A lap egy találkozót beszélt meg Sürgősségi Betegszállító Szent Borbála munkatársával arra az időpontra, amikor az Országos Baleseti Intézetbe vitt egy beteget.
Egy régi Volkswagen Crafterrel jött, amelynek a tetejéről levált a matrica, az oldalán a név különböző színű, csálé betűkből és számokból volt felragasztva.
A hátsó ablakon volt egy „ESET" felirat, mintha esetkocsi lenne.
A beteg egy idős asszony volt, aki hátul ült az unokájával. A "mentősnő", Kata pedig a sofőr mellett, aki Sz. József néven mutatkozott be.
Korábban a telefonban Verának mondta magát, a kislány pedig Mira néven ismerte.
A gerincsérült asszony ülve utazott az autóban. Amikor megálltak, átültették egy kerekesszékbe. Eközben a gyereket felügyelet nélkül akarták hagyni, de a Ripost egyik kollégája felajánlotta, hogy vele marad a kocsiban. Ekkor volt ideje jobban megnézni belülről. A képek árulkodók.
Az autóban alig van életmentő vagy orvosi felszerelés. Ami van, az réginek és elavultnak tűnik. A polcok személyes holmikkal vannak tele.
A betegeknek ebből annyi tűnhet fel, hogy az autó kívül és belül is rozoga. Az viszont sokkal nagyobb baj, hogy a cégnek nincs engedélye, sem szakszerű személyzete, a munkásságuk pedig nem nyomon követhető. Azok a betegszállítók, akiknek van engedélyük, csak úgy hívják őket hogy "mentőshiénák".
Ez a cég megspórolja azt, ami elő van írva a betegszállításhoz és nem fizet adót.
A legnagyobb baj az, hogy veszélyeztetik a betegek életét, mivel ha valami baj történik, nem tudnak segíteni.
A lap megmutatta a betegszállítóban készült képeket a 911 Mentőszolgálat társtulajdonosának.
A felszerelés a legegyszerűbb betegszállítónak sem felel meg, ez így életveszélyes!
A betegszállítás tárgyi feltételeit kormányrendelet határozza meg, részletesen előír mindent az utolsó tűig. A mentőautó üzembe helyezése ÁNTSZ-engedélyhez van kötve, ami kőkemény vizsga, tételesen ellenőriznek mindent. A mentőautónak évente kell megújítania a megkülönböztető jelzés használatára vonatkozó engedélyt is, amihez szerződéseket és teljesítési igazolásokat kell csatolni és be kell mutatni az autót.
Még a matricát és a feliratot is szabályozza a rendelet, ez a mentő semmiben nem felel meg az előírásoknak
– mondta P. Krisztina. Elmondása szerint ha gerincsérültet visznek, akkor a beteget ágyon, fekve kell szállítani, nem pedig ülve.
A mentőápolónak pedig mellette kellett volna utaznia.
A Sürgősségi Betegszállítás Szent Borbála nincs bejegyezve sehol. A neve megtévesztő, mivel Tatabányán van egy ilyen nevű kórház, amelyhez az álbetegszállítóknak semmi közük. A lap az esettel kapcsolatban megkereste az Országos Mentőszolgálatot is. Azt kérdezték, ismerik-e ezt a betegszállító csapatot. Ők elküldték a Ripostnak egy listát azokról a betegszállítókról, amelyeket a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő finanszíroz.
A Sürgősségi Betegszállítás Szent Borbála ezen a listán sem volt rajta.
A sofőr, Sz. József faipari technikus. Dolgozott egy valódi mentőszolgálatnál sofőrként, de a betegsége miatt nem tudta már ellátni a feladatot, táppénzre küldték. Valószínűleg ez után kötött ki a Szent Borbálánál
– mondta a lapnak a férfi egyik korábbi kollégája.
Az ápolónőt egyelőre nem tudták beazonosítani. A lap minden olyan nevet ellenőrzött az Állami Egészségügyi Ellátó Központ nyilvántartásában, amiken bemutatkozott, de egyiken sem találták. Valószínűleg neki sincs egészségügyi végzettsége. De van még valami.
A rendszám alapján az autó, amivel járnak, korábban karambolozott, a műszaki engedélye pedig március 28-án lejárt, tehát megkülönbözető jelzést nem is használhatna.