Egy dél-koreai férfit leszámítva a hét tűlélő közül senki sem volt jó úszó. Ugyanakkor a jó úszónak sem sokat segített, hogy mit tud a vízben. Azt mondta, amikor
elmerült, felrúgta magát a felszín felé, és beverte a fejét a süllyedő hajótestbe.
Újra elmerültem, arrébb úsztam, és amikor feljöttem, belekapaszkodtam egy fehér műanyag dobozba"
- idézte a férfi rendőröknek mondott szavait a Blikk.
Egy hajó jött a segítségemre, de az olajos víz miatt többször is kicsúszott a ruhám a matrózok kezéből. Végül le is mondtak rólam, hagyták, hadd sodorjon el a víz. Egyre jobban gyengültem, közben arra gondoltam, ez egy lehetetlen helyzet, inkább kiúszom a partra, mert nem ment ki senki. Szerencsére egy hajó közeledett, felhúztak a fedélzetre, így menekültem meg"
- tette hozzá.
Május 29-én éjszaka, 21 óra után 5 perccel
a Hableány nevű turistahajó 7 másodpercen belül elsüllyedt,
miután ütközött egy nagy szállóhajóval, a Viking Sigynnel, a Margit híd közelében.
A Hableányon 35-en utaztak, 22 nő, 12 férfi és egy 6 éves kislány.
A magyar kapitányon és a szintén magyar matrózon kívül mindenki dél-koreai, és turistaként vagy idegenvezetőként volt a hajón.
Esti sétahajózásra indultak a Duna budapesti szakaszán a hat országot, köztük Magyarországot is érintő körutazásuk egyik programjaként.
Még aznap éjjel előkerültek a hídnál és a különböző pontokon elhelyezett térfigyelő kamerák felvételei, amelyeken valamennyire lehet látni, mi történhetett.
A Viking nekiment a Hableánynak, amelyet a hotelhajó szinte maga alá gyűrt.
A boruló hajóról többen közvetlenül a hideg Dunába estek.
Hét embernek sikerült megmenekülnie,
de többen a Hableány fogságában rekedtek.
A túlélők közül volt, akit a baleset helyszíne mellett mentettek ki az éppen arra közlekedő hajósok és utasaik, valakit pedig az erős sodrás miatt csak a Duna délebbi szakaszainál lévő hidaknál sikerült kiemelni a vízből. A 4 méter/másodperces sodoródási sebességgel haladó testek ugyanis a tragédiát követő percekben már messze jártak a Hableánytól.
A Viking Sigyn 64 éves, ukrán kapitánya nem állt meg, hogy segítsen, de még csak nem is jelentette a hatóságoknak, hogy mi történt, hanem továbbhaladt, és kikötött az Árpád hídnál, a folyó pesti oldalán.
A balesetet 15 perccel később jelentette be az egyik hajó utasa a rendőrségen.
A magyar nyomozók a Viking kapitányát, Jurij C.-t
halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése miatt
hallgatták ki gyanúsítottként. Őrizetbe vették, majd június 1-én letartóztatták a férfit.
Emellett ma már 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt is felelősségre vonnák a férfit.
A Viking Sigyn kapitánya.
a tragédia előtt három nappal, május 15-én, 22-én és 26-án is vízből mentési gyakorlatot vezetett
– tudta meg a Blikk. Állítólag hibátlanul megoldotta a feladatot. Napokkal később viszont sorozatban rossz döntéseket hozott az ügyészek szerint, akik ezt a vádiratban is megfogalmazták.
Ha Jurij. C. az ütközés pillanatában a kormányállásban lett volna, látnia kellett volna a tragédiát, ő viszont csak 40 másodperccel az ütközés után, az orr-részen álló turisták kiabálására lassított le. Ennek az lehet a magyarázata, hogy valójában senki sem vezette a nagy hajót a tragédia pillanatában a vádirat szerint.
Aztán újabb rossz döntést hozott a kapitány azzal, hogy nem figyelmeztette a többi hajót rádión,
nem állt meg és nem segített életet menteni.
A Sigyn mögött érkező Ingvi kapitányát viszont felhívta és azt kérdezte tőle:
Te, Fegya, látsz valamit? Azt hiszem, nekimentem egy hajónak."
A Viking Ingvi sem állt meg, hogy segítsen, csak lassított és közben keresztülhajtott a baleset helyszínén, hogy folytathassa az útját Passau felé.
A nagy hajó kapitányának felelősségét új eljárásban állapíthatják meg.
Jurij C. ügyében március 11-én tartanak előkészítő tárgyalást a Pesti Központi Kerületi Bíróságon. Ha a kapitány elismeri, hogy bűnös, az ügyész kezdeményezésére 9 év börtön vár rá. Ha viszont a tárgyalást választja, 14 évet is kaphat.