Az Európai Bizottság legújabb javaslata szerint az Európai Uniónak fokozatosan be kell tiltania az orosz kőolajimportot, válaszul Oroszország fegyveres agressziójára. A terv értelmében fokozatosan teljesen kivezetnék az orosz kőolaj importját.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke az Európai Parlament plenáris ülésén, az Ukrajnában zajló háború társadalmi és gazdasági következményeiről szóló vitán azt mondta, hogy
AZ EU HAT HÓNAPON BELÜL SZERETNÉ FOKOZATOSAN MEGSZÜNTETNI AZ OROSZORSZÁGI KŐOLAJ-BEHOZATALT, AZ ÉV VÉGÉRE PEDIG A FINOMÍTOTT OLAJTERMÉKEK IMPORTJÁT IS.
Az eredeti tervek szerint Magyarország és Szlovákia 2023 végéig kaptak volna haladékot, ez azonban mindkét ország kormánya szerint elfogadhatatlanul rövid idő, és később csatlakozott Csehország és Bulgária is. Az sem biztos, hogy Ausztria elfogadja a javaslatot. Az Európai Bizottság terve szakértők szerint a katasztrófával lenne egyenlő, mely hatalmas gazdasági válságot okozna,
Magyarország gazdasága egyenesen összeomlana, ugyanis az ország kőolajszükségletének 65%-a Oroszországból érkezik.
Az orosz szénhidrogén kitiltása jelentős árfelhajtó hatást generálna, amelynek következményeként abszurd módon még több pénzhez juttatná Moszkvát, ugyanis az emelkedő árak mellett más piacokon is értékesíteni tudná a kőolajat, míg az Európai Unió, és benne Magyarország, csak szenvedne a magas áraktól. Az oroszok emellett pótolni tudják a kieső európai mennyiséget az egyre csak emelkedő árak miatt.
Az orosz kőolaj kitiltása 700 forintra emelné a benzin, és 800 forintra a gázolaj literenkénti árát, és ebben nincsenek benne a világpiaci mozgások révén emelkedő egyéb költségek.
Ez az intézkedés borzasztó következményekkel járna az Európai Unió országaira nézve. Az elszabaduló árak tovább növelnék az inflációt, és valósággal a szakadékba taszítanák valamennyi európai országot. Megszűnne Magyarország energiabiztonsága, és összeomlana az ipar és a kereskedelem is. Brüsszel az uniós polgárokkal fizettetné meg az értelmetlen szankciók következményeit.
Jól látható módon a magyar érdek gazdasági, és nem politikai érdekek mentén húzódik. Országunk minden ésszerű szankciót támogat, azonban ez a szankciós csomag az öngyilkossággal lenne egyenlő az európai országok számára.
Hernádi Zsolt, a MOL-csoport elnök-vezérigazgatója korábban azt mondta, hogy
KÖZÉP-EURÓPA ÉS MAGYARORSZÁG NINCS ABBAN A HELYZETBEN, HOGY EGYIK NAPRÓL A MÁSIKRA LEVÁLJON AZ OROSZ KŐOLAJRÓL; NAGYON SÚLYOS HATÁSA LENNE A RÉGIÓRA, HA EZ MEGTÖRTÉNNE.
Ha holnaptól nem érkezne orosz kőolaj, a jelenlegi fogyasztási szintet máshonnan behozott termékekkel nem tudnák fenntartani. Becsléseink szerint teljes embargó esetén mintegy 2-4 év és 500-700 millió dollár kellene, hogy a finomítókból biztosítani tudjuk a régió ellátásához szükséges termelési szintet
-fejtette ki.
Ha a tervek megvalósulnának, akkor benzin- és gázolajhiány lenne az egész kontinensen, amely azokban az országokban, amelyeknek nincs tengerpartja, óriási méreteket öltene.
Különösen igaz ez az egykori szocialista országokra, amelyeknek olajellátása történelmi okokból az Oroszországból érkező vezetékekre alapul. Így a szankciók beláthatatlan következményeket okoznának Magyarországon: azonnal áruhiány alakulna ki a boltokban, egekbe szökne az infláció, és végül összeomlana a gazdaság.
Orbán Viktor miniszterelnök hivatalos levelet küldött Ursula von der Leyennek, az Európai Bizottság elnökének, amelyben ismerteti a magyar álláspontot a hatodik brüsszeli szankciós csomagról. A miniszterelnök szerint a terv történelmi kudarc, amely tovább növeli a legkiszolgáltatottabbak terheit, és az Unió semmit nem tesz a hatások enyhítésére.
A szankció nagyobb károkat okozna Magyarországnak, mint Oroszországnak, derül ki a miniszterelnök leveléből.
Orbán Viktor ezt írta:
A javasolt szankciók elfogadása az alternatív ellátási infrastruktúra nagymértékű fejlesztését és finomítói kapacitásaink teljes körű átszervezését igényli. Ezek az erőfeszítések időigényesek, és olyan redundáns beruházásokat tesznek szükségessé, melyek éppen emiatt piaci alapon nem finanszírozhatók. Az orosz fosszilis tüzelőanyagok leépítése nem megvalósítható az energetikai infrastruktúránkba történő erőteljes és gyors beruházások, valamint fokozott tempójú zöld átállás nélkül. A szankciók miatt azonban az ehhez szükséges nemzeti forrásokat redundáns fosszilis beruházásokra kellene átcsoportosítani, miközben az Európai Unió részéről számunkra csak papíron áll rendelkezésre megfelelő finanszírozás.
A miniszterelnök hozzáteszi, hogy jelenleg az energiaárak már 40 éves csúcson vannak, a szankciók pedig további energia-áremelkedést hoznának, növelnék a legkiszolgáltatottabbak terheit, és az EU semmilyen érdemi erőfeszítést nem tesz ennek csökkentésére.
Orbán Viktor a levélben hangsúlyozza:
Az Oroszország ukrajnai agressziójára adott válaszlépéseket illetően az Európai Unió legfontosabb értéke eddig az Unió egysége volt. A hatodik szankciócsomag aláássa ezt az egységet. A Bizottságnak nem szabad olyan helyzetet teremtenie, amelyben a szankciók Magyarországnak nagyobb kárt okoznak, mint Oroszországnak
- írja a miniszterelnök.
A miniszterelnök péntek reggeli rádiós interjújában emlékeztetett: Magyarországra bármilyen olaj csak csővezetéken érkezhet.
Olyan javaslat, amely figyelmen kívül hagyja ezt a körülményt, az egy atombomba a magyar gazdaságra nézve
- mondta. Van lehetőség, hogy más irányból érkezzen olaj ide, de ez Horvátország számára nagy teher lenne. Magyarországon olyan finomító működik, amelyet kizárólag az orosz olajra terveztek - mondta Orbán Viktor. Több százmilliárd forint lenne a finomító átalakítása, és utána drágább lenne az ideérkező olaj, mint korábban.
Ursula von der Leyen ezen a héten Magyarországra érkezett, a Karmelita kolostorban Orbán Viktorral tárgyalt. A találkozó után a magyar kormány ismét világossá tette: nem hagyja, hogy Brüsszel a magyar emberekkel fizettesse meg a szankciók árát.
Szijjártó Péter külügyminiszter azt mondta:
Világossá tettük az Európai Bizottság számára, hogy mi csak akkor tudjuk megszavazni a javaslatot, ha a Brüsszel által kreált problémára Brüsszel megoldást is javasol.
.