Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a pénteki Kormányinfón a tanévkezdésre vonatkozóan arról beszélt, azon dolgozik a kormány, hogy ne kelljen iskolákat bezárni, az egyedi esetekre vonatkozó jogszabályi környezet készen van, ez pedig lehetővé teszi az oktatási intézményekben a területi alapú szigorítást, amennyiben szükség lenne rá. Vagyis azt, hogy szükség esetén csak egy iskolát zárjanak be, vagy néhányat, ne az összeset az országban.
Tehát a gyakorlatban ez úgy működik, hogy
ha egy iskolában fertőzötteket találnak, akkor azt bezárhatják és ott ideiglenesen visszatérhet a digitális oktatás.
Ugyanakkor a kormány arra törekszik, hogy lehetőleg elkerüljék az ideiglenes iskolabezárást is. A miniszter ezzel kapcsolatosan kijelentette, hogy
digitális úton lehet oktatni, de digitális úton nem lehet nevelni. Márpedig az iskolának ez is feladata.
Hozzátette: a magyar gazdaság érdeke is, hogy rendes menetrend szerint működjön az oktatás.
Gulyás Gergely kitért arra is, hogy
a hátrányos helyzetű térségekben lévő iskolákban dolgozó tanárok 500 ezer forintos kiegészítést kapnak, amit egy hónapon belül fizetnek ki.
Más külföldi állampolgárokhoz hasonlóan, a Magyarország határai mentén élő nem magyar állampolgárságú diákoknak is meg van a lehetőségük a korlátozott, azaz 30 kilométeres sávban történő határátlépésre, kivételt képez ez alól Ukrajna, amely a saját állampolgárai számára teljes egészében lezárta a határait. Magyarán: Ukrajnát leszámítva átjárhatnak a diákok tanulni Magyarországra, karantén vagy tesztelés nélkül.
Kötelező jellegű iskolai maszkviselésről, sem a diákok, sem a tanárok esetében nem született döntés, egy ilyen jellegű intézkedés meglehetősen életidegen lenne az oktatási intézményekben.
Ezt aligha lehetne betartatni, helyette elővigyázatossági szabályok kerültek előtérbe.
A koronavírussal kapcsolatos kormányzati tájékoztató oldal is felhívta a figyelmet az iskolakezdéssel kapcsolatos járványügyi intézkedésekre. Azt írták:
a közelgő tanévkezdés miatt fontos tudatosítani, hogy most a járványhelyzet miatt fokozott a szülők és a tanárok felelőssége.
A pedagógusoknak a szokásoknál is nagyobb figyelemmel kell lenni mind a saját, mind a gyermekek, a diákok egészségi állapotára, és koronavírus-fertőzésre utaló tüneteire.
Külön kiemelték:
ha egy szülő, gondviselő, vagy egy tanár, óvodapedagógus a fertőzés tüneteit észleli egy gyermeken, diákon akkor gondoskodni kell annak mielőbbi elkülönítéséről.
A legfontosabb, hogy tünetes, beteg gyermeket a szülőknek nem szabad iskolába, óvodába engedni, mert azzal az egész közösség egészségét, és az iskola, óvoda zavartalan működését veszélyezteti.
Hangsúlyozták, hogy a fertőzésgyanús gyereknek otthon kell maradnia, és a szülőnek telefonon kell értesíteni a gyermekorvost vagy háziorvost, tehát ne vigyék őket rendelőbe.
Amennyiben az orvos véleménye szerint a gyereknél fennáll a fertőzés gyanúja, akkor az orvosnak a Nemzeti Népegészségügyi Központ által kiadott eljárásrend alapján kell eljárnia és kezdeményeznie kell a laboratóriumi vizsgálatot. Ennek eredménye határozza meg a további intézkedéseket.
A szülőknek, tanároknak fontos tisztában lenni az új típusú koronavírus-fertőzés tüneteivel, amelyek közül a leggyakoribb a láz, a fáradtság és a száraz köhögés.
Egyes betegeknél jelentkezhet izomfájdalom, orrdugulás, orrfolyás, torokfájás, hasmenés, légszomj.
Emellett az koronavírus-fertőzés egyik jellegzetes tünete az íz- és a szaglásérzékelés zavara, vagy elvesztése, amely sokszor az egyetlen tünet
– írták.
Ha valaki a felsorolt tüneteket észleli a gyermekén, tanítványán, akkor arra kérik, hogy ne engedje a gyermeket közösségbe.
A legenyhébb tüneteinek jelentkezése esetén se engedje közösségbe a gyermeket!
– hangsúlyozták.
Továbbá arra is kérik a szülőket, hogy a már nagyobb – felsős, középiskolás – gyermekeikben is tudatosítsák a járvány veszélyét, a koronavírus tüneteit, hogy azok megjelenése esetén, ők is jelezni tudják azt szüleiknek, tanáraiknak.
A pedagógusokat és iskolai, óvodai dolgozókat is arra kérik, hogy amennyiben a fenti tünetek bármelyikét észlelik magukon, ne menjenek közösségbe, jelezzék azt az intézmény vezetésének,
az osztályfőnöknek és vegyék fel a kapcsolatot telefonon háziorvosukkal.
Továbbra is fontosnak nevezték, hogy a gyermekek és diákok tisztában legyenek a gyakori és alapos kézmosás fontosságával.
Emlékeztettek rá, hogy
az iskolák és óvodák a járványügyi készenlét idején alkalmazandó szabályokról külön útmutatót kaptak.
Ha egy iskolában, óvodában megjelenik a koronavírus, akkor a járványügyi hatóság a már megszokott eljárásrend szerint elvégzi a kontaktkutatást és megteszi a szükséges intézkedéseket. Ha egy intézményben felmerül a csoportos megbetegedés veszélye, akkor az Operatív Törzs Járványügyi Bevetési Egységének bevonásával döntenek a beavatkozásokról – írták.
Az iskolakezdéssel kapcsolatosan az Origónak nyilatkozott Szakál Ferenc Pál köznevelési szakértő. Szakál elmondta, hogy
az iskolák munkájában sokat segít a minisztériumtól kapott intézkedési terv.
A szakértő véleménye alapján, több eddigi iskolai megszokott dolgot és hagyományt át kell alakítani, egyeseket pedig el kell hagyni, de a legfontosabb, hogy
az iskolai közösség minden tagja tudatában legyen a saját felelősségével és gondosan betartsa a helyben érvényes szabályokat.
Szakál Ferenc Pál felhívta rá a figyelmet, hogy a diákok és a tanárok március 16. óta személyesen nem találkoztak, az új tanévben az egyik első leendő így az, hogy felmérjék a digitális oktatás hatásait, hiszen bármennyire is eredményes volt az,
egyesek kimaradhattak bizonyos dolgokból, ezért az ő felzárkóztatásukra kell koncentrálni.
Az elmaradt lehetőségeket is pótolni érdemes, mint például: közösségi programok, erdei iskola, tanulmányi kirándulás, projektek, témanapok, témahetek és egyebek.
A szakértő kiemelten fontosnak nevezte a személyes találkozást, mert az a társadalmi kapcsolatok építése mellett hatékonyan támogatja a tanulás folyamatát is.