Mesterséges intelligencia: kevésbé tájékozottak a hazai internethasználók

windows 11 laptop notebook home office számítógépezés internetezés
Fotó: Windows / Unsplash
Vágólapra másolva!
Noha mind a hazai felnőtt korú lakosság, mind a kis- és középvállalkozások, illetve nagyvállalatok többsége rendelkezik mesterséges intelligencia (MI) megoldásokat integráló digitális eszközökkel (pl. okostelefon, asztali PC, laptop), illetve szolgáltatásokkal (mobilinternet, vezetékes internet-előfizetés), továbbá a többség rendszeresen vesz is igénybe MI-alapú online szolgáltatásokat, csupán minden negyedik lakossági és minden harmadik vállalati felhasználó vallotta magát inkább vagy kifejezetten tájékozottnak ezen a téren – derült ki a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. Digitális Üzletága által 2024 első félévében végzett kutatásból.
Vágólapra másolva!

A Századvég kutatási eredményei alapján az online szolgáltatások közül a keresőszolgáltatások (84 százalék), a közösségi médiaplatformok (77 százalék), illetve a videómegosztók (63 százalék) bizonyultak a legszélesebb körben használt MI-rendszereknek. A válaszadók alapvetően azzal is tisztában vannak, hogy mely szolgáltatások azok, amelyek MI-megoldásokat alkalmaznak:

80 százalék feletti arányban a virtuális személyi asszisztenseket, a keresőszolgáltatásokat és a videók azonosítására szolgáló technológiákat említették, de kétharmad feletti arányt kaptak a szövegek és képek online létrehozását támogató, illetve fordító megoldások, továbbá a közösségi médiaplatformok is.

századvég
Fotó: Századvég

A válaszadó vállalkozások 35 százaléka inkább vagy egyáltalán nem érzi magát tájékozottnak a mesterséges intelligenciát illetően. Semleges pozíciót az érintettek harmada foglalt el, míg inkább vagy teljes mértékben felkészültnek az érintettek 32 százaléka vallotta magát.

A többség közösségi médiaplatformokon is jelen van

Az MI-megoldásokat alkalmazó szolgáltatások közül a hazai vállalkozások körében a legnépszerűbbek az internetes keresőszolgáltatások (94 százalék), valamint az online pénzügyi megoldások (87 százalék). A megkérdezettek több mint háromnegyede (78 százalék) online közüzemi szolgáltatásokat, 61 százalék pedig online fordítóprogramokat is használ. A többség közösségi médiaplatformokon is jelen van (56 százalék).

századvég
Fotó: Századvég

Az MI-rendszerek tudatos és tervezett használata csak a hazai vállalkozások szűk körére jellemző. A távolmaradás okaként a megkérdezett vállalkozások közel fele elsősorban az ilyen technológiák általuk vélelmezett hasznosságának alacsony szintjét/hiányát említette, harmada pedig az adott területen elérhető lehetőségekkel kapcsolatos ismeretek, illetve a megfelelő szakemberek hiányát.

A hazai vállalkozások többsége szerint az MI új piacokat, új iparágakat hozhat létre, és a munkavégzés során csökkenti a hibalehetőségek számát. A válaszadók kevesebb mint fele vélekedett úgy, hogy az MI az automatizáció miatt munkalehetőségeket, munkaköröket szüntet meg.

századvég
Fotó: Századvég

A teljes kutatás elérhető a Századvég weboldalán.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!