Jelentős újdonságokat kínál az új magyar lízingóriás

Vágólapra másolva!
A Magyar Bankholding létrejöttével az Euroleasing nevű cégbe tömörültek a Budapest Bank, az MKB Bank és a Takarékbank korábbi lízingcégei. A fúzió mellett egy egyedülálló, változásokkal teli időszak is hat erre a cégegyesülésre. A rengeteg új kihívásból az ügyfelek bőven profitálhatnak majd a széles körű fejlesztések hatására. Interjú Vály Judittal az Euroleasing vezérigazgatójával.
Vágólapra másolva!
Forrás: Euroleasing


A Magyar Bankholding létrejöttével egyesültek a fuzionáló bankok lízingcégei is. Mely cégekről van szó, mekkora ügyfélállomány mellett?

Januártól a Magyar Bankholding tagbankjainak lízingcégei, a Takarék Lízing, a Budapest Lízing, az MKB-Euroleasing, valamint a Budapest Bank Autófinanszírozási üzletága egységes irányítás alatt, integráltan, Euroleasing néven folytatják működésüket. A cégek együttesen mintegy 110 ezer ügyféllel rendelkeznek, így az összesített piaci pozíciónk megközelíti a 30 százalékot, bizonyos szegmensekben pedig meg is haladja azt. A hatályos lízingszerződéseket – azok kifutásáig – az egyes lízingcégek önállóan kezelik, az új üzletkötések azonban már az Euroleasing rendszereiben történnek.

Milyen, az ügyfelek számára előnyös változásokkal jár majd az egyesült Magyar Bankholding belépése a lízingpiacra?

A legfontosabb, hogy az integrált működéssel egy olyan piaci szereplő jön létre, amely minden szegmensben meghatározó pozícióval bír. Az Euroleasing így olyan jelentős autómárkák első számú partnere, mint a Fiat, a Honda, a Hyundai vagy éppen a Nissan, de nagyon büszkék vagyunk a Toyota magyarországi finanszírozójával immár két évtizede fennálló szoros együttműködésünkre is. Emellett a mezőgazdasági gépek, nagyhaszon-gépjárművek, teherautók, különböző gépek, buszok piacán, sőt még olyan kisebb területeken, mint a hajólízing is jelentős szereplők vagyunk. Ennek pozitív hatását ügyfeleink közvetlenül a „saját bőrükön” érzékelik: elég csak arra gondolni, hogy a mérethatékonyság, a felhalmozott szakértelem és a kiterjedt kereskedői kapcsolatok miatt versenyképes árakat és innovatív szolgáltatásokat tudunk nyújtani a számukra.

Mennyiben érinti a fúzió a meglévő szerződéseket? Kell-e valamire figyelniük a meglévő ügyfeleknek?

A fúziós folyamatról több alkalommal is tájékoztattuk ügyfeleinket, és természetesen első számú célunk, hogy - ahogyan eddig is - a lehető legjobb szolgáltatást kapják. Meglévő ügyfeleinknek a korábbi szerződéseikkel egyáltalán nincs teendőjük, amennyiben pedig új szerződést szeretnének kötni, új autót lízingelni, akkor azt már az Euroleasing rendszerében tudják megtenni.

Forrás: Euroleasing


Miközben ez az átalakulás zajlik, egyre inkább előtérbe kerül a digitalizáció és általánossá válnak az online folyamatok. Látjuk ezek hatását például a bankszámlanyitások vagy a pár másodperc alatt igényelhető személyi kölcsönök terén. Ismert, hogy a Magyar Bankholding előtérbe kívánja helyezni a digitális fejlesztéseket, melyet pluszban segíthetnek az MKB fintech üzletág terén szerzett eddigi tapasztalatai is. Az ügyfelek számára milyen előnyökkel jár majd ez a szemlélet a piac más szereplőihez képest? Mit ígérnek a vállalkozásoknak?

Célunk, hogy a digitális megoldások terén is a piac legjobb megoldásait nyújtsuk, ennek érdekében az elmúlt időszakban rengeteg fejlesztést vittünk véghez. Persze ezen a területen folyamatos a változás, így egy pillanatra sem állhatunk meg. Házon belül is nagyon erős a szoftverfejlesztő csapatunk, emellett az informatikai fejlesztéseket komoly szaktudással és kapacitással támogatja az MKB Bankon belül az MKB Fintechlab, amely révén számos előremutató fintech eszközhöz, megoldáshoz tudunk majd a jövőben is hozzájutni.

Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a digitalizáció terén aktívan együtt dolgozunk beszállítóinkkal, partnereinkkel. Példaként említeném, hogy 2021-ben a KIA magyarországi finanszírozási partnereként egy olyan lízingkalkulátort fejlesztettünk, ami az autókonfiguráció összeállítását lekövetve, valós időben végzi a lízingdíjszámítást. Külön öröm számomra, hogy ezt az integrált megoldást az európai piacokon Magyarországon vezették be először. De kiemelhetem az itthon, sőt Kelet-Európában is egyedülálló mobilapplikációnkat is, amellyel ügyfeleink lízingdíjat kalkulálhatnak autófinanszírozási igényeikre és akár jóváhagyási előminősítést is kaphatnak. Szintén már az alkalmazásban elindíthatják az online szerződéskötési kérelmet – más kérdés, hogy a jelenlegi jogszabályok a lízingszerződéssel együtt járó gépjármű átruházási szerződés megkötésére, illetve hatósági alkalmazására sajnos felhasználóbarát módon még nem adnak lehetőséget. Reméljük, hogy rövid időn belül erre is lesz megoldás.

Milyen nehézségeket látnak most a hazai lízingpiacon és erre milyen válaszokat kíván adni az Euroleasing?

A lízingpiac egy hosszabb, folyamatosan felívelő szakasza tört meg az elmúlt időszakban. Ez több, elsősorban külső, rajtunk, sőt Magyarországon kívüli eseménynek tudható be. Például az újautó-értékesítés rendkívüli módon visszaesett, hiszen a pandémia azonnal megszakította az ellátási láncokat, ma pedig az általános chiphiány jelent óriási gondot az autógyártók számára. Ha ma valaki szeretne új autót vásárolni, és a kiválasztott típus épp nincs a kereskedő készletén, előfordulhat, hogy akár 1-2 évet is várnia kell rá.

Nem nehéz megtalálni az összefüggést, hogy a fenti jelenség miatt a használt autók piaca is megállt, hiszen amíg a vásárlók nem jutnak új autóhoz, addig a használtat sem adják el. Végső soron így a használt piacon is nagy keresleti nyomás alakult ki. Vannak persze szegmensek, amelyek jobban teljesítenek, például a különböző termelőeszközök, illetve a mezőgazdasági gépek piacán nincs ekkora visszaesés. Ugyanakkor mivel a fejlett elektronika ma már minden gépben van, nincs olyan szegmens, amit teljesen elkerülne a chiphiány okozta probléma. Ráadásul ma már azt látjuk, hogy számos egyéb nyersanyag esetében is felmerülnek ellátási nehézségek és azzal szoros összefüggésben nagyon jelentős áremelések is. Nem nagyon találkozunk olyan jármű- vagy gépfinanszírozással, ahol az adott eszköz ára ne nőtt volna forintban kifejezve 10 százalék felett az elmúlt egy év alatt.

Itt kell megemlíteni, hogy a korábbi években nagyon kedvező kamatkörnyezetben dolgozhattunk, azonban ez most folyamatosan változik, így nehezen tudunk évekre előre kalkulálni. Ma a kisvállalkozások számára elérhető az EXIM Bank refinanszírozott konstrukciója, illetve a KAVOSZ által kifejlesztett Széchenyi Lízing GO! termék, amelyek valóban kedvező, fix kamatozás mellett biztosítanak forrást eszközbeszerzésre, ezek azonban magánszemély vásárlók számára nem elérhetők.

Azzal tudjuk csillapítani a piac kilengéseit, hogy már csak méretünkből fakadóan is állandóságot nyújtunk ügyfeleink és partnereink számára egyaránt, és a széles kereskedői kapcsolatainknak köszönhetően a külső körülmények ellenére is a legkedvezőbb ajánlatokat tudjuk nyújtani ügyfeleinknek.

Ha előre tekint 5-10 évre, milyen pozícióban látja az Euroleasing Zrt. piaci pozícióját a magyar piacon?

Az elkövetkezendő évtizedben gyökeres változások fognak végbe menni a mobilitás és a termelés területén is egyaránt. Az elektromos autózás már velünk él, és rohamosan fejlődik, az önvezető technológiákon már a végső simításokat végzik, a mezőgazdaságban és az iparban pedig a robotizáció, automatizáció és a precíziós gépek elterjedése folyamatos.

Azt látom, hogy a piacon az fogja tudni tovább erősíteni a pozícióit, aki gyorsan alkalmazkodik egyfelől a kínálat változásához, másfelől az ügyfelek megváltozott igényeihez. Számunkra a rugalmasság és a digitális fejlesztések nyújthatnak versenyelőnyt, és az a biztos háttér, amelyet Magyarország második legnagyobb pénzintézete nyújt. Mi most az energiáinkat, tapasztalatunkat, tudásunkat egyesítve tudunk fellépni a piacon, ezért reális célunk az abszolút piacvezető pozíció elérése az előttünk álló néhány év során.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!