Bár az elmúlt napokban már összeomlott a budapesti autós közlekedés a teljesen észszerűtlenül egy időben megkezdett felújítások miatt, de még ezt a káoszt is sikerült növelnie a Karácsony vezette fővárosnak.
A XII. kerület központját a belvárossal összekötő 105-ös busz a Lánchíd lezárása miatt kerülőúton, hosszabb menetidővel jár. Alternatíva lehetne az érintett utasoknak az 59-es villamos használata, melyet a BKK többször is ajánlott, de úgy tűnik, saját javaslatukról néhány hónap alatt megfeledkeztek, mert 200 méter vágány felújítása miatt június 16-tól augusztus 9-ig ez a villamos sem jár – írta a Közlekedő Tömeg közösségi oldala.
„A kivitelező vállalkozók kényelmes időbeosztása tehát ezúttal is prioritást élvezett a város lakóinak érdekeivel szemben. Egy ilyen rövid pályaszakaszon majdnem két hónapot szöszmötölni, ezzel utasok ezreinek indokolatlan mértékű kényelmetlenséget és menetidő-növekedést okozva, súlyos felelőtlenség, és több más, hasonlóan elhibázott projekthez hasonlóan – mint az M3-as metró felújítása, a H7-es HÉV vagy a Nyugati pályaudvar indokolatlan lezárása – szintén hozzájárul a Budapest élhetőségét nagyban romboló tömeges autóforgalomhoz" – írják. A Közlekedő Tömeg szerint szintén hanyagság, hogy a változásról mindössze két nappal a lezárást megelőzően adtak tájékoztatást.
Értelemszerűen ezen felújítás miatt még jobban megbénult a belváros.
A teljes budapesti közlekedési káoszból jól láthatóan a városban élőknek is kezd nagyon elege lenni. A Századvég kutatása szerint a budapesti válaszadók több mint kétharmada (68 százaléka) elégedetlen Karácsony Gergely munkájával a forgalmi dugók elleni küzdelem tekintetében.
Tekintettel arra, hogy a fővárosi forgalmi dugók kialakulása elválaszthatatlan a nagy forgalmú utakon létesített kerékpársávoktól, a felmérés kitért az ezekkel kapcsolatos lakossági véleményekre is.
A megkérdezettek több mint fele (56 százaléka) nem ért egyet azzal, hogy a Fővárosi Önkormányzat baloldali vezetése nagy forgalmú utakon, a gépkocsival közlekedők rovására kerékpársávokat alakított ki.
Ezenfelül a budapesti válaszadók 61 százaléka kifogásolja, hogy a Lánchíd budai hídfőjénél, a Clark Ádám téri körforgalom virágágyását leaszfaltozták, és helyette kerékpárutat létesítettek.
Katasztrófa! Istentelen rossz! Át kellett volna gondolni! Egy elmebeteg, aki három sávból egyet hagy meg az autósoknak
– reagáltak a Hír TV által megszólított autósok a fővárosi dugó közepén araszolva.
Karácsony Gergely főpolgármester már a 2019-es választási kampányában arról beszélt, hogy ki kell szorítani Budapestről az autósokat. Az autó helyett alternatív közlekedési eszközöket vizionáló terv gyatra megvalósítása a koronavírus-járvány közepén öltött formát, amikor
a főpolgármester a veszélyhelyzeti felhatalmazást kihasználva egy személyben hozott döntést ezekben a kérdésekben is.
Karácsony Gergely döntése alapján 2020 áprilisában a belváros egyik legforgalmasabb útszakaszára, a Nagykörútra festettek fel biciklisávot, ezt 2020 nyarán az utcák egyirányúsítása követte, később pedig önkényesen vezetett be átfogó sebességkorlátozásokat az egész városban.
A mára kialakult közlekedési káoszt az is tetézi, hogy a fővárosban egyszerre három beruházás építési munkálatai kezdődnek meg:
a Blaha Lujza téren, a pesti rakparton, valamint felújítás miatt lezárták a Lánchidat is. Az építkezések és a Fővárosi Önkormányzat korábbi sebesség- és forgalomkorlátozó intézkedései miatt szinte lehetetlen autóval közlekedni Budapesten.
Egy másik videó tanulsága szerint az ezzel járó kellemetlenségeket az autósok egyértelműen Karácsony Gergely számlájára írják.
Fürjes Balázs, a Budapest és fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a napokban rámutatott: már Tarlós István előkészítette, megtervezte, engedélyeztette a Lánchíd, a Váralagút és a 2-es villamos aluljárójának teljes felújítását. Lefolytatta a közbeszerzést is, és úgy adta át a Városháza kulcsát 2019 októberében, hogy csak indítani kellett volna a munkát.
Fürjes szerint
Karácsonyék a Tarlós-féle közbeszerzést „kidobták az ablakon, egy évig semmit nem csináltak, majd másfél év után ötmilliárddal drágábban szerződtek a Lánchíd felújítására".
Ráadásul az ötmilliárdos plusz előlegként, azonnal, „egyetlen csavar meghúzása nélkül a kivitelező zsebébe vándorol". A Tarlós-féle verziónál az előleg mindössze 75 millió forint lett volna.
Valóban: az eredeti, fajlagosan olcsóbb, összességében nagyobb műszaki tartalommal tervezett menetrend szerint az autósok idén ősszel, a járványhelyzet utáni újraindítás szempontjából alighanem kulcsfontosságú időszakban már birtokba is vehették volna a megújult Lánchidat.
A jelenlegi, Karácsony-féle forgatókönyv szerint erre legkorábban 2022 legvégén van reális esély.
Tehát a forgalomcsillapítás terén nemhogy javult volna a helyzet Karácsony hivatali ideje alatt, hanem markánsan rosszabbodott.
Még a baloldali városvezetés csak általánosságokat tartalmazó – láthatóan óvatoskodva megfogalmazott – Restart Budapest program tavalyi elképzeléseihez képest is szembetűnő, hogy semmi lényegi előrelépés nem történt például „a városi terek használatának újragondolása", vagy „a gyalogos, kerékpáros és közösségi közlekedés vonzóvá tétele", vagy akár „a biztonságos, élhető környezet megteremtése" terén.
Az utóbbi és a kijózanító valóság közti kontrasztot az is jól érzékelteti, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. az év elején háromezer zöld kuka leszerelését jelentette be megtakarító intézkedésként. Mindezek fényében az már pusztán érdekesség: a valós forgalomcsillapítást eredményező beruházásokat – mint amilyen például a belvárosi közlekedésről jelentős terhelést elvonó Galvani híd – folyamatosan bírálta a főpolgármester és köre.