A megszokottnál jóval több ügyvéd és jogász jött ma el a tárgyalóterembe. Jurij C., a Viking Sigyn kapitánya fehér ingben ül a terem közepén, oldalán egy tolmáccsal.
Nem lehet érzelmeket leolvasni az arcáról.
A bírónő a tárgyalás elején elmondta, hogy ma egy videót játszanak le, radarfelvételeket mutatnak, és öt tanút fognak meghallgatni.
A jól ismert felvételen újra megnézhettük, amint a Hableány kifut a kikötőből, és elindul utolsó útjára.
A radarképeken azt mutatták, ahogy a szállodahajó lassan utoléri a Hableányt. A szakértő azt magyarázta, hogy a Margit híd "enyhe zavarása" miatt kicsit elmosódott ugyan a kép, ennek ellenére jól látható a sétahajó.
2019. május 29-én, 21 óra után 5 perccel a hatalmas szállodahajó, a Viking Sigyn áthajtott a kis turistahajón, a Hableányon a Margit hídnál, ami 7 másodperc alatt elsüllyedt.
A kis hajón összesen 35-en utaztak, huszonkét nő, tizenkét férfi és egy hatéves kislány is. Közülük a kapitány és a matróz volt magyar, a többiek mind dél-koreaiak voltak, turisták és az idegenvezetőjük.
Az ütközés után többen a jéghideg Dunába estek, közülük 7 embert sikerült kimenteni, többen viszont a hajóban ragadtak, és ott fulladtak meg.
A hatóságok hosszas kutatómunkával 27 holttestet megtaláltak a Dunában; vagy a vízben, vagy a hajóba szorulva. Köztük volt a hatéves kislány is, aki a hajóban ölelte az anyukáját.
Egy dél-koreai nő holttestét nem sikerült megtalálni.
A baleset okozásával vádolt ukrán kapitányt 2019. június 1-jén letartóztatták, később azonban bűnügyi felügyelet alá került. A vád szerint, amikor a Margit hídhoz ért, legalább 5 percig nem a hajó vezetésére figyelt, ezért nem vette észre a Hableány sétahajót.
Elsőként egy balesetben nem érintett hajó kapitánya mondta el, hogy a baleset idején éppen kikötött az Európával, az egyik legnagyobb magyar hajóval.
Elmondása szerint jók voltak a látási viszonyok. Nem volt jó idő, de a látótávolság bőven a korlátozás felett volt.
A szabályzat azt is megengedi, hogy ha 0 a látótávolság, a hajója orrát sem látja, akkor is elindulhat, mert a radar alapján mindent lehet látni. A kapitány állítása szerint
egy Viking szintű hajón rengeteg olyan műszaki lehetőség van, ami segíti a tájékozódást, akár a száz kilométerre lévő hajókat is jelzik.
A szakértő szerint a magas vízállás sem befolyásolta a hajózást.
Ezt a kapitányt a Panoráma Deck alkalmazza. Az ő kérésükre már kivizsgálta a balesetet, hogy a jövőben el tudják kerülni az ilyen eseteket. Azt mondta, hogy ha néhány perccel később kötnek ki, ők is tudtak volna segíteni a mentésben.
Jurij C. ügyvédje tiltakozott, közölte a bírósággal, hogy a tanút nem is lehetett volna meghallgatni, mivel nem látta, mi történt, ezenfelül a Panoráma Deck hajóskapitányaként nem tud elfogulatlan vallomást tenni, mivel az ő hajójuk volt a Hableány is. A bírónő ezzel egyetértett. Azt mondta, ezért kérdezte a körülményekről, a látási viszonyokról, és másról nem.
A kapitánytól azt még megkérdezték, hogy mi a protokoll abban az esetben, ha egy ember esik a vízbe.
A férfi elmondta, hogy az ilyen esetekben az elsődleges a mentés. A kapitánynak ilyenkor először a hajó alkalmazottjait kell értesíteni a rádión, majd a közelben lévő hajókat, hogy segítsenek a mentésben.
A következő tanú szintén a Panoráma Deck alkalmazottja, aki műszaki igazgató volt a baleset idejében. Elmondta, hogy a balesetet személyesen nem látta, csak telefonon mondták el neki, mi történt. Emiatt sem a védelem, sem az ügyészség nem is tett fel neki újabb kérdéseket. A bírónő szünetet rendelt el.
Az ebédszünet után egy nő meghallgatásával folytatódott a tárgyalás, aki a Hableány és a Viking mögött kormányzott egy sétahajót 2019. május 29-én este. Azzal kezdte a vallomását, hogy mostanra megkoptak az emlékei, de a baleset után vallomást tett, amit fenntart. Annyira emlékszik, hogy a Margit hídnál látta a Hableányt és a Vikinget, de az ütközést nem. Később jött rádión az értesítés, hogy emberek vannak a vízben, és elkezdték a mentést.
Igyekezett úgy kormányozni a hajót, hogy a matrózok minél könnyebben ki tudják menteni a fuldoklókat.
Arról nem tudtak semmit, hogy melyik hajóról estek a vízbe az emberek.
Arra sem emlékezett már, hogy a Viking Sigyn kommunikált volna bármit a rádión, miután áthajtott a Hableányon.
A két hajó sebességével kapcsolatban azt mondta,
látszatra a Viking gyorsabban haladt a Hableánynál.
A negyedik tanú egy olyan hajónak volt a kapitánya a tragédia éjszakáján, ami a Hableánnyal és a Vikinggel szemben, lefelé haladt a Dunán. Már a híd előtt látta, hogy a két hajó nagyon közel van egymáshoz, azonnal le is lassított a Margit híd után.
Az ütközést ő sem látta, mert számára pont kitakarta a híd egyik pillére, de amint túlhaladt rajta, már csak a Hableány alját nézte, ahogy süllyed.
Ezek után magyarul és németül is jelezte rádión a többi hajónak, hogy emberek vannak a vízben, majd ők is elkezdték a mentést. Mivel 5-10 embert látott kapálózni a Dunában, több mentőövet is a vízbe dobtak.
Két dél-koreai nőt ők mentettek meg, egy harmadik a hajó farában tudott megkapaszkodni, de mire odaértek, elsodorta a víz.
Ezek után kikötöttek és megvárták a mentőket.
A tárgyalás végén Jurij C. szót kért. Megköszönte, hogy van egy olyan ügyvédje, aki beszél oroszul, és elmondta, hogy mivel a baleset idején nem voltak korlátozva a látási viszonyok, nem volt kötelező radart használni, ezért ő is a szemére hagyatkozott.
Amikor elindultam, bekapcsoltam a radart, de nem használtam, mivel jók voltak a látási viszonyok
– mondta a Viking Sigyn kapitánya.
Ezzel véget ért a mai tárgyalás, a per ősszel folytatódik a Fővárosi Törvényszéken.