A hatályos jogszabályok ezt a kereskedelmi technikát üzleten kívül kötött szerződésnek nevezik, és számos a fogyasztókat védő rendelkezést tartalmaznak, mint például, hogy a fogyasztó 8 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől.
Ennek ellenére több olyan eset látott napvilágra, ahol sérültek a fogyasztók érdekei, ezért a Budapesti Békéltető Testület egy alapos ajánlással siket a vásárlók segítségére – ismertette dr. Vizi András.
Korlátozzák az indoklás nélküli elállás jogát
A Budapesti Békéltető Testület tapasztalatai szerint jellemző, hogy az ilyen rendezvényeken korlátozzák a fogyasztók jogai, például az indoklás nélküli elállás jogát. Több olyan esetről szereztek tudomást, ahol jellemzően az idős fogyasztókat erős pszichikai nyomással vagy jelentős árkedvezményt ígérve veszik rá a termékek megvásárlására.
A Békéltető Testület szerint a legtöbb esetben a termékek vételára a többszöröse azok valós forgalmi értékének, és többször csak hitelből tudják azt a fogyasztók finanszírozni, amely hitelszerződés még a helyszínen megkötésre is kerül.
Arra a veszélyes módszerre is rámutat az ajánlás, hogy sokszor nem engedik meg a fogyasztóknak a szerződés tanulmányozását, és a szerződéskötés helyeként a vállalkozás telephelyét jelölik meg. Ebben az esetben viszont nem minősül üzleten kívül kötött szerződésnek az ügylet, így az előbbi kedvezményem sem illetik meg a fogyasztókat.
Ha a szerződés nem világos, szóbeli magyarázatot ne fogadjunk el
Az ajánlás felhívja a figyelmet a szerződés és egyéb iratok elolvasására és annak gondos mérlegelésére, hogy valóban szükség van-e a termékre és a vételára sem túlzó. Ha a szerződés nem világos, nem szabad elfogadni a vállalkozás képviselőjének szóbeli magyarázatát, mindenről írásos tájékoztatást kell kérni, hogy az később bizonyítható legyen.
Érdemes arra is rákérdezni, hogy a szerződés megkötését követően élhetnek-e az elállás jogával, és annak mi a pontos feltétele. A vállalkozás képviselőjének válaszát szintén írásban kell kérni – ismertette dr. Vizi András.
Utólag is lehet tanácsot kérni
A rendezvényen megkötött szerződésről utólag is tanácsot lehet kérni szakembertől, akár a megyei vagy fővárosi békéltető testülettől akár az ismerősöktől, jogi szakértőktől. Ha ezek után az a döntés születik, hogy a szerződést nem kívánatos fenntartani, akkor az elállást írásban, igazolható módon kell gyakorolni.
Erre a legmegfelelőbb mód a fax útján vagy tértivevényes levéllel küldött írásbeli nyilatkozat. Ezen kézbesítési csatornák használatakor a tértivevényes levelet vagy a fax kézbesítési igazolását meg kell őrizni.
Fontos az is, hogy a termék hibája esetén két éves határidő van arra, hogy a fogyasztó a szavatossági jogával élni tudjon, azaz kijavítási, kicserélési, vételár leszállítási vagy elállási igénnyel forduljon a kereskedő felé. Az ajánlás arra is felhívja a figyelmet, hogy mindig írásban kell ezeket az igényeket bejelenteni – ismertette végezetül dr. Vizi András.