Az új KRESZ-ről szolgált információkkal Lázár János építési és közlekedési miniszter pénteken. Mint a Világgazdaság írta, fontos változások jönnek a gyalogosok, kerékpárosok és rolleresek közlekedésében. Ezt be is jelentette Lázár János pénteken délelőtt Budapesten tartott sajtótájékoztatóján.
Szeptemberben az Országgyűlés elé kerül az új személyszállítási törvény, amely állampolgári joggá emeli az állam által szervezett közösségi közlekedést
– jelentette be a miniszter, aki ennek érdekében az Alaptörvényt is kiegészítené. Az Infostart szemléje szerint Lázár János ismertette: minimális szolgáltatásként határozzák meg, hogy a lakóhelyről a járásközpontba naponta háromszor el lehessen jutni átszállás nélkül, a járásközpontból a megyeszékhelyre pedig, illetve onnan Budapestre naponta kétszer, ugyancsak átszállás nélkül.
2025-ben nekilátnak a vasúti pályák felújításának, mert a 6500 kilométernyi vonal felén most állandó sebességkorlátozás van érvényben a sínek rossz állapota miatt.
Az állam egymilliárd eurós hitelt vesz fel az Európai Beruházási Banktól harminc éves futamidővel, és hozzátesz egy ugyanekkora összegű önrészt. Ebből az összesen 880 milliárd forintból négy év alatt 500 kilométernyi vasútvonalat újítanak fel. A HÉV-ek fejlesztésére akkor lesz 700 milliárd, ha az Európai Bizottság hozzáférhetővé teszi Magyarország számára ezt az uniós forrást.
Járművek – mozdonyok, vagonok, buszok – beszerzésére is szükség van, mert 45 éves az átlagéletkoruk,
– fogalmazott Lázár János. Elmondása szerint a leggyorsabb és legolcsóbb megoldás a használt külföldi – leginkább német és osztrák – járművek vásárlása, bár szeretnék megszerezni a spanyol Talgo járműgyártó céget, és a GySEV is vehet fel hitelt új motorvonatok beszerzésére. Viszont egy újonnan megrendelt szerelvény csak 4-5 év múlva érkezik meg.
Jövőre lesz egy új MÁV-applikáció, modernizálják az utastájékoztatási rendszert, és ahol lehet, légkondicionálókat szerelnek be.
Ez utóbbival összefüggésben a tárcavezető egyértelművé tette, hogy
ekkora hőség és ennyire régi vasúti szerelvények esetében sokszor csak az a megoldás, hogy hűthető pótlóbuszokat állítanak forgalomba.
A nagy pályaudvarokat a magántőke bevonásával fejlesztik, cserébe az adott cég kereskedelmi célra értékesítheti a területeket. A kisebb pályaudvarokat saját forrásból újítják fel, az első ilyen beruházás Gyulán kezdődik el. A miniszter azt is elmondta, hogy átalakítják a MÁV-Volán-cégcsoportot. A MÁV Zrt.-nek három leányvállalata - egy személyszállítási, egy pályaműködtetési és egy szolgáltatási társasága - lesz, a többi kis cég ezek alá rendeződik.
Pafféri Zoltán helyett szeptembertől Hegyi Zsolt vezeti a vállalatot, a helyettese pedig Steininger Zsolt helyett Dányi Gábor lesz. A tárcavezető arról is beszámolt, hogy eddig 10 millió vármegyei és országbérletet adtak el, amelyek 4,5 millió magyar számára tették olcsóbbá a közösségi közlekedést. Ennek köszönhetően 2024 első félévében 20 százalékkal nőtt a vonattal és busszal utazók száma. A dolgozók reprezentatív szakszervezeteivel hároméves béremelési megállapodást kötöttek, közlekedési sztrájk tehát nem lesz, a kánikula idején jól teljesítő munkások tízezrei pedig „hőségpénzként” 200 ezer forintos juttatást kaptak Szép-kártyán – emlékeztetett az építési és közlekedési miniszter.
Lázár János szerint az új KRESZ esetén
az alapelvük a gyengébbek, vagyis a gyalogosok és kerékpárosok védelme, ezért ő személyesen kötelezővé tenné a kerékpárosoknak a bukósisak viselését.
Az új KRESZ-javaslat szerint gyalogosnak fog számítani a
Emellett szigorodnak a zebrán történő átkelés szabályai, az autósoknak már a gyalogos átkelési szándékának észlelésekor meg kell adniuk az elsőbbséget, de a gyalogosoknak a biciklisávon átvezető átkelőben is elsőbbségük lesz.
Összességében a gyalogosok elsőbbségi jogát az új KRESZ-ben magasabb rendűnek fogják tekinteni, mint bármely más járműét.
A Magyar Nemzet szemléje szerint az új KRESZ kettéosztja a kerékpárokat: a kerékpár mellett bevezetik a különleges kerékpár fogalmát. A kerékpár kétkerekű, alapvetően emberi erő hajtja, de ezt villanymotor segítheti, maximum ezer watt teljesítménnyel, 25 kilométer per óra sebességig. A különleges kerékpár a 35 kilogrammnál nehezebb, két- vagy akár többkerekű, egy méternél szélesebb kerékpár: a cargobiciklik, a pedálos riksák és hasonló járművek tartoznak ide.
A törvényhozó úgy reagál a biciklizés növekvő népszerűségére, hogy az új KRESZ kerékpárosövezeteket hoz majd létre.
Ezekben az övezetekben gépjárművek csak célforgalomban, legfeljebb harminc kilométer per órás sebességgel közlekedhetnek, a gyalogosok pedig csak a kialakított járdákat használhatják. A kerékpároszónákban a bicikliket bárhol le lehet parkolni, ameddig ezzel mások haladását nem akadályozzák.
Az új KRESZ-ben lesz kis teljesítményű és nagy teljesítményű motoros roller. A gyenge, könnyű e-rollerek lényegében kerékpáros-szabályozást kapnak, 12 éves alsó korhatárral, legfeljebb 25 kilométeres engedélyezett sebességgel, a kerékpárosokkal egyező térhasználati előírásokkal, velük azonos védőfelszerelés és világítás használata mellett. Fontos kitétel, hogy ezek a rollerek főútvonalon csak akkor közlekedhetnek, ha azon van kerékpároslétesítmény.
A nagy teljesítményű e-rollerek kerékpár-segédmotorkerékpár hibrid szabályozást kapnak.
Kell hozzájuk motoros bukósisak, 14 éves életkor és még jogosítvány is.
Ezek a gépek lakott területen kerékpárúton, járdán, kerékpársávban nem közlekedhetnek, engedélyezett legnagyobb sebességük negyven kilométer per óra lesz. Az elektromos rollernek nem minősülő egyéb eszközökkel a gyalogosközlekedés szabályozása szerint alkalmazkodó sebességgel, legalább kerékpáros-védőfelszereléssel kell majd közlekedni, amikor életbe lép majd az új KRESZ.
Napjainkban már egyre több szankció és szabályozás foglalja keretbe az eddig szabályozatlan mikromobilitási eszközöket, köztük az e-rollerezést. A rendőrség úgy gondolta, hogy mivel a mikromobilitási eszközök forgalomban való jelenléte Magyarországon erősen növekszik, indokolt ezeknek a külön kategóriában feltüntetése, ezért statisztikai célból új járműfogalmakat alkotott. 2024. január 1-je óta ezek szerint vezették a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetekkel kapcsolatos statisztikai adatokat.
Motoros rollernek nevezték el a legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt kizárólag állva szállításra tervezett, motoros meghajtású járművet, amelynek sebessége gázkarral vagy egyéb vezérlőeszközzel szabályozható.
Az elektromos roller részvételével történt személyi sérüléses balesetekről a rendőrségnek már vannak adatai az idei év első négy hónapjából. Ezek alapján január elsejétől április 30-ig 117 (januárban tíz, februárban húsz, márciusban 37, áprilisban ötven) olyan személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt, amelyben motoros roller (e-roller) vett részt.
Ezen baleseteknél 96 esetben magyar állampolgár vezette a rollert, 21-ben külföldi. A rollert vezető 97 alkalommal volt a baleset vétkese, 22 esetben pedig alkoholt is fogyasztott.
Fontos változás a magyarországi szabályozásban, hogy július közepétől kötelező biztosítást kötni a különböző elektromobilitási eszközökre, például a rollerekre és segwayekre.
Augusztusban fizetés kiegészítés lesz a MÁV-nál, és nagy bejelentések várhatóak a minisztériumban Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfői Facebook-posztja szerint. A tárcavezető közölte: az elmúlt hetek bizonyították, hogy tud olyan meleg lenni, amelyet nem bírnak a sínek, a mozdonyok és a járművek. De az elmúlt hetek azt is megmutatták, hogy nincs az a kánikula, amelyet a MÁV-os kollégák ne bírnának ki.
"Szeretném ha tudnák, hogy a teljes vasúti és autóbuszos közlekedés megújítása mellett - amelyet egy 10 éves fejlesztési program keretében megkezdtünk - most is hálásak vagyunk a kitartásukért. Mozdony- és buszvezetők, jegyvizsgálók, pályamunkások, forgalmisták, karbantartók és szerelők..., a MÁV csoport fizikai munkát végző munkatársai, akik forróság ide, lepusztult géppark oda, mégis mozgásban tartják az országot. Ennek a több mint 33 ezer(!) kollégának a kiváló munkájukért járó fizetésüket kiegészítve, augusztus 15-ig, nettó 200 ezer forint egyszeri, SZÉP-kártyára utalt összeggel szeretnénk köszönetet mondani" - írta a miniszter. Hozzátette:
ez egy rendkívüli intézkedés, ami persze nem a megoldás. A valódi és tartós megoldás a 10 éves vasútfejlesztési stratégia végrehajtása, amitől jobb lesz az utasnak és jobb a MÁV-osoknak.
"Ezt a munkát is elvégezzük! Augusztusban tehát fizetés kiegészítés a MÁV-nál, és nagy bejelentések a minisztériumban. Sínre tesszük a dolgokat!" - fogalmazott a bejegyzésében Lázár János.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEINK