Egy spanyol fapados légitársaság, a Vueling Airlines SA és a galíciai autonóm közösség fogyasztóvédelmi intézete az Instituto Galego de Consumo de la Xunta de Galicia között folyamatban lévő jogvitában terjesztették elő az előzetes kérdést.
A per tárgya az, hogy a fogyasztóvédelmi intézet a Vueling Airlinesra 3000 euró összegű bírságot szabott ki a spanyol fapados légitársaság légi fuvarozási szerződéseinek tartalma miatt – vázolta fel az alapügyet a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője.
A kérdést előterjesztő bíróság kérdésével lényegében arra keresett választ, hogy az Közösségben a légi járatok működtetésére vonatkozó közös szabályokról szóló 1008/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 22. cikkének (1) bekezdésével ellentétes e az a nemzeti (spanyol) jogszabály, amely a légi fuvarozókat arra kötelezi, hogy a repülőjegy áráért minden esetben ne csak az utast, de az általa feladott poggyászokat is szállítsák.
Jogi háttér
Az 1008/2008 EK rendelet alapján szabad az árképzés, így „…a közösségi légi fuvarozók és – viszonossági alapon – harmadik országok légi fuvarozói szabadon állapítják meg a légi vitel és légi tarifadíjakat a Közösségen belüli járatokon.”
A spanyol fogyasztók és felhasználók védelméről szóló törvény (2007) szerint többek között: „tisztességtelen feltételnek minősül minden olyan, egyedileg meg nem tárgyalt rendelkezés és minden olyan, kifejezetten jóvá nem hagyott gyakorlat, amely a jóhiszeműség követelményével szemben a felek szerződésből eredő jogainak és kötelezettségeinek egyensúlyát megbontja a fogyasztó, illetve a felhasználó sérelmére”.
„Minden esetben tisztességtelen feltételnek minősülnek továbbá „az olyan mellékszolgáltatások, finanszírozás, halasztás, felár, kártérítés vagy büntetés miatti áremelkedés, amelyek nem minősülnek a megkívánt egyértelműséggel vagy elhatárolással elfogadható vagy elutasítható kiegészítő szolgáltatásnak.”
A bíróság megállapításai
Az olyan nemzeti szabályozás esetén, mint amilyen a fentiekben idézett spanyol fogyasztóvédelmi törvény, nem engedi meg a légi fuvarozóknak, hogy ilyen felárat külön számítsanak fel a feladott poggyászok szállítása címén – hangsúlyozta dr. Szegi Beáta.
Kiemeli a bíróság, hogy a nemzeti, azaz a jelen esetben a spanyol jogi szabályozás nem lehet ellentétes az uniós joggal, és nem kérdőjelezheti meg az 1008/2008 EK rendelet alapján a szabad árképzés szabályait.
Erre tekintettel a bíróság kimondta, hogy az uniós szabályozással ellentétes az olyan szabályozás, mint az alapügyben szóban forgó, amely a légi fuvarozókat arra kötelezi, hogy a repülőjegy áráért minden esetben ne csak az utast, de az általa feladott poggyászokat is szállítsák, amennyiben e poggyászok megfelelnek bizonyos – különösen a súlyukra vonatkozó – követelményeknek, anélkül hogy az ilyen poggyászok szállításáért felárat lehetne kérni – összegezte végezetül a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője.