Tavaly szeptemberig több parkolózóna működött Budapesten, mint ahány kerület van a fővárosban: huszonhárom kerületre huszonhétféle árszabás jutott. Karácsonyék azonban tavaly szeptemberben négy hatalmas, egységes régióra osztották Budapestet, és ezzel együtt megemelték az árakat. A köztéri parkolási szabályok, tarifák átalakulása természetesen alaposan átszabta a magáncégek stratégiáját is: a fedett és nyitott parkolóüzemeltetők a fővárosi önkormányzathoz hasonlóan módosították az árakat.
A fizetős övezetek kiterjesztése inkább azoknak a parkolóházas vállalatoknak az életét befolyásolta, amelyek a külső kerületekben működnek. Mivel a főváros folyamatosan emelte a köztéri parkolási díjat, mi is ehhez igazodva módosítottuk a tarifáinkat
– magyarázza Ferreiro Vanda, a Care Park értékesítési és marketing menedzsere.
A cég projektvezetője, Slezák Balázs hozzátette, a parkolóházaikban minimális forgalomemelkedést mértek tavaly szeptember óta. Ennek tükrében dinamikusan, a piaci változásokra rögtön reagálva növelték a díjaikat. Lépcsőzetesen így a tavaly októberben 700-800 forintos átlagról emeltek 1000-1200 forintra. Idén februárban pedig a legalacsonyabb, 800 forintos tarifa 1000 forintra ugrott, az 1200 forintos 1500-ra, az 1500 forintos pedig 1900-ra. Vagyis első körben 35-40 százalékkal, majd a másodikban 25-30 százalékkal növelték az óránkénti parkolás árát. Mindez egyértelműen a Gyurcsány utasítását szó szerint végrehajtó Karácsonyék felelőssége.
A parkolóházak nem hivatalosan kétféle parkolási időszakot tartanak számon: a színházi szezont és a turistaszezont. Az április-májustól induló időszakban rengeteg turista keresi fel Budapestet, ők is leteszik a parkolóházakban a kocsijukat, míg novembertől márciusig a belvárosi színházakba látogatók töltik meg a parkolóhelyeket. „A két időszak forgalma nagyjából kiegészíti egymást. Amikor a színházba járók eltűnnek, elkezdenek nagyobb számban érkezni a turisták" – jelzi Ferreiro Vanda.
A sokéves tapasztalatra építve kívülről befelé, a külső kerületekből a belváros felé haladva nő a tarifa. Dél-Budán foltokban, például Lágymányoson 200 forintért is letehetjük az autónkat, míg a belső kerületekben, Vízivárosban, Erzsébetvárosban, Terézvárosban 600 forintba kerül egy óra utcai parkolás. A D és a C zónákban reggel 8-tól este 6-ig, a B-ben 8-20 óráig, az A-ban 8 és 22 óra között lehet parkolni – legfeljebb három órán keresztül (a D zóna kivétel, nincs ilyen megkötés.)
Egyes kerületek időközben kiterjesztették a fizetős parkolási övezetek határát is, így újabb bevételhez jutottak.
A fővárosban működik a kizárólagos lakossági parkolók rendszere is, több kerületben este hat és másnap reggel 7 között csak az ott lakók tehetik le az autójukat. A II. és a XII. kerület azért kezdett harcolni, hogy a főváros a hét minden napjának 24 órájában nyilvánítson kizárólagos lakossági parkolóvá kijelölt parkolóhelyeket, hogy a helyieket ne túrják ki az ingázók.