Hogyan kommunikálnak a cégek a háborúban?
![](https://cdn.origo.hu/2023/12/SIx1f0y_L5dAedlzaYgz64GnSu9Fw9m3nXk6mH2hwkk/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2Q5YzQ1ZDAwMGY1ODQ1YTE4MThjZjQ5MTRhMGQ4NWM2.webp)
„Többféle reakciót láttunk a magyar cégek kommunikációjában. Sokan teljesen elnémultak, leállították a kampányaikat, nem posztoltak a közösségi médiában sem. Mások azonnal a háborút, annak politikai vonatkozásait kezdték el tematizálni a csatornáikon” – fejti ki Radó Annabella kommunikációs menedzser.
A szakember a Langmár Kommunikáció blogjában azt tanácsolta a cégeknek, hogy ne váljon hírportállá a közösségimédia-oldaluk, különösen ne osszák meg a legriasztóbb híreket, fokozva ezzel a kialakuló pánikhangulatot.
„Egyébként pedig nem kell most sem néma csendben lenni. Az egyetlen, amit javaslunk visszafogni, azok a hangos, vidám kampányok és marketingüzenetek. Ezek valóban visszás érzéseket kelthetnek, különösen, ha a célközönség tagjai közül valaki személyesen érintett a háborúban.”
Amellett, hogy ne szóljon minden a háborúról, fontos mégis elismerni, hogy más napra ébredtünk 2022. február 24-én, mint előtte. Figyelembe kell venniük a vállalkozásoknak a marketingben, hogy ahogy a hírek is tele vannak ezzel a témával, úgy a fejek is. Kevés és szétszórtabb figyelem marad minden másra.
Érdemes a cégeknek ehhez igazítani a kommunikációjukat.
„Ismerjük el, hogy most más az alaphelyzet, máshonnan indul a kommunikáció.
Hogyan? Néhány példa:
A jógaoktató kommunikálhatja, hogy most feszültebbek vagyunk, érdemes többet befelé figyelni, és átmozgatni, lazítani az izmainkat.
A gyártó cégtől azt az üzenetet várjuk, hogy minden rendben a beszállítókkal és a munkatársakkal, dolgoznak tovább a megszokott rendben.
Bárki, akinek a családtagjait, barátait kell most elszállásolni, fuvarozni, nyugodtan kommunikálhatja, hogy pár napig nehezebben lesz elérhető emiatt, de utána folytatódik a munka.
A tartós élelmiszereket készítő, forgalmazó cég lefényképezheti és posztolhatja, milyen adománycsomagot készített össze és juttatott el a határra.”
Nagy Lehel, a cég ügyvezető-helyettese arra figyelmeztet: a céges hírlevelekben, blogokban, posztokban reagálni kell arra, hogy most egy nehéz helyzetben vagyunk.
Amikor pedig személyesen beszélünk egy ügyféllel, vásárlóval, érdemes megkérdezni tőle,hogy érzi magát, hogyan érinti őt a szituáció. Lehet, hogy tudunk neki segíteni egy-egy gyakorlati dologban, lehet, hogy csak jólesik a lelkének kimondani a szorongásokat.
Mindemellett nem szükséges csak azért a háborúról posztolni, mert már mindenki más elmondta a véleményét a témában. Ilyen szándékból csak üres, sablonos szövegek születnek, amelyeknél jobb üzenet a csend – vallja Radó Annabella.
Vannak, akiket teljesen lekötnek a háborús események, és vannak, akik inkább kizárják őket, és másra koncentrálnak. Így sokan igényelhetik az alternatív témákat, míg a többieket ezek zavarják. Hogy kiigazodjunk, érdemes megkérdezni a célközönséget, hogy miről szeretnénekolvasni, hallani.
Szerencsére sok vállalkozás tud segíteni a bajbajutottakon gyakorlati módon. Aki nem, az adománnyal is kiveheti a részét az összefogásból.
Kell mindezt kommunikálni? Érdemes lehet – mondja a szakértő –, de arra figyeljünk, hogy ne olyan legyen, mint amikor az egyszeri politikus kimegy az árvíz sújtotta területre, és készíttet egy öltönyben homokzsákot pakolós fényképet. Azaz több legyen a segítség, kevesebb a brandépítés. Ha ez pipa, akkor bátran megmutathatjuk, hogy mit értünk el, és hogyan! Ez másokat is inspirálhat a segítségnyújtásra.
Az élet nem állt meg a marketingkommunikációban sem, de más lett. Akkor tudunk jó kapcsolatot ápolni a célközönséggel, ha ezt figyelembe vesszük.