kerényi Miklós Gábor meghívta a Katonát Szegedre, akkor Máté letiltotta az embereit a szereplésről, és erre jött a katonás botrány" – emlékeztetett Apáti.
A szexuális zaklatás és az ügy nyilvánosságra kerülése között eltelt 11 hónap,
Máté mindenféle morális és erkölcsi szabályt megszegve közel egy éven át nem tett semmit, sőt együtt dolgozott Gothárral, és a szexuálisan zaklatott színésznőnek is ezt kellett tennie.
Nem elfogadható, hogy Máté szerint minden rendben van, ez csak akkor lenne így, ha Máté azonnal a nyilvánosság elé állt volna, de ez csak 11 hónappal később történt meg, és akkor sem a saját akaratából.
Ha a balliberális nyilvánosság lemondásra kényszerítené Uport és/vagy Mátét, akkor talán lemondanának, de nem fogják erre kényszeríteni őket, így a lemondási esély nulla
– mondta Apáti Bence.
A balliberális média szerint rendben van a dolog, a jóérzésű emberek viszont lemondást várnak.
A balettművész-publicista véleménye alapján
Máté és Upor jót tennének a Katonának és Színművészetinek is, ha lemondanának, mert akkor ezzel tisztára mosnák az intézményeket.
Schilling Árpád rendező szerint az egész szakma tudott a Gothár-ügyről, így nem tudja elképzelni, hogy pont a színművészetis tanárok nem tudtak volna a dologról - mondta az Operettszínház balettigazgatója.
Szerinte az üggyel kapcsolatban Ascher Tamásnak (a Katona főrendezője, a Színművészeti volt rektora) is meg kellene szólalnia, és magyarázatot kellene adnia arra, hogy miért titkolták el a dolgot 11 hónapon át.
Mivel ezt nem tette meg, ezért értelmét veszti a Katonának a belső chartája is.
Apáti Bence szerint
árt ez a MeToo-botrány az egész művészvilágnak, nem csak a Katonának és a Színművészetinek, mert az emberek hajlamosak általánosítani, és azt feltételezni, hogy a teljes művészvilág ilyen, nem csak ez a két intézmény.